Sundsvall: Polismyndigheten söker IT-Forensiker till region Nord

Hitta ansökningsinfo om jobbet Polismyndigheten söker IT-Forensiker till region Nord i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2021-04-30 // Varaktighet: Heltid

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu IT-Forensiker till vårt team som är analytiskt och självständig. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Region Nord har drygt 2200 anställda vilka är fördelade i fyra polisområden, tre regionala enheter och ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen. Den It-forensiska verksamheten bedrivs i alla regionens polisområden och tillhör organisatoriskt det regionala it-brottscentrumet.
Vi vill nu utöka vårt team och söker därför medarbetare till Umeå, Luleå, Östersund samt Sundsvall.
Arbetsuppgifter
Som IT-forensiker är din arbetsuppgift att bistå utredare med forensisk bevis- och informationssäkring av digitala medier, som kan utgöra en viktig del i en brottsutredning. Arbetsuppgifterna innefattar att planera, säkra, extrahera, analysera och värdera digitala spår från elektroniska enheter eller källor.
Du kommer att biträda vid husrannsakningar där t.ex. elektroniska databärare ska säkras. Det förekommer även att du får vittna i samband med rättegång samt biträda vid förhör.
Genom ditt arbete kommer du bli exponerad för material som kan vara stötande och obehagligt. Därför ställs det särskilda krav på förmåga att hantera sådana situationer professionellt med fokus på utredningen och verksamhetens mål.
Den snabba teknikutvecklingen i samhället är en särskild utmaning för denna verksamhet och det ställer också krav på ditt intresse att följa, förstå och tillgodogöra dig denna.
Resor förekommer såväl inom regionen som nationellt och ibland med kort varsel vilket ställer krav på flexibilitet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Akademisk utbildning med en för tjänsten relevant inriktning, exempelvis inom it-forensik eller systemvetenskap. Alternativt att du har motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt, som arbetsgivaren bedömer relevant.
Goda kunskaper inom olika operativsystems uppbyggnad och funktion.
Goda kunskaper om vanligt förekommande hårdvara, mjukvara och mobila applikationer.
Goda kunskaper i svenska och engelska i så väl tal som skrift.
B-körkort.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
Erfarenhet av it-forensiskt arbete.
Erfarenhet av olika operativsystemen, framför allt linux.
Erfarenhet av relevanta programmeringsspråk, framför allt Python.
Erfarenhet av sk. ”live forensics” och/eller undersökningar av minnesdumpar.
Tidigare utredningserfarenhet från brottsbekämpande verksamhet.
Etablerade kontaktnät inom IT.

Vi söker dig som är analytiskt lagt och har en fallenhet för problemlösning. Du är noggrann och kvalitetsmedveten samt har ett gott ordningssinne och är strukturerad.
Du uppskattar eget ansvar där du självständigt driver ditt arbete framåt och med din kreativitet löser du tilldelad uppgift utifrån givna ramar och regler.
Du har en god samarbetsförmåga och kan snabbt växla mellan självständigt arbete och arbete i grupp. Du har förmåga att arbeta med långsiktiga uppdrag såväl som uppgifter under tidspress och kan snabbt ställa om när hastigt uppkomna situationer uppstår.
Du har god förmåga att skriftligen dokumentera genomförda analyser samt muntligen kunna föredra och förklara dessa. Det ställs stora krav på personlig mognad, integritet och ett högt säkerhetsmedvetande. Det ställs även särskilda krav på förmåga att professionellt kunna hantera material som kan vara stötande och obehagligt.
Du är utvecklingsorienterad och har intresse för den snabba teknikutvecklingen och har förmåga att omsätta det i möjligheter som förbättrar IT-forensikens arbetsmetoder och verktyg.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och förmågan att arbeta i grupp.


Övrig information:
Fackliga företrädare
Fackliga kontaktpersoner:
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen
Samtliga nås via växeln, telefonnummer 114 14

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Sundsvall, Östersund, Umeå eller Luleå
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Anställnings som handläggare med funktionen Forensikter IT.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 21/5 2021. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A239.248/2021 i mailets ärendemening. Skriv också tydligt i din ansökan vilken ort du är intresserad av att jobba på.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A239.248/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som IT-utredare

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som IT-utredare.

Specialist inom datadelning

Läs mer Nov 15
Vill du ansvara för Sveriges arbete med dataförvaltningsförordningen? Har du god erfarenhet av datadelning och dess arbetssätt? Vill du bidra till Sveriges utveckling på området tillsammans med kompetenta kollegor?

