Specialfastigheter Sverige AB jobb i Sundsvall

Hitta lediga jobb hos Specialfastigheter Sverige AB i Sundsvall. Välj att läsa mer om ett jobb eller gå vidare och ansök jobbet i Sundsvall.

Energisamordnare till Sundsvall!

Energirådgivare
Läs mer Aug 23
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Som energisamordnare arbetar du med analys och uppföljning för ökad driftsäkerhet, optimering av byggnadsprestanda och inomhusklimat, inte minst för reducerad negativ klimatpåverkan. Ett tydlig fokus ligger på ständig utveckling där du som energisamordnare söker och utreder nya tekniska möjligheter kontinuerligt. En stor del i tjänsten är att entusiasmera, stötta och utveckla
driftteknikerna inom ditt expertisområde. Du har därför ett mycket nära samarbete med våra drifttekniker men jobbar också tillsammans med vår automationssamordnare, våra tekniska förvaltare och våra driftchefer i både stora och små förvaltningsfrågor samt i olika utvecklingsfrågor för att uppnå våra energi- och klimatmål. Ditt ansvarsområde omfattar samtliga våra fastigheter inom FO Norr.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att:


• Genomföra mediadialoger och skapa energihandlingsplaner med sättande av energimål för respektive objekt.
• Stämma av mediaförbrukning och mediafakturering samt göra budget, prognos- och bokslutsarbetet avseende media.
• Godkänna inkommande och utgående mediafakturor.
• Analysera mediaabonnemang för kontroll och eventuell justering av abonnemangseffekter.
• Initiera och driva digital utveckling av diverse mediamätare och mätarstrukturer.
• Bereda investeringsärenden för energiprojekt.
• Agera expertstöd i olika bygg- och förvaltningsprojekt samt i den löpande förvaltningen.
• Ansvara för energideklarationer.
• Arbeta aktivt med analys/uppföljing av energiförbrukning tillsammans med driften.
• Vara delaktig i att förbättra våra arbetsmetoder och rutiner i nära samarbete med våra kunder och våra interna och externa projektledare.

Om dig
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot energi- och driftoptimering. Vi ser gärna att du har arbetat inom fastighetsteknik sedan innan. Utöver detta är det meriterande om du har;


• Övergripande teknisk kompetens och ett genuint intresse av att arbete med energioptimering och hållbarhetsfrågor.
• Erfarenhet av att jobba med fastighetsspecifika program.

Erfarenhet av att arbete med säkerhetsfastigheter, energioptimering, hållbarhetsfrågor och miljöbyggnad är meriterande

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och din drivkraft. Du gillar utmaningar och samarbete med team och kollegor. Du är analytisk och strukturerad, dessutom har du ett helhetstänk, ser sammanhang och trivs i en roll med mycket ansvar. Vi förutsätter att du har ett serviceinriktat arbetssätt då du kommer ha mycket kontakter både internt och externt.

Placering
Din placeringsort kommer att vara Sundsvall men du ansvarar för fastigheter som är belägna i hela Norrland vilket innebär att resor ingår i tjänsten. Då vår verksamhet är rikstäckande kan även resor utanför ditt fastighetsområde förekomma.

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Ansökan
Välkommen med din ansökan. Sista ansökningsdag är den 17 september.

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Ansök nu

Energisamordnare

Energirådgivare
Läs mer Aug 22
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Som energisamordnare arbetar du med analys och uppföljning för ökad driftsäkerhet, optimering av byggnadsprestanda och inomhusklimat, inte minst för reducerad negativ klimatpåverkan. Ett tydlig fokus ligger på ständig utveckling där du som energisamordnare söker och utreder nya tekniska möjligheter kontinuerligt. En stor del i tjänsten är att entusiasmera, stötta och utveckla driftteknikerna inom ditt expertisområde. Du har därför ett mycket nära samarbete med våra drifttekniker men jobbar också tillsammans med vår automationssamordnare, våra tekniska förvaltare och våra driftchefer i både stora och små förvaltningsfrågor samt i olika utvecklingsfrågor för att uppnå våra energi- och klimatmål. Ditt ansvarsområde omfattar samtliga våra fastigheter inom FO Norr. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att:


