Sundsvall: Sommarjurister

Hitta ansökningsinfo om jobbet Sommarjurister i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2024-02-09 // Varaktighet: Heltid

Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Har du slutfört dina gymnasiestudier och pluggat minst tre terminer på juristprogrammet? I så fall kan vi erbjuda två lärorika sommarvikariat på vår rättsavdelning. Ett jobb som kan ge dig användbar och värdefull erfarenhet och en inblick i vår verksamhet. Dessutom bidrar du till samhällsnyttan! Bra va?

Bolagsverkets rättsavdelning ansvarar för den rättsliga styrningen och ger förutsättningar för att myndigheten bedriver en rättssäker verksamhet. Här ingår bl.a. att styra och driva rättsutvecklingen, omvärldsbevaka och samverka i juridiska frågor med olika aktörer samt ge stöd i juridiska frågor till verksamheten.

I den här annonsen söker du vikariat som sommarjurist på rättsavdelningen. Du kommer att ge råd och stöd internt inom myndigheten i olika juridiska frågor med särskild inriktning mot frågor gällande associationsrätt, känneteckensrätt, årsredovisningslagstiftning och förvaltningsrätt. Arbetet innebär även att du får skriva förslag på beslut och yttranden till domstol.

KVALIFIKATIONER
* Vad behöver du för att gå vidare i rekryteringsprocessen?
Du ska ha slutfört dina gymnasiestudier och har läst minst tre terminer på juristprogrammet. Du behöver vara bra på svenska, både muntligt och skriftligt, så att du på ett tydligt sätt kan kommunicera med kollegor i verksamheten och andra externa kontakter.

* Vad ökar dina chanser?
Vi ser det som positivt om du har erfarenhet av ärendehandläggning och myndighetsutövning.

* Hur är du som person?
Du är strukturerad och kan organisera och planera ditt arbete på ett bra sätt. Du kan ta de initiativ som behövs och kan nå resultat. Du kan behålla lugnet även om det är mycket att lära sig eller mycket att göra.

ÖVRIGT
Bifoga CV och personligt brev till din ansökan.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd kan ingå som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är då en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. För när du mår bra, gör du även ett bra jobb. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som Förvaltningsjurist

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som Förvaltningsjurist.

Processförande jurist till rättsfunktionen Gemensamma försäkringsfrågor

Läs mer Apr 25
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Är du jurist och beredd att göra skillnad? Vi behöver fler jurister, som kan tänka strategiskt och kreativt.

Rättsfrågor, domstol och förhandlingar
Som processförare företräder du Försäkringskassan i socialförsäkringsmål i förvaltningsrätt och kammarrätt. Du företräder även Försäkringskassan i tvistemål i allmän domstol. I samarbete med rättsliga experter överklagar du till Högsta förvaltningsdomstolen och Högsta domstolen. Arbetet innebär såväl skriftlig handläggning som muntliga förhandlingar i förvaltningsdomstol och allmän domstol. Du handlägger därutöver ärenden inom myndighetens skadeståndshantering samt deltar aktivt i utvecklingsarbeten inom och utanför Försäkringskassan. Vi söker nu processförare för processföring i förvaltningsdomstol och allmän domstol.

I rollen som processförare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har juristexamen (tidigare juris kandidatexamen) eller examen som validerats som motsvarande enligt UHR
• är notariemeriterad eller har motsvarande kompetens, exempelvis annan erfarenhet från domstol eller processföring hos myndighet
• har god samarbetsförmåga och kan agera på eget initiativ
• är handlingskraftig och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat.

Det är meriterande om du


• har aktuell erfarenhet av domstolsprocesser i socialförsäkringsmål
• har goda kunskaper i förvaltningsprocessrätt och socialförsäkringsrätt
• har aktuell erfarenhet av tvistemålsprocesser i allmän domstol
• har erfarenhet av utredningsarbete.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En eller flera tjänster, tillsvidare och heltid. Provanställning kan bli aktuellt. Tillträde enligt överenskommelse med placering i Sundsvall. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.  