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Vi söker nu en specialist som vill arbeta med delning av data inom och utom Sveriges gränser. Du kommer tilhöra enheten för datadelning som bland annat ansvarar för Sveriges arbete med främjande insatser som för öppna datalagen, Sveriges dataportal, ramverk för nationella grunddata och svenskt ramverk för digital samverkan. I det här jobbet kommer du ansvara för och arbeta med enhetens arbete med Open data charter och dataförvaltningsförordningen. Mer specifikt innebär det att du kommer 


• arbeta med verksamhetsutveckling, arkitektur, teknik och arbetssätt för datadelning.
• leda olika former av projekt och arbetsgrupper inom området.
• främja öppen och datadriven innovation samt tillgängliggörande och vidareutnyttjande av öppna data från den offentliga förvaltningen.
• genomföra begrepps-, informations- och verksamhetsmodellering.

Eftersom en stor del av arbetet drivs tillsammans med andra enheter på Digg och organisationer utanför Digg är samverkan en central del i rollen.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Helhetssyn - du tar ansvar för att förstå och agera i enlighet med Diggs roll och uppdrag på en övergripande nivå. Du har lätt för att sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling.
• Strukturerad - du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
• Samarbetsförmåga - Du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Självgående - du tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare

Kunskaper
Ska-krav

• Mycket god kunskap om datadelning
• Kunskap om juridiken kring datadelning
• Mycket goda kunskaper i svenska och god kunskap i engelska, vilket innebär att du kan producera rapporter och annat skriftligt material. Du uttrycker dig på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du kan presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum såväl internt som externt.
• God kunskap om digitala verktyg och tar dig med lätthet an nya sådana.

Erfarenheter
Ska-krav

• Minst fem års erfarenhet av arbete med verksamhetsutveckling, arkitektur, teknik och arbetssätt för att dela data.
• Minst fem års erfarenhet av att leda, samordna och operativt delta i projekt
• Erfarenhet av internationellt samarbete och att samordna flera aktörers arbete.
• Erfarenhet av att arbeta med förvaltningsgemensamma lösningar och en helhetssyn gällande digitalisering av det offentliga.
• Erfarenhet av genomförande och rapportering av regeringsuppdrag

Bör-krav

• Erfarenhet av att införa EU-lagstiftning i svensk kontext
• Erfarenhet av att planera och genomföra utbildningsinsatser inom digitalisering
• Erfarenhet av arbete med krisberedskap och informationssäkerhet
• Erfarenhet av hantering och bearbetning av data som strategisk resurs för AI-tillämpningar

Du har en akademisk utbildning om minst tre år med relevant inriktning eller annan erfarenhet som Digg bedömer som likvärdig.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Digg är en digital myndighet med huvudkontor i Sundsvall. Vi jobbar för att i första hand bygga upp verksamhet i Sundsvall där vi har moderna aktivitetsbaserat kontor centralt belägna i stadskärnan. Vi har också ett mindre, modernt och aktivitetsbaserat kontor vid Odenplan i Stockholm. Placeringsort för det här jobbet är i första hand Sundsvall och vi kommer premiera sökande därifrån, men möjlighet finns också att arbeta från Stockholm. 

Vi är positivt inställda till att ge utrymme för arbete hemifrån och mobilt arbete, utifrån verksamhetens och dina behov. 

Vi erbjuder en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
Inför anställning till den här tjänsten kommer du behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, då jobbet är placerad i säkerhetsklass. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 27 november.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Joakim Nyström på tel 010 484 73 92. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