• Genomföra mediadialoger och skapa energihandlingsplaner med sättande av energimål för respektive objekt.
• Stämma av mediaförbrukning och mediafakturering samt göra budget, prognos- och bokslutsarbetet avseende media.
• Godkänna inkommande och utgående mediafakturor.
• Analysera mediaabonnemang för kontroll och eventuell justering av abonnemangseffekter.
• Initiera och driva digital utveckling av diverse mediamätare och mätarstrukturer.
• Bereda investeringsärenden för energiprojekt.
• Agera expertstöd i olika bygg- och förvaltningsprojekt samt i den löpande förvaltningen.
• Ansvara för energideklarationer.
• Arbeta aktivt med analys/uppföljing av energiförbrukning tillsammans med driften.
• Vara delaktig i att förbättra våra arbetsmetoder och rutiner i nära samarbete med våra kunder och våra interna och externa
projektledare.

Om dig
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot energi- och driftoptimering. Vi ser gärna att du har arbetat inom fastighetsteknik sedan innan. Utöver detta är det meriterande om du har;


• Övergripande teknisk kompetens och ett genuint intresse av att arbete med energioptimering och hållbarhetsfrågor.
• Erfarenhet av att jobba med fastighetsspecifika program.
• Erfarenhet av att arbete med säkerhetsfastigheter, energioptimering, hållbarhetsfrågor och miljöbyggnad är meriterande


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och din drivkraft. Du gillar utmaningar och samarbete med team och kollegor. Du är analytisk och strukturerad, dessutom har du ett helhetstänk, ser sammanhang och trivs i en roll med mycket ansvar. Vi förutsätter att du har ett serviceinriktat arbetssätt då du kommer ha mycket kontakter både internt och externt.

Placering
Din placeringsort kommer att vara Sundsvall men du ansvarar för fastigheter som är belägna i hela Norrland vilket innebär att resor ingår i tjänsten. Då vår verksamhet är rikstäckande kan även resor utanför ditt fastighetsområde förekomma. 

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Ansökan
Välkommen med din ansökan. Sista ansökningsdag är den 17 september.

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Ansök nu

Projektledare till fastighetsprojekt!

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Aug 30
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Om tjänsten 

Som projektledare hos Specialfastigheter kommer du att få arbeta med ny- och ombyggnationer av fastigheter med stort fokus på säkerhet och hållbarhet. Som projektledare blir du en del av ett team på ca 30 medarbetare vilka idag utgår från Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Örebro. Du kommer att tillhöra enhet Stockholm & Norr och utgå från Sundsvall.

Den här tjänsten riktar sig framförallt till projekt i samarbete med vår Fastighetsavdelning. Projekten omfattas av t ex underhållsåtgärder och kundanpassningar. Det interna samarbetet är mycket viktigt där bl a du och de tekniska förvaltarna blir ett team. Det finns goda möjligheter till fortsatt utveckling inom rollen.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att:


• Självgående ansvara för genomförande av projekt i enlighet med Specialfastigheters övergripande mål och riktlinjer
• Leda och ansvara för Specialfastigheters projekt gentemot hyresgäster, affär- och fastighetsområdeschefer under hela projektprocessen från projektering till överlämning till förvaltning
• Följa upp och säkerställa leverans i enlighet med fastställda kvalitets-, miljö-, ekonomi- och tidsramar
• Ansvara för samtliga myndighetskontakter och säkerställer att regelverk erhålls och att krav efterlevs
• Initiera och driva erfarenhetsåterföring från dina projekt till företaget och projektteamet

Om dig 

För att vara framgångsrik i rollen har du:


• En examen som civil- eller byggnadsingenjör alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
• Minst fem års erfarenhet av bygg/fastighetsbranschen. 
• Affärsmässighet och förståelse för budgetansvar, ekonomisk styrning, prognoser och uppföljning
• Ett stort intresse för fastigheter och byggprojekt
• Förmåga att leda flera projekt samtidigt i olika faser
• God samarbetsförmåga och personliga egenskaper som skapar förutsättningar för ett gott arbetsklimat i projekten

Erfarenhet av arbete där det krävts god planering och kommunikation för att lyckas är meriterande. Vi värdesätter även erfarenhet av miljöcertifieringar för byggnader.