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Rekryterande chef: Maria Wetterdal, tel 010-112 70 56 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maja Paulsson, tel 010-113 44 86 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, tel 010-116 22 96. Saco-S: Karoline Mellgren, tel 010-116 93 36 och Cecilia Silverson, tel 010-115 26 18. Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 14 maj 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Rättsliga experter till Rättsavdelningen på Försäkringskassan i Sundsvall

Läs mer Mar 31
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan. 

Är du jurist och beredd att göra skillnad? Vi behöver flera kreativa jurister, som kan tänka strategiskt och som vill vara med att utveckla och förädla regelverket bakom de 24 miljoner beslut Försäkringskassan fattar varje år, så att det blir tydligare och mer förutsägbart. Framförallt söker vi jurister som vill använda sina kunskaper och erfarenheter till att göra skillnad för enskilda människor och hela samhället. Det är ett stort ansvar. Vill du dela det med oss?

Rättsavdelningen ansvarar för den rättsliga styrningen av myndighetens verksamhet och för att driva vägledande avgöranden som rör Försäkringskassans verksamhet. Rättsavdelningen ansvarar även för att hålla samman myndighetens rättsliga utvecklingsarbete, för det rättsliga stödet till vissa övriga avdelningar och är stabsfunktion till styrelsen och generaldirektören i rättsliga frågor.

Vi erbjuder ett utvecklande och stimulerande arbete, med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi utgår i vårt arbete från Försäkringskassans etiska kod och värderar en god arbetsmiljö. Som medarbetare på Rättsavdelningen har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans.

Vi söker nu fler jurister till olika områden som vill arbeta med rättslig styrning och rättsligt utvecklingsarbete på Försäkringskassan.

Rättslig styrning och rättsligt utvecklingsarbete
De aktuella tjänsterna som rättslig expert innebär att du arbetar med rättslig styrning eller rättsligt utvecklingsarbete.


• Arbetet med rättslig styrning innefattar att ansvara för, utveckla och leda den rättsliga styrningen av Försäkringskassans tillämpning av socialförsäkringsrätten. Det betyder att du arbetar med rättslig styrning till verksamhetens olika delar avseende socialförsäkringsrätt, förvaltningsrätt och mänskliga rättigheter.
• Det rättsliga utvecklingsarbetet innefattar bland annat att ansvara för remisser som avser rättsliga frågor, regelutveckling och rättslig kvalitetsuppföljning.

Tjänsten som rättslig expert passar dig som vill och kan arbeta självständigt. Som rättslig expert har du stort eget ansvar och du förväntas kunna driva ditt egna arbete framåt och att inom ramen för ditt mandat lösa de utmaningar som uppstår på vägen. Genom ditt arbete skapar du förutsättningar för en enhetlig och korrekt rättstillämpning på Försäkringskassan. Du bidrar till ett gott samarbete både inom avdelningen och med andra avdelningar, både försäkringsavdelningar och övriga avdelningar.

Som jurist hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som:


• har juristexamen
• är notariemeriterad eller har erfarenhet av juridiskt arbete i domstol eller erfarenhet som kan anses likvärdig
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos olika samarbetspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har mycket god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål.

Det är meriterande om du om du har, en eller flera beroende på område du ska arbeta inom:


• har erfarenhet från överrätt i allmän domstol eller förvaltningsdomstol tex. som assessor, justitiesekreterare eller föredragande
• har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet
• har annan relevant erfarenhet från myndighet
• och dessutom mycket goda kunskaper i den juridik som respektive område ansvarar för, exempelvis:
• inom socialförsäkringsjuridik för att arbeta med rättslig styrning inom socialförsäkringen,
• erfarenhet och intresse att hantera remisser och arbete med regelutveckling,
• erfarenhet av och god förmåga att leda projekt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Anställningsort: Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs 

Kontaktpersoner

Rekryterande chefer: Moa Beijer, tel. 010-116 45 32, Pernilla Keinestam Lindell, tel. 010- 116 97 33 eller Lena Wikström, tel. 010-111 42 69 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Karmen Gerhardt-Hansen, tel. 010-113 43 71 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, tel. 010-116 22 96, Saco-S: Elizabeth Hovnanian, tel. 010-118 55 29, Seko: Fredrik Bruhn, tel. 010-111 86 29.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 21 april 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Vikarierande Jurist till Kommunstyrelsekontoret

Läs mer Nov 18
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

Som jurist kommer du vara organisatoriskt placerad i kommunens juristfunktion vilken ligger inom enheten kansli och säkerhet, som i sin tur är organisatoriskt placerad direkt under kommunstyrelsen.