VA-utredare/VA-projektör

Läs mer Dec 12
Företagsbeskrivning
AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 19 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer. Inom Affärsområde Samhällsbyggnad och marknadsområde Vattens norra region arbetar vi brett inom hela VA-området med allt från tidiga skeden och utredningar till detaljprojektering, besiktningar och utbildning.
Jobbeskrivning
Som ett led i vår satsning på Marknadsområde Vatten söker vi nu fler VA-utredare och VA-projektörer. Tjänsten innebär att arbeta i?uppdrag inom?området VA-ledningssystem dit också pumpstationer och andra distributionsanläggningar ingår. I rollen som VA-utredare/projektör arbetar du med tidiga behovs- och statusanalyser, förstudier och skissförslag till detaljprojektering, färdiga förfrågningsunderlag och stöd under byggtid. Det kan också handla om VA-strategiska uppdrag i form av dagvattenutredningar, VA-planer/strategier, VA-taxa och juridik. De specifika arbetsuppgifterna beror på vilken erfarenhet du har och vilka områden du vill utvecklas inom.
Uppdragen kommer finnas lokalt och regionalt samt att samverka nationellt?med övriga konsulter inom?AFRY. Våra kunder är privata, kommunala och statliga.
I tjänsten kommer du att arbeta med uppdrag i hela landet och resor förekommer, men du kommer ha ett av våra kontor som din ordinarie arbetsplats. Ange därför önskad stationeringsort i din ansökan.
Kravspecifikation
Som person är du nyfiken och intresserad av ditt teknikområde samt har energi och driv. Du har lätt för att förstå och delta i tekniska diskussioner och trivs i en fartfylld miljö som präglas av stark tillväxt.
Vi söker både dig som har några års arbetserfarenhet som utredare eller projektör inom beskrivet VA-område eller dig som har arbetat länge i branschen. Uppdragledarerfarenhet är ett stort plus.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och värdesätter engagemang och förmåga att samarbeta med andra.
Utbildningsmässigt ser vi att du har en relevant utbildning alternativt har samlat på dig motsvarande färdigheter genom erfarenhet i branschen som konsult, entreprenör eller från kommunal VA-verksamhet.
På AFRY lever vi efter våra värdeord: ”Brave – Devoted – Team players” vilket även säger mycket om den vi söker!
Ytterligare information
Vi erbjuder en arbetsplats och ett team som bäst kan beskrivas som professionella, affärsmässiga och som har roligt tillsammans!
AFRY rankas som en av Sveriges mest populära arbetsgivare. Vi vet att medarbetare som mår bra, både fysiskt som psykiskt, är den viktigaste framgångsfaktorn. Därför fokuserar vi på säker arbetsmiljö och balans mellan arbete och fritid. Vi vill att du ska ha en vardag som fungerar - hinna lämna, hämta, träna, handla eller bara sova lite längre på morgonen.
Genom Club AFRY främjar vi vår kultur som bygger på passion och lagspel. Vi erbjuder roliga fritidsaktiviteter tillsammans med våra härliga kollegor! Vårt arbete med mångfald är ständigt pågående. En mix av personligheter och bakgrunder gör oss ännu starkare, mer kreativa och framgångsrika ute på marknaden.
Hos oss ingår du i ett team av erfarna och duktiga kollegor där du får möjlighet att utvecklas och ta nya steg. Just nu söker vi medarbetare med rätt vilja att bidra och utvecklas och som tillsammans med oss vill skapa framtidens samhälle.
Sista ansökningsdag är 9 januari, men vänta inte för länge med din ansökan, då urval och intervjuer sker löpande.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktuppgifter för frågor
Maria Öquist, Section manager
010-505 57 78
maria.oquist@afry.com
Jens Östlund
010-505 36 61
jens.ostlund@afry.com
AFRY is committed to creating an inclusive & diverse environment and we are actively looking for qualified candidates irrespective of gender, gender identity, sexual orientation, ethnicity, religion, disability, or age. You will be part of a global and diverse company where our differences are our strengths. Join us to accelerate the transition towards a sustainable society.

Ansök nu

IT Developer

Läs mer Jul 23
I am Darius Liubinas and I am leading Monitoring team at Assurance Services within Telia IT. We are a great bunch of people, and I am super proud of every member of our team. In our team we continuously consolidate and develop our OSS systems. Simplicity and automation are the driving forces of our activities to support business stakeholders.
We are looking for motivated drivers to succeed in our journey.
Your next challenge?
In this position, you will join our team of professionals in creating the next generation of It monitoring for our stakeholders and customers. We have a skilled team with tens of years of combined experience in the field, all working towards a common goal in their respective areas of expertise. We handle both operational duties as well as the development of our platforms using agile methods.
Currently, we are looking to strengthen our team and You will play an important role in our IT monitoring capability team by enhancing our development capacity and helping to shape the future of IT monitoring.
Who are you?
You have a technical background, university degree in a relevant field or equivalent work experience. You are excellent in structured communication oral/written, and making things happen. You feel comfortable having your own dedicated responsibilities and understand the importance in delivering quality and being thorough. You like to solve tasks as an individual or in virtual teams, where the ambition is to grow together with the team to a high level in DevOps maturity. You can work unhampered in English and Nordic or Baltic language, both written and verbally. You are positive and open for new ideas and changes and can present them structured way to stakeholders.
Knowledge of and experience in:
Deep knowledge of BMC TrueSight and BMC Patrol
Knowledge of networks from a monitoring point of view (SNMP, Traps)
Programming skills (Perl, C# or other)
Deep knowledge of either Linux/Unix or Windows.