Stor vikt kommer också läggas på dina personliga egenskaper. Du kommer att arbeta i nära samarbete med både kunder och andra intressenter såväl som med vår egen fastighetsorganisation och bolagets stödfunktioner. Därför är det av stor vikt att du har en mycket god samarbetsförmåga och värdesätter goda relationer. Du är en trygg och stabil person och för att lyckas i rollen är det en förutsättning att du förstår och kan tillämpa affärsmässiga principer. 

På Specialfastigheter kombineras öppenhet, gemenskap och affärsmässighet med kompetens och nytänkande - Om du är bra på det du gör och delar våra värderingar så hoppas vi att du vill vara med på den utmanande resa vi har framför oss!

Placering 

Din placeringsort blir Sundsvall men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande innefattar tjänsten resor och körkort för personbil är ett krav.

Tillträde 

Enligt överenskommelse. 

Ansökan 

Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 15 september, urval kommer ske därefter.

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Ansök nu

Energisamordnare

Energirådgivare
Läs mer Mar 28
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Som energisamordnare arbetar du med analys och uppföljning för ökad driftsäkerhet, optimering av byggnadsprestanda och inomhusklimat, inte minst för reducerad negativ klimatpåverkan. Ett tydlig fokus ligger på ständig utveckling där du som energisamordnare söker och utreder nya tekniska möjligheter kontinuerligt. En stor del i tjänsten är att entusiasmera, stötta och utveckla driftteknikerna inom ditt expertisområde. Du har därför ett mycket nära samarbete med våra drifttekniker men jobbar också tillsammans med vår automationssamordnare, våra tekniska förvaltare och våra driftchefer i både stora och små förvaltningsfrågor samt i olika utvecklingsfrågor för att uppnå våra energi- och klimatmål. Ditt ansvarsområde omfattar samtliga våra fastigheter inom FO Norr. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att:


• Genomföra mediadialoger och skapa energihandlingsplaner med sättande av energimål för respektive objekt.
• Stämma av mediaförbrukning och mediafakturering samt göra budget, prognos- och bokslutsarbetet avseende media.
• Godkänna inkommande och utgående mediafakturor.
• Analysera mediaabonnemang för kontroll och eventuell justering av abonnemangseffekter.
• Initiera och driva digital utveckling av diverse mediamätare och mätarstrukturer.
• Bereda investeringsärenden för energiprojekt.
• Agera expertstöd i olika bygg- och förvaltningsprojekt samt i den löpande förvaltningen.
• Ansvara för energideklarationer.
• Arbeta aktivt med analys/uppföljing av energiförbrukning tillsammans med driften.
• Vara delaktig i att förbättra våra arbetsmetoder och rutiner i nära samarbete med våra kunder och våra interna och externa
projektledare.

Om dig
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot energi- och driftoptimering. Vi ser gärna att du har mångårig yrkeserfarenhet inom fastighetsteknik. Utöver detta vill vi att du har;


• God övergripande teknisk kompetens och ett genuint intresse av att arbete med energioptimering och hållbarhetsfrågor.
• Erfarenhet av att jobba med fastighetsspecifika program.
• Erfarenhet av att arbete med säkerhetsfastigheter, energioptimering, hållbarhetsfrågor och miljöbyggnad är meriterande


Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och din drivkraft. Du gillar utmaningar och samarbete med team och kollegor. Du är analytisk och strukturerad, dessutom har du ett helhetstänk, ser sammanhang och trivs i en roll med mycket ansvar. Du känner dig trygg i din kompetens och tycker om att dela den med andra. Vi förutsätter att du har ett serviceinriktat arbetssätt då du kommer ha mycket kontakter både internt och externt.