Juristfunktionen vid Sundsvalls kommun utgör ett juridiskt stöd för både förtroendevalda och tjänstemän inom hela kommunen och stödjer därför både den politiska sidan av kommunen (fullmäktige, nämnder och utskott) och tjänstemannasidan (förvaltningar och enheter). Funktionen stödjer också till viss del de kommunala bolagen.

Idag består juristfunktionen av tre jurister, varav en är funktionsansvarig. Respektive jurist kommer att ha ett huvudsakligt ansvarsområde men svarar också för att tillsammans med övriga jurister stötta kommunen som helhet.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en Jurist som kommer att ha sitt huvudsakliga ansvarsområde att stödja individ- och arbetsmarknadsförvaltningen samt vård- och omsorgsförvaltningen inom det socialrättsliga området. Ett visst fokus kommer även att läggas på frågor inom Skollagen, då kommunens vuxenutbildning återfinns i den ena av dessa förvaltningar.

Som jurist kommer du även att arbeta med intern rådgivning, utbildningsinsatser inom berörd lagstiftning för förvaltningarnas medarbetare samt företräda förvaltningarna i domstol vid särskilt svåra ärenden.

I din roll kommer du att arbete med juridiska frågor inom offentlig rätt med stort fokus på sociallagstiftning så som bland annat socialtjänst-lagen, LVU, LVM, LSS samt offentlighet och sekretess. Ett visst fokus kommer även att läggas på frågor inom Skollagen då kommunens vuxenutbildning återfinns i den ena av dessa förvaltningar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har juristexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har kunskap om relevant lagstiftning inom vuxenutbildningens område och fördjupade kunskaper inom socialrätt.
Du har god vana av att upprätta juridiska dokument av hög kvalitet ur ett politiskt och juridiskt perspektiv. Vidare har du erfarenhet av att vara föredragande inför nämnd och/eller domstol samt erfarenhet av att ansvara för internutbildning.

Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig sektor och/eller från arbete eller uppdrag inom förvaltningens verksamhetsområden. Likaså om du har erfarenhet av arbete med frågor kopplat till socialrätt, Förvaltningslagen, Kommunallagen och Offentlighets- och sekretesslagen.
Du har mycket goda kunskaper i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift samt en öppenhet för digitala frågor och en god digital mognad. För tjänsten behövs B-körkort.

Den person vi söker behöver vara självgående och strukturerad samt ha förmåga att prioritera sitt arbete effektivt för att möta deadlines. Du behöver vara trygg i din roll och uppträder med personlig mognad samt även ha en god samarbetsförmåga, samtidigt som du är trygg i att arbete individuellt.

Eftersom du i din roll kommer att ha många interna och externa kontakter är kommunikationsförmåga och samarbetsförmåga av stor betydelse.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från Bolagsverket

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från Bolagsverket .

Spontanansökan IT-jobb

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Nov 2
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nya medarbetare!

Vi söker många olika kompetenser och störst behov har vi just nu av
• systemutvecklare (både front-end och back-end)
• infrastrukturutvecklare

Vad är viktigast för dig? Att utvecklas, att ha kul på jobbet, att ha möjlighet till distansarbete eller att skapa värde för samhället? På vår it-avdelning erbjuder vi dig allt detta och mycket mer.

Vi är mitt inne i en spännande utvecklingsresa där vi förnyar stora delar av it-stödet och utforskar nya tekniska möjligheter och innovationer för att bidra till Bolagsverkets utveckling framåt för att möta våra kunders framtida behov.

Vår arbetsplats präglas av en positiv attityd där vi hjälper varandra och har kul på jobbet. För oss är det viktigt att vi kan utvecklas och utmanas i våra roller och samtidigt kunna hitta en bra balans mellan jobb och fritid. Gillar du teknik, samarbete och är intresserad av människor och bra lösningar? Då kommer du att trivas hos oss!