Interested?
If you fancy joining my team, apply for the job! Do you need to know more, call me at +46 725 253025 or connect with me on LinkedIn (https://www.linkedin.com/in/darius-liubinas-1282305/). The selection is ongoing, so do not hesitate to get in touch. Last application date is the 31st of August.
Welcome to Telia – Home to your next big opportunity!
We are Telia, the New Generation Telco. Everything we do is about connecting the world. We provide people with innovative, easy-to-access and effective ways to keep in touch and communicate with each other anywhere in the world. Networks remain in the core of our business, but as we are also the pioneers in the digital world, we provide services such as Internet of Things, Data Center, Digital Identity and Connected Cars. Be inspired by our New Generation Telco journey and create the digital future with us!

Ansök nu

En vass it-specialist som kan och vill arbeta med e-tjänster

Läs mer Aug 19
Har du erfarenhet av att arbeta med komplexa it-system? Har du kunskaper och erfarenheter inom digitalisering, e-tjänster eller e-legitimationsområdet? Ta då chansen att vara med och påverka utvecklingen inom det här området! 

Om jobbet

Inom e-legitimationsområdet pågår många initiativ både nationellt och internationellt. Säkra och användbara e-legitimationer är en förutsättning för att kunna digitalisera och utveckla säkra offentliga e-tjänster. DIGG ansvarar för Sveriges eIDAS-nod, som gör det möjligt att använda en e-legitimation över gränserna inom EU. Inom DIGG pågår flera utvecklingsuppdrag som berör detta område.

Som it-specialist kommer du att arbeta brett med frågor kring offentlig sektors behov av digitalisering av e-tjänster och användningen av e-legitimationer. I den här rollen är det viktigt att du kan förstå komplexa it-system och internetapplikationer och kan förklara komplicerade sammanhang och modeller på ett begripligt sätt. Du kommer att bli en av våra experter inom området.  

Du kommer att:


• analysera och medverka i framtagande och underhåll av tekniska ramverk, specifikationer och standarder i samverkan med it-arkitekter, samarbetspartners och andra sakkunniga inom bland annat e-legitimationsområdet
• specialisera dig inom olika standarder och tekniker främst inom e-legitimation t.ex. eIDAS och SAML (Security Assertion Markup Language)
• arbeta med tekniska säkerhetsfrågor och sårbarhetsanalyser
• medverka i svenska och internationella nätverk och styrgrupper
• omvärldsbevaka och analysera utvecklingen av webbaserad utveckling med höga säkerhetskrav
• delta i projekt och leda/delta i förstudier, granskningar, utredningar, m.m
• Självständigt driva ditt eget arbete, men också ingå i tvärfunktionella arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser inom myndigheten.

Den här rollen är placerad vid enheten Digitala tjänster som idag består av åtta personer. Läs mer om DIGG och enhetens verksamhet här.

Om dig


Samarbete och samverkan är viktiga delar i vårt uppdrag, därför är det en självklarhet att du har god samarbetsförmåga. Du har helhetssyn där du ser till hela verksamhetens bästa i dina ageranden och beslut. Du vill och kan lära dig nya verksamhetsområden och har ett eget driv.
Du förstår komplicerade språkliga underlag, både talade och skrivna och du har goda kunskaper i svenska och engelska. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskapet når fram.

Erfarenhetsmässigt har du har under en längre period arbetat med komplexa it-system med många beroenden och stora krav på it-säkerhet. Du har teknisk erfarenhet av att arbeta med e-tjänster och digitala lösningar. Du kan ha arbetat som teknisk projektledare, senior utvecklare eller haft liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om dessa innehållit e-legitimationer, elektronisk identifiering och e-signering. Det är också meriterande om du är du van att göra tekniska specifikationer och granskningar och har erfarenhet av att göra utredningar.