Placering
Din placeringsort kommer att vara Sundsvall men du ansvarar för fastigheter som är belägna i hela Norrland vilket innebär att resor ingår i tjänsten. Då vår verksamhet är rikstäckande kan även resor utanför ditt fastighetsområde förekomma. 

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Ansökan
Välkommen med din ansökan. Sista ansökningsdag är den 14 april.

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 40 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Ansök nu

Projektcontroller med fokus på stora byggprojekt

Controller
Läs mer Maj 10
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!
Är du en driven och utvecklingsinriktad controller med erfarenhet av projektverksamhet inom fastighetsbranschen? Tycker du det låter spännande att jobba med Sveriges säkraste fastigheter? Vi är idag en av landets största byggherrar och söker nu dig som gillar att arbeta i en växande organisation och att vara med där det händer.
Om tjänsten
I denna roll som controller hos oss får du axla en komplex och viktig roll med mycket eget ansvar då ditt fokusområde blir våra största byggprojekt. Du får arbeta brett i nära dialog med vår projektverksamhet. Det är en varierande och analytisk roll som fyller en central funktion i våra byggprojekt. Arbetet sker i stor utsträckning i samarbete med projektledare och övriga controllers. Du kommer att ingå i ett härligt och kompetent controllerteam om åtta personer som i dagsläget finns placerade i Linköping och Lund.
I din roll ingår att hela tiden rikta blicken framåt och utveckla verksamheten. Eftersom både bolaget och controllingenheten växer kommer du att ha stora möjligheter att bidra till utvecklingen av såväl teamet som arbetets utformning.
Följande uppgifter ingår i uppdraget:
Som projektcontroller är det viktigt att du arbetar när våra projekt med styrning och uppföljning av projektets ekonomi.
Utmana och utveckla nuvarande arbetssätt och processer, med utgångspunkt i vår affärsplan och våra mål
Bevaka att entreprenadkontrakt efterlevs vid regleringar och att underlag är korrekta för att beslut ska kunna fattas av projektledare och beställare.
Delaktighet och drivande i budget- och prognosarbete samt affärsplanearbetet.
Rapportering och proaktivt arbete genom, projektavstämningar, uppföljning och fördjupade analyser
Aktivt deltagande i verksamhetsstyrning och framtagande av mål och aktiviteter

Om dig
Vi söker dig som är utbildad civilekonom eller motsvarande. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har tidigare erfarenhet av att arbeta i stora komplexa projekt med fördel inom fastighetsbranschen. Du är van att arbeta i en projektstyrd verksamhet och är en fena på såväl Excel som affärssystem.
Som person är du initiativrik, har ett framåtriktat arbetssätt och en god analytisk förmåga. Du är självgående och mån om att leverera med hög kvalité. Du tar initiativ till förändringar och förbättringar. I jobbet ingår många kontakter med både interna och externa personer, och vi ser därför gärna att du är kommunikativ och pedagogisk som person.
Placering
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på något av våra lokalkontor i Linköping, Stockholm, Lund, Örebro, Lund eller Sundsvall. Då vi har fastigheter i hela landet kommer resor att ingå i arbetet.
Tillträde
Enligt överenskommelse.
Ansökan
Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 28 maj.
Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).
Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28
Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 34 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 200 medarbetare.

Ansök nu

Driftchef

Driftchef, fastighet
Läs mer Maj 4
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Om tjänsten
Som Driftchef ansvarar du för att leda och styra driftuppdraget, vilket inkluderar allt ifrån planering, budgetering, genomförande, optimering, uppföljning och analyser. Centralt i ditt uppdrag är att säkerställa en enhetlig fastighetsdrift både inom ditt fastighetsområde men även inom bolaget som helhet. Vidare ska du bevaka utvecklingen på marknaden kontinuerligt, i och med den höga förändringstakt som råder så är det viktigt att du jobbar proaktivt för att kompetenssäkra verksamheten för framtiden.