Självstyrande agila team
Vi tror på att vi blir bättre när vi arbetar tillsammans och därför präglas vårt arbete av samarbete och dialog. Du kommer vara en del av ett självstyrande agilt team som har stort ansvar och utrymme att vara med och påverka tekniker, verktyg och arbetssätt.

Att arbeta med teamets åtagande oavsett arbetsuppgift är nyckeln för teamet. I tät dialog med kund och verksamhet blir du delaktig i hela utvecklingsprocessen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är en prestigelös lagspelare och som gillar att jobba ihop med andra. Det nära samarbetet med verksamheten och de frekventa leveranserna gör att även flexibilitet och nyfikenhet att hitta nya lösningar och angreppssätt är viktiga egenskaper. Du tycker också att det är riktigt kul att följa med i teknikutvecklingen. Du har akademisk utbildning inom it och minst ett års relevant arbetslivserfarenhet alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

Du har också god kommunikationsförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Stämmer detta på dig? Skicka in en spontanansökan redan idag!

Du är varmt välkommen att kontakta oss för en fortsatt dialog. Kontaktpersoner: 
Systemutvecklare: johnny.svelander@bolagsverket.se
Infrastrukturutvecklare: hakan.linder@bolagsverket.se

ÖVRIGT
Så här jobbar vi med spontanansökan:
Vi går löpande igenom de spontanansökningar vi får in. Om vi bedömer att din profil matchar it-avdelningens kompetensbehov kommer vi att kontakta dig. Eftersom vi utannonserar alla anställningar kommer du att behöva söka det lediga jobbet när det annonseras ut. Att göra en spontanansökan är inte detsamma som att skicka in en ansökan till en utannonserad anställning.

Vi strävar efter att vara en arbetsplats där det finns goda förutsättningar att ta hand om sin hälsa. Därför erbjuder vi bland annat friskvårdbidrag och friskvårdstimme samt massage och gym i våra lokaler i Sundsvall.

Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb.

Vi undanber oss alla erbjudande om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Rättschef till Bolagsverket

Avdelningschef, statlig
Läs mer Feb 2
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

Rättsavdelningen har det övergripande ansvaret för den rättsliga styrningen på Bolagsverket och ger förutsättningar för att myndigheten bedriver en rättssäker verksamhet. Tillsammans ska avdelningen driva och samordna verksamhet och utvecklingsinsatser mot Bolagsverkets vision på ett sätt som skapar engagemang och utveckling för att möta dagens och framtidens krav och behov. Som rättschef rapporterar du direkt till generaldirektören. Avdelningen består av två enheter, med varsin enhetschef.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som rättschef ansvarar du för att styra och driva rättsutvecklingen på Bolagsverket, omvärldsbevaka och samverka i juridiska frågor med olika aktörer samt ge stöd i juridiska frågor till generaldirektören, ledningsgruppen och övriga verksamheten. Du har en strategisk roll med ansvar för verksamheten, personal, budget och resultat. Du ansvarar för planering, uppföljning och utveckling av rättsavdelningens uppdrag och för att skapa förutsättningar för att verksamheten bedrivs på ett effektivt och rättssäkert sätt.

I takt med att digitaliseringen ökar hamnar frågor om teknikens relation till juridiken och juristens roll i teknikutvecklingen alltmer i fokus. Du behöver därför ha juridisk kompetens och goda ledaregenskaper samtidigt som du har ett intresse för tekniska möjligheter, utvecklingsfrågor och att skapa rättsliga förutsättningar för digitalisering. Aktuella frågor inom Bolagsverket och områden som är i snabb utveckling är exempelvis blockkedjor, AI, digitala plånböcker, digital identitet och utvecklingen av ekosystem för företagande.

Bolagsverket har en viktig roll att, tillsammans med andra brottsbekämpande myndigheter, agera brottsförebyggande i ett tidigt skede. Ett viktigt uppdrag under utveckling där möjligheter med bland annat dataanalys och urval är viktiga steg framåt.