Du har en akademisk utbildning med en relevant inriktning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Om DIGG
DIGG är en liten myndighet med ett stort uppdrag. Vi formar fortfarande vår verksamhet, vår kultur och våra arbetssätt. Vi sitter i moderna aktivitetsbaserade lokaler i centrala Sundsvall och erbjuder nu dig möjligheten att få vara med att utveckla vår verksamhet och skapa nytta med oss på DIGG!

Vi erbjuder 
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. 
Vårt huvudkontor finns i Sundsvall och idag har vi även arbetsplatser i Stockholm. Vi arbetar till stor del med digitala arbetssätt och är öppna för annat tjänsteställe än Sundsvall. 

Resor förekommer och antalet kan variera över tid.

Den här rollen är säkerhetsklassad. Vi genomför därför en säkerhetsprövning innan beslut om anställning till den här rollen. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande med vårt urval och med cv-lös rekrytering. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är den 6 september 2019.

Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta tjänsteområdesansvarig Lotta Hämäläinen på tel 010-484 73 49. Fackliga kontaktpersoner är Jan Bergdahl, Saco och Åsa Fridholm, ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från Polismyndigheten .

Gruppchef Regionalt bedrägericenter vid Regionalt IT-brottscentrum i Sundsv

Inspektör, Polisen
Läs mer Apr 12
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Om Arbetsplatsen
Polisregion Nord är den största regionen sett till yta. Regionen består av de fyra nordligaste länen i Sverige och är organiserad i fyra polisområden: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som tillsammans är indelade i 12 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Regionalt it-brottscentrum har personal placerade på samtliga huvudorter i regionen (Umeå, Luleå, Östersund och Sundsvall). Sektionen består av 8 grupper. 3 It-forensiska grupper, 2 bedrägerigrupper (Regionalt bedrägericenter), gruppen för utredning av It-brott, en utredningsgrupp för utredning av kriminell ekonomi, samt en isöb-grupp. Sektionen är i en kraftigt expanderande fas.

It-brottscentrum söker gruppchef till Bedrägerigrupp 3 i Sundsvall. RBCs verksamhet består idag av 2 grupper med personal i Sundsvall. Verksamheten är expanderande.
Som gruppchef vid RBC är du arbetsledare med ansvar för personalgrupp, systematiskt arbetsmiljöarbete, utveckling av verksamhet samt den dagliga driften. Du deltar i regionala och nationella operativa forum samt externa samverkansgrupper. Du är en del av sektionens ledningsgrupp.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet innebär att du i stor utsträckning samverkar såväl internt som externt och stödjer all vår verksamhet så att resultatet av utredningarna blir effektivt och kvalitativt bra. Som gruppchef är det av stor vikt att du kan se helheten för att uppnå en samsyn. Verksamhets- och metodutveckling är en stor del av rollen då denna del av organisationen befinner sig i en expansiv fas.

Uppdraget som gruppchef för bedrägerigrupp 3
Som chef för bedrägerigruppen ingår du i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området bedrägeri och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
• för funktionen relevant examen/utbildning
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde


Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå eller annan ledarskapsutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av förundersökningsledning och har genomgått NFU med godkänt resultat
• erfarenhet av polisorganisationens verksamhet

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier som omfattas av följande förmågor:

• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Muntlig och skriftlig kommunikation
• Skapa delaktighet och motivation

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Med tanke på de brott som utreds inom ramen för verksamheten, kommer både du och framförallt dina medarbetare i kontakt med material av känslig karaktär. Det är därför av stor vikt att du har en hög grad av personlig mognad och förmåga att kunna hantera denna del av arbetet på ett professionellt sätt.

ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 april 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in texten i din webbläsare.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