I rollen kommer du att leda ett kompetent team av drifttekniker och det blir ditt ansvar att coacha dem i driften av fastigheterna. Du kommer att ansvara för 8 förvaltningsenheter i södra Norrland. Med stort engagemang förväntas du och ditt team vara med att bidra till att uppnå fastighetsområdets driftmål och önskade resultat. Som Driftchef rapporterar du till vår Fastighetsområdeschef Norr.

Utöver ovanstående ingår följande i rollen som Driftchef:


• Felavhjälpande underhåll
• Myndighetsbesiktningar 
• Planera och säkerställa gott SBA-arbete
• Säkerställa att vi uppnår våra energisparmål och klimatmål
• Arbeta enligt Sunda hus & Miljöbyggnad
• Köldmediarapporter
• Samverkan med samfälligheter
• Ansvar och uppföljning av jour
• Ekonomiskt ansvar för drift och felavhjälpande

Om dig
Vi söker dig som har högskole- eller YH-ingenjörsutbildning, alternativt har du förvärvat motsvarande kompetens genom arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. För att lyckas i rollen har du flerårig erfarenhet av driftverksamhet inom fastighetsbranschen och har tidigare haft arbetsledande befattningar. Det är meriterande om du har erfarenhet av de speciella utmaningar som våra säkerhetsfastigheter medför. Det är även värdefullt om du har utbildning inom fastighetsdrift, ledarskap, energioptimering eller fastighetsrelaterade miljö- och hållbarhetsfrågor.

Som person ser vi att du har mycket goda ledaregenskaper och beslutsförmåga. Du är driven, initiativtagande och trivs med att arbeta både på egen hand och i team. Vi värdesätter god samarbets- och kommunikationsförmåga högt.

Till rollen som Driftchef söker vi dig som vill utöva ett närvarande ledarskap och som motiveras av att coacha dina medarbetare till framgång. Vi värdesätter prestigelöshet och söker en person som känner engagemang för såväl de stora frågorna som detaljerna. Vidare har du intresse och förståelse för kundens behov och ett utpräglat sinne för service och affärsmannaskap samtidigt som du är förändringsbenägen och trivs i ett dynamiskt arbetsklimat. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Placering
Din placeringsort kommer att vara Sundsvall men du ansvarar för fastigheter som är belägna i södra Norrland och resor ingår i tjänsten, därav är körkort ett krav. Då vår verksamhet är rikstäckande kan även resor utanför ditt fastighetsområde förekomma. 

Tillträde
Enligt överenskommelse. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 21 maj. 

Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37
Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78
Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 34 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 200 medarbetare.

Ansök nu

Teknisk förvaltare

Fastighetsförvaltare
Läs mer Aug 10
Välkommen till en värd full av möjligheter!

Specialfastigheter är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Vi är ett statligt ägt bolag som äger, förvaltar och utvecklar unika fastigheter som kännetecknas av säkerhet i framkant. Vår affärsmässiga och framåtriktade företagskultur bygger på säkerhet, närhet, långsiktighet och samverkan – alltid med hållbart värdeskapande i fokus.

Vår organisation utgår från tre affärsområden – Kriminalvård, Försvar och rättsväsende samt Institutionsvård och övriga specialverksamheter. Fastighetsinnehavet har en lokalyta på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter med ett marknadsvärde som uppgår till cirka 29 miljarder kronor. Vi är cirka 160 medarbetare och huvudkontoret är delat mellan Linköping och Stockholm. Utöver det har vi kontor i Lund, Göteborg, Örebro och Sundsvall.