Du kommer att vara Bolagsverkets talesperson i juridiska frågor och att företräda myndigheten externt, nationellt som internationellt samt företräda Bolagsverket vid förhandling i domstol.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en jur.kand. eller juristexamen. Du har flerårig erfarenhet av rättstillämpning, kvalificerat juridiskt arbete och juridiskt arbete inom associationsrätt. Vidare har du erfarenhet av arbete i ledande befattning och dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt leda utvecklingsarbete. Du är en god kommunikatör, van att hantera mediefrågor och har lätt för att uttrycka komplicerade juridiska frågeställningar på ett målgruppsanpassat, klart och tydligt sätt. Du har utmärkta skriftliga och muntliga kunskaper i både svenska och engelska.

Vi ser det som meriterande om du har:
- dokumenterad erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom utveckling- och digitalisering
- goda kunskaper inom förvaltningsrätt, personuppgiftslagstiftning och OSL
- ett stort intresse för teknik och digitalisering
- en förmåga att sätta dig in i och skapa rättsliga förutsättningar för olika digitala lösningar
- chefserfarenhet med ansvar för personal, resultat och budget

Som person har du en god helhetssyn och en strategisk förmåga att utveckla verksamheten. Du är analytisk och löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna. Du har mod att fatta beslut, vågar testa nytt och utmana juridiken för att hitta nya lösningar. Du drivs att leda, utveckla och motivera medarbetare och kollegor. Din förmåga att strukturera, organisera och prioritera gör att din avdelning når målen inom uppsatta tidsramar. Du har lätt för att samarbeta och skapa kontakter inom och utanför Bolagsverket.

Utöver dessa kvalifikationer arbetar du i enlighet med vår ledarskapspolicy: Chefer på Bolagsverket:
• beaktar helheten
• agerar medvetet i vardagen
• kommunicerar kontinuerligt
• skapar förutsättningar

Befattningen ingår i den lokala chefskretsen och omfattas av chefsavtalet.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att slutkandidaten till tjänsten kommer att säkerhetsprövas.

Placeringsort: Sundsvall eller enligt överenskommelse. Förutom vårt kontor i Sundsvall har Bolagsverket även kontorsplatser i centrala Stockholm, men du behöver på regelbunden basis kunna arbeta i Sundsvall.

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. För när du mår bra, gör du även ett bra jobb. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Informationssäkerhetsspecialist

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Feb 5
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Bolagsverket står inför spännande utmaningar då vi bland annat är en del i det viktiga civilberedskapsarbetet som beredskapsmyndighet. Nu söker vi dig som vill vara med på vår spännande resa.

För att öka Bolagsverkets säkerhetsnivå samt för att lyckas i uppdraget som beredskapsmyndighet på ett tillfredställande sätt förstärker vi nu med en Informationssäkerhetsspecialist till enheten för Styrning och uppföljning. Enheten ingår i staben och i dagsläget arbetar 10 medarbetare inom enheten.

Du kommer att ingå i ett team som tillsammans utvecklar myndighetens förmåga inom säkerhetsområdet. Säkerhetsfunktionen har en ledande roll inom myndighetens säkerhetsarbete och leder olika uppdrag inom området.

Inom Bolagsverket är information en nyckelresurs och därför är det viktigt att informationen får det skydd den behöver. Ett viktigt område inom myndigheten är försörjning av företagsinformation till samhället, vilket ställer krav på att informationen är både korrekt och tillgänglig.

I rollen som informationssäkerhetsspecialist kommer du att samordna och stödja vårt informationssäkerhets- och kontinuitetsarbete. Arbetet innebär också att förstärka informationssäkerhetsarbetet för att vi ska lyckas med det viktiga uppdraget som beredskapsmyndighet. Du behöver hålla dig uppdaterad om aktuella hot och risker och använda din kunskap till att formulera både interna och externa krav. Du kommer även att ge din syn på underlag avseende olika säkerhetsgranskningar.

Ditt ansvarsområde blir även att normera och stödja verksamheten i informationssäkerhetsfrågor. Du kommer att arbeta i nära samarbete med säkerhetsansvarig, it-säkerhetsansvarig, övriga säkerhetsspecialister och medarbetare inom säkerhetsområdet samt med chefer och medarbetare inom