IT-beställare till IT-avdelningen, Sundsvall

Drifttekniker, data
Läs mer Mar 18
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vill du arbeta med IT där du kan göra skillnad på riktigt? Vi söker nu en IT-beställare som är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga för att stärka upp vårt team på Polismyndighetens IT-kundservice. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. IT-avdelningen består för närvarande av 1100 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 37 000 anställda.
Enheten IT-kundservice ansvarar för teknisk support, incidenthantering, behörigheter,
IT-beställningar och digitala utbildningar. Här arbetar både generalister och specialister och vi finns på flera orter i Sverige. Enheten består idag av ca 110 medarbetare fördelade på tre sektioner. Resor förekommer i tjänsten.
Hos oss har du möjlighet att arbeta både med flexibla arbetstider och med viss möjlighet att arbeta på distans. Vi har goda förutsättningar för att utöva friskvård då vi har fri tillgång till utrymmen för träning och återhämtning. Som anställd hos oss har du även möjlighet att träna en timme i veckan på betald arbetstid.
Arbetsbeskrivning
Som IT-beställare hanterar du uppdrag som täcker hela landet, där din huvudsakliga arbetsuppgift är att stödja regionerna och nationella avdelningar i ärenden som avser IT-beställningar. Du genomför beställningar och är, med ditt stora kunnande om Polisens teknik, ett konsultativt stöd för hela verksamheten. Du arbetar nära Produktägare samt Leverans och support på IT-avdelningen.
I din roll som IT-beställare arbetar du med uppdrag från hela landet och hanterar frågor och beställningar som rör:
IT-användarutrustning
Hantering av utrustning när personer slutar eller byter tjänst inom polisen, för att IT-utrustningen ska omfördelas på ett effektivt sätt
Bidra i utvecklingsarbetet för att skapa en enhetlig service vad gäller IT-beställningar inom polismyndigheten
Medverka i framtagandet av rutinbeskrivningar för IT-beställningar.

Arbetet innebär mycket kontakter med Polisens operativa verksamhet, nationella avdelningar och IT-avdelningen.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Gymnasial utbildning alternativt motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Mycket god kunskap i svenska, både i tal och skrift
Minst 1 års erfarenhet, inhämtad de senaste 3 åren, av liknande arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Eftergymnasial utbildning inom relevant område eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
Ett stort och brett tekniskt kunnande och intresse
Arbetslivserfarenhet inom offentlig verksamhet
Arbetslivserfarenhet inom en komplex miljö med många olika kontaktytor
Goda kunskaper i ärendehanteringssystem
Erfarenhet av att driva förändringsarbete, t ex. utveckling/förbättring av processer, automatisering eller liknande

Beskriv så utförligt som möjligt dina tidigare uppdrag. Ditt ansvar och hur du har arbetat ska framgå tydligt.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är engagerad, nyfiken och har en drivkraft att vilja skapa verksamhetsnytta. Du behöver vara serviceinriktad, strukturerad och kunna prioritera det som är viktigast för helheten. Vi tror att du har ett högt självledarskap och förmågan att samarbeta med andra.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryterande chef: tfn 010–56 65 187
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel tfn: 114 14
Övrig information:
I denna rekrytering görs löpande urval.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Sundsvall
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: IT-beställare
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering.
Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 8 april 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A134.891/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta rekryterande chef.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.




Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Forensisk fotograf till Nationellt Forensiskt Centrum Sundsvall

Fotograf
Läs mer Mar 22
Är du redo för en större uppgift? Till Laboratoriesektionerna i Nord med placering i Sundsvall söker dig som tillsammans med engagerade och trevliga kollegor kommer att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Nationellt forensiskt centrum är en avdelning inom Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och utför avdelningen forensiskt arbete för en framgångsrik brottsbekämpning. Avdelningen ansvarar för hela den forensiska processen inom polisen - från kriminaltekniska platsundersökningar, laborativ verksamhet och it-forensik till forensiska expertutlåtanden i brottmål. I uppdraget ingår också att agera expertstöd samt bedriva utbildning, strategisk forskning och utveckling för att framtidssäkra polisens forensiska förmåga.

På laboratoriesektion Nord vid nationellt forensiskt centrum, genomförs forensiska undersökningar i syfte att ta fram, identifiera, jämföra och dokumentera spår från brottsplatser och tillvaratagna bevismaterial. Undersökningarna genomförs inom ämnesområdena fingeravtrycksframkallning, fingeravtrycksidentifiering, personidentifiering, dna-spårsäkring, skoavtryck, verktygsspår, forensisk fotografering och vapen. Verksamheten vid laboratoriesektionen bedrivs i nära samverkan med de övriga nationella forensiska sektionerna.



ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att du genomför repetitiv teknisk fotografering av spår och fingeravtryck för jämförande undersökning samt fotograferar kriminalteknisk bevisning på fält och i studio. I ditt arbete ingår det även bildhantering, du arkiverar, registrerar och bearbetar material. Andra vanligt förekommande arbetsuppgifter är rekonstruktionsfilmning och filmredigering. I din roll som forensisk fotograf har du kontakt med uppdragsgivare från Polismyndigheten, åklagare och domstol. Vid behov svarar du som sakkunnig i domstol.