Om tjänsten
I denna roll är du främst ansvarig för att genomföra och upprätta fastighetsspecifika underhållsplaner. Ditt primära ansvarsområde är våra fastigheter i Fastighetsområde Norr. Dina närmsta kollegor består av drifttekniker och en driftchef, vilka du stöttar vid tekniska frågeställningar, samt en energisamordnare som du har ett nära sammarbete med.

Som teknisk förvaltare kommer du genomföra underhållsbesiktningar, projektleda underhållsåtgärder, genomföra kundanpassningar och medverka vid budgetarbete samt budgetuppföljning. Du är även teknisk kravställare och beställare av vissa projekt och underhållsarbeten. Ansvar för att nödvändigt underhåll utförs i tid och på bästa möjliga sätt utifrån ett kundperspektiv är en viktig del av uppdraget.

Tjänsten innefattar dessutom genomförande av utredningar för att identifiera de tekniska system och produkter som är kritiska för en effektiv förvaltning. Det innebär ständiga förbättringar, kostnadseffektivisering och utvärdering av arbetsmetoder samt rutiner inom fastighetsunderhållet.

Om dig
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med inriktning på fastighets- eller byggteknik eller som har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Vi ser gärna att du har flera års yrkeserfarenhet inom fastighetsteknik.

Kvalifikationer:


• God övergripande teknisk kompetens
• Erfarenhet eller intresse av att arbete med energioptimering och hållbarhetsfrågor
• Upphandlingserfarenhet och beställarkompetens
• Erfarenhet av installationssamordning/projektledning
• God administrativ förmåga och kan enkelt formulera sig i text
• God datavana och erfarenhet av att jobba med fastighetsspecifika program

Placering
Din placeringsort kommer att vara Sundsvall men resor mellan dina fastigheter ingår i tjänsten och då vår verksamhet är rikstäckande förekommer även resor utanför ditt område.

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Ansökan
Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 30 augusti, men urval sker löpande.

I och med att våra hyresgäster bedriver säkerhetskänslig verksamhet och med hänsyn till våra egna höga krav på säkerhet så utför vi en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetsprövningssamtal samt ta del av utdrag från Polisens belastningsregister. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3).

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Sofia Nilsson, 010-788 62 48
Ledarna, Gustav Tidman, 010-788 62 53
Unionen, Lena Germundsson, tel. 010-788 62 40
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78

Ansök nu

Biträdande förvaltare

Fastighetsförvaltare
Läs mer Feb 6
Välkommen till en värd full av möjligheter!

Specialfastigheter är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Vi är ett statligt ägt bolag som äger, förvaltar och utvecklar unika fastigheter som kännetecknas av säkerhet i framkant. Vår affärsmässiga och framåtriktade företagskultur bygger på säkerhet, närhet, långsiktighet och samverkan.

Vår organisation bygger på tre affärsområden – Kriminalvård, Försvar och rättsväsende samt Institutionsvård och övriga specialverksamheter. Fastighetsinnehavet har en lokalyta på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter med ett marknadsvärde som uppgår till cirka 26 miljarder kronor. Vi är cirka 150 medarbetare och huvudkontoret är delat mellan Linköping och Stockholm. Utöver det har vi kontor i Lund, Göteborg, Örebro och Sundsvall.

2018 placerade vi oss högst i Nyckeltalsinstitutets mätning Attraktiv Arbetsgivarindex. Mätningen beskriver arbetsvillkoren i en organisation genom nio nyckeltal. Specialfastigheter har placering 1 av 235 medverkande organisationer.


Om tjänsten
Vi söker nu en biträdande förvaltare till vår förvaltningsenhet. Du kommer främst att arbeta med våra fastigheter i Västernorrland men förvaltarområdet omfattar även Norrbotten och Västerbotten varför även vissa andra fastigheter kan bli aktuella. Din placeringsort är Sundsvall. Som biträdande förvaltare ingår du i en grupp bestående av ett antal drifttekniker och en förvaltare, som tillsammans har ett totalansvar för den löpande förvaltningen i hela förvaltarområdet.

I nära samarbete med förvaltaren kommer du att ansvara för planering av driften på våra fastigheter och genomförande av underhållsåtgärder enligt underhållsplanen. Det är även din uppgift att säkerställa genomförande och uppföljning av myndighetskrav.

Centralt för rollen är att du har mycket samarbete och kontakt med kunder, kollegor och leverantörer. Du kommer att hålla i kundmöten, handlägga hyresgästanpassningar och verka för en god kunddialog. Tillsammans med driftteknikerna ansvarar du för genomförande och uppföljning av serviceanmälan och säkerställer att vi lever upp till vår önskade servicenivå. Du kommer även att delvis ansvara för den dagliga arbetsledningen. Utöver det kommer du också att vara delaktig i arbetet med kvartalsbokslut, prognos , budget och affärsplan.

För att få en bra inblick i vad en biträdande förvaltare gör hos oss så rekommenderar vi att du tittar på vår film som heter "Jobb och karriär på Specialfastigheter". Du hittar den här.

Om dig
Vi tror att du är i början av din karriär och har akademisk utbildning med inriktning mot fastigheter alternativt arbetar du idag inom förvaltning med liknande uppgifter. Vi förutsätter även att du är en van IT-användare och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du behöver ha kunskap inom fastighetsekonomi.

Som person söker vi dig som är engagerad, strukturerad och målinriktad. Arbetet inkluderar mycket kontakt med kunder, kollegor och leverantörer, vilket medför att vi ser att du är relationsskapande och har stor servicekänsla. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Körkort för personbil är ett krav.

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Låter det intressant?
Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 3 mars.

I och med att våra hyresgäster bedriver säkerhetsklassad verksamhet och med hänsyn till våra egna höga krav på säkerhet så utför vi en särskild säkerhetsbedömning genom att ta del av utdrag från Polisens belastningsregister samt kompletterar med en säkerhetsintervju. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall en säkerhetsbedömning enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) §11. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning.

Vi undanber oss kontakter från rekryteringsföretag, annonssäljare och liknande beträffande denna annonsering.

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Sofia Nilsson, 010-788 62 48
Ledarna, Gustav Tidman, 010-788 62 53
Unionen, Lena Germundsson, tel. 010-788 62 40
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78

Ansök nu

Projektchef - Med säkerhet i fokus

Projekteringsingenjör, bygg och anläggning
Läs mer Jun 25
Välkommen till en värd full av möjligheter!

Specialfastigheter är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Vi är ett statligt ägt bolag som äger, förvaltar och utvecklar unika fastigheter som kännetecknas av säkerhet i framkant. Vår affärsmässiga och framåtriktade företagskultur bygger på säkerhet, närhet, långsiktighet och samverkan.

Vår organisation bygger på tre affärsområden – Kriminalvård, Försvar och rättsväsende samt Institutionsvård och övriga specialverksamheter. Fastighetsinnehavet har en lokalyta på drygt 1,1 miljoner kvadratmeter med ett marknadsvärde som uppgår till cirka 24 miljarder kronor. Vi är drygt 145 medarbetare och huvudkontoret är delat mellan Linköping och Stockholm. Utöver det har vi kontor i Lund, Göteborg, Örebro och Sundsvall.

2018 placerade vi oss högst i Nyckeltalsinstitutets mätning Attraktiv Arbetsgivarindex. Mätningen beskriver arbetsvillkoren i en organisation genom nio nyckeltal. Specialfastigheter har placering 1 av 235 medverkande organisationer inom fastighetsbranschen.

Tjänsten
Som projektchef hos Specialfastigheter kommer du att få arbeta med ny- och ombyggnationer samt underhållsrelaterade projekt av fastigheter med stort fokus på säkerhet. Projekten drivs i nära samarbete med vår förvaltningsorganisation och våra hyresgäster. Som projektchef driver du själv flera olika projekt samtidigt som du ansvarar och coachar ett antal externa projektledare som  arbetar för Specialfastigheter samt som mentor till våra biträdande projektledare. Du  blir en del av ett team med ett femtontal medarbetare av projektchefer, projektledare och biträdande projektledare vilka idag utgår från Stockholm, Göteborg, Linköping och Lund. Du arbetar rikstäckande då Specialfastigheters fastigheter finns i hela landet, vilket innebär att tjänsten innefattar en del resor. Du utgår från Sundsvall eller Stockholm och rapporterar till vår chef för Projekt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
   - Du förväntas självgående ansvara för utveckling och genomförande av projekt i enlighet med Specialfastigheters övergripande mål och riktlinjer 
   - Du leder och ansvarar för Specialfastigheters projekt gentemot hyresgäster, affärsområdeschefer och förvaltare under hela projektprocessen från planering    till  överlämning till förvaltning
  - Du ansvarar för upphandling/avrop av erforderliga konsulter och entreprenörer i samarbete med vår inköpsenhet
  - Du följer upp och säkerställer leverans i enlighet med fastställda kvalitets-, miljö-, ekonomi- och tidsramar
  - Du ansvarar för samtliga myndighetskontakter och säkerställer att myndighets tillstånd erhålls och krav efterföljs
  - Du agerar rådgivare och verkar som sakkunnig vid underhållsåtgärder och större entreprenader
  - Delta i resursplanering av projektportföljen
  - Stötta externa projektledare i SPF-specifika frågor
  - Initiera och driva erfarenhetsåterföring från dina projekt till företaget och projektteamet 

Kvalifikationer
Vi förväntar oss att du har civilingenjörs-/högskoleexamen inom det byggtekniska området samt minst fem års erfarenhet av liknande arbete. Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av projektledning i projekt om cirka 10-300 mkr. Utöver detta bör du ha förhandlingsvana samt en god förmåga att planera projekt med hänsyn till ekonomi, tid och resurser. Vidare värdesätter vi erfarenhet av upphandling av konsulter och entreprenörer samt kunskap i entreprenadjuridik och LOU.

Personliga egenskaper
Du kommer att arbeta i nära samarbete med både kunder och andra intressenter såväl som med vår egen förvaltningsorganisation. Som person söker vi dig som är sakkunnig, strukturerad och analytisk. Du är en trygg och stabil person med naturlig fallenhet för en god och framgångsrik kommunikation i tal och skrift. Du kan förstå och tillämpa affärsmässiga principer. Du bör även ha energi, vara uthållig och handlingskraftig. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi ser gärna ett stort intresse för fastigheter och byggprojekt tillika en god helhetsförståelse för branschen. Utöver detta är erfarenhet av att självständigt driva projekt i säkerhetskritiska miljöer samt arbete enligt LOU meriterande.

Placering
Din placeringsort blir Sundsvall eller Stockholm men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande innefattar tjänsten resor och körkort för personbil är ett krav.

Varaktighet
Tillsvidare

Tillträde
Enligt överenskommelse

Övrigt
Utifrån våra säkerhetskrav måste du ha ett svenskt medborgarskap. I och med att våra hyresgäster bedriver säkerhetsklassad verksamhet och med hänsyn till våra egna höga krav på säkerhet så utför vi en särskild säkerhetsbedömning genom att ta del av utdrag från Polisens belastningsregister samt kompletterar med en säkerhetsintervju. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall en säkerhetsbedömning enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) §11. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning.

Fackliga företrädare
Akademikerföreningen, Marie Ahlström, tel. 010-788 62 30
Ledarna, Lena Brundin, tel. 010-788 63 30
Unionen, Lena Germundsson, tel. 010-788 62 82
SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78

Ansökan
Tycker du att tjänsten som projektchef passar väl in på dina kvalifikationer och på hur du vill arbeta, skicka din ansökan redan idag. Sista ansökningsdag är 26 augusti.

Ansök nu