Exempel på arbetsuppgifter:
• Teknisk fotografering i laboratorie- och studiomiljö
• Avancerad fingeravtryck -och skoavtrycksfotografering
• Fotografering med våglängdsberoende ljuskällor (ex. UV) samt övriga specialfotograferingar
• Föremålsfotografering i studio
• Rekonstruktionsfilmning/fotografering
• Avancerad bildhantering samt film och ljudredigering
• Filmning och ljudupptagning inom ärendeverksamheten och UAS (drönare)
• Presentation och utförande av 360-fotografering



KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Minst 2-årig godkänd och avslutad högskoleutbildning inom fotografi alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdigt
• Arbetslivserfarenhet inom fotografering i närtid
• Erfarenhet av att arbeta med redigering av rörlig bild och ljud i närtid
• Mycket god kunskap och kännedom om den tekniska utrustning du använder i din roll som fotograf
• Goda kunskaper i bildredigering med Photoshop, Bridge/Lightroom eller liknande programvaror
• Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift
• B-körkort
• Fullgott färg-, siffer-, bokstavs- och detaljseende

Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av forensisk fotografering
• Utbildning med fokus på forensisk fotografering
• Utbildning med fokus på redigering av rörlig bild och ljud
• Erfarenhet av teknisk- och studiefotografering med blixtrar eller andra ljuskällor inomhus och utomhus
• Erfarenhet av att arbeta med Bridge/Lightroom
• Erfarenhet av fotografering under svåra förutsättningar där teknisk problemlösning behövs
• Erfarenhet av att redovisa resultat skriftligt och muntligt
• Erfarenhet av ISO-certifierat kvalitetsarbete
• Erfarenhet av arbete vid myndighet eller region
• Erfarenhet av administrativt rutinarbete och dokumentation



ÖVRIGT
Arbetsort: Sundsvall
Anställningsform: Tillsvidare, inleds med sex månaders provanställning
Funktion: Forensisk fotograf

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 5 april 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Förundersökningsledare med riktat uppdrag mot operativ samordning/koordiner

Inspektör, Polisen
Läs mer Mar 12
Utredningssektionen i polisområde Västernorrland är organiserad i fem utredningsgrupper som hanterar grov brottslighet inom kriminell ekonomi, brott mot särskilt utsatta och våldsbrott, narkotikabrott, vapenbrott, försvunna personer mm. Utöver utredningsgrupperna finns grupper för spaning (NPS) och en grupp med funktionerna Jourförundersökningsledning och brottssamordning.

ARBETSUPPGIFTER
Som förundersökningsledare med riktat uppdrag mot operativ samordning/koordinering har du ansvar för utredningssektionens operativa lägesbild och ansvarar för operativ kommunikation internt och externt för utredningssektionens medarbetare. Din uppgift är bland annat att samordna och prioritera resurser för ett effektivt och hållbart arbete i den operativa verksamheten, både i pågående och kommande perspektiv, tillsammans med de olika gruppcheferna vid utredningssektionen.

Du arbetsleds av sektionschef och ingår i utredningssektionens ledningsgrupp. Du är kontaktytan mot övriga polisområdet samt mot vissa regionala kontaktytor inom samordnings- /koordineringsuppdrag.

Du har en självständig roll och funktionen kräver därför att du har ett flexibelt förhållningssätt då tempot och arbetsuppgifterna kan skifta fort.

Exempel på några av dina arbetsuppgifter:
• Du tar in, sammanställer, analyserar och rapporterar aktuella lägesbilder.
• Du leder vissa av sektionens samverkansforum och representerar sektionen i olika operativa forum inom organisationen.
• Du bereder underlag till sektionschef och till sektionens ledningsgrupp samt handlägger vissa uppdrag som landar inom utredningssektionens verksamhetsområde.
• Tillsammans med ledningsgruppen vid sektionen verkar du för sektionens långsiktiga förändrings- och utvecklingsarbete.

KVALIFIKATIONER
Krav
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Svensk polisexamen, i enlighet med Polisförordningen med godkänd aspirantutbildning.
• Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:
•Genomgått polisens nationella förundersökningsutbildning eller har erfarenhet av förundersökningsledning eller utredningsledning.
• Utredningsvana

Personliga egenskaper
Tjänsten ställer höga krav på engagemang, initiativförmåga och självledarskap. Vi ser gärna att du:
• Har god förmåga att leda, samordna och motivera medarbetare mot gemensamma mål som bidrar till en miljö som skapar engagemang och delaktighet.
• Har gott omdöme och måste kunna väga samman komplex information och/eller göra olika typer av hänsynstaganden men också visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.
• Har god förmåga att samarbeta då du måste kunna samordna medarbetare mot gemensamma mål, ge anpassad och tydlig information, vara lyhörd och mottaglig för andra, samt lösa konflikter på ett konstruktivt sätt
•Är initiativtagande och ha helhetssyn då du måste kunna förstå din roll, men även se till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Detta för att bidra till att utveckla arbetet på enheten.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Placeringsort: Sundsvall

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 22 mars 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult ninwa.youssef@polisen.se.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Gruppchef till Områdespolis-verksamheten vid LPO Medelpad, Region Nord

HR-chef
Läs mer Feb 7
Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 36 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Lokalpolisområde Medelpad ingår i polisområde Västernorrland. Inom lokalpolisområdet finns nio BF/IGV-, fyra utrednings- samt fyra stöd/service grupper. Sundsvall är huvudort i polisområde Västernorrland. Lokalpolisområdet Medelpad omfattar kommunerna Sundsvall, Timrå och Ånge. Sundsvall har den polisområdets största polisstation medan Timrå har ett poliskontor. I Ånge finns en polisstation med arrest och passverksamhet.

ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som gruppchef för BF-IGV 7 Områdespoliser

Områdespolisen har till uppdrag att arbeta långsiktigt kontaktskapande, evidensbaserat brottsförebyggande och trygghetsskapande mot den lokala problembilden. Uppdraget innebär även att arbeta repressivt för att uppnå önskad effekt. Områdespolisen kommer därmed hantera såväl långtgående problem i lokalpolisområdet, vilket kräver uthållighet, så som hastigt uppkomna problem. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra enheter inom polisen och med externa samverkansparter.

Som chef för BF-IGV 7 rapporterar du till lokalpolisområdeschefen samt ingår i lokalpolisområdets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området operativt brottsförebyggande arbete och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• Minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
• Erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• Svensk Polisexamen, Polis enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

• Erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• Ingått i ledningsforum
• Erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
• Erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde
• Chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
• Erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen
• Erfarenhet av personalansvar minst 6 mån och genomfört tillhörande arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömer relevant, erfarenhet inom BF/IGV är extra meriterande

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• analys och helhetssyn
• mål och resultat
• utveckling och förändring
• social säkerhet
• muntlig och skriftlig kommunikation
• skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

ÖVRIGT
• Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp (nivå 2)
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Veckoplanerad arbetstid 5.3
• Placering i Sundsvall

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 26/2 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Gruppchef till Ungdomsutrednings-verksamheten vid LPO Medelpad, Region Nord

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 7
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Lokalpolisområde Medelpad ingår i polisområde Västernorrland. Inom lokalpolisområdet finns nio BF/IGV-, fyra utrednings- samt fyra stöd/service grupper. Sundsvall är huvudort i polisområde Västernorrland. Lokalpolisområdet Medelpad omfattar kommunerna Sundsvall, Timrå och Ånge. Sundsvall har den polisområdets största polisstation medan Timrå har ett poliskontor. I Ånge finns en polisstation med arrest och passverksamhet.

ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som gruppchef för Utredningsgrupp 4 Ungdomsutredning

Ungdomsutredning i lokalpolisområdet Medelpad sker med utgångspunkt i Lagen om unga lagöverträdare. Samverkan sker även med kommunerna i det brottsförebyggande arbetet gällande ungdomsbrottslighet och förhindrande av nyrekrytering av unga in i kriminell miljö. Brottsförebyggande arbete sker bland annat genom SSPF.

Som chef för Utredningsgrupp 4 rapporterar du till lokalpolisområdeschefen samt ingår i lokalpolisområde Medelpads ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området Ungdomsutredning och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• Minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
• Erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• Utredningserfarenhet
• För funktionen relevant examen/utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant


Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

• Erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• Ingått i ledningsforum
• Erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
• Chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
• Erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen
• Erfarenhet av personalansvar minst 6 mån och genomfört tillhörande arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömer relevant, erfarenhet inom förundersökningsledning är extra meriterande

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• analys och helhetssyn
• mål och resultat
• utveckling och förändring
• social säkerhet
• muntlig och skriftlig kommunikation
• skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

ÖVRIGT
• Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp (nivå 2)
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
• Placering i Sundsvall

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 20/2 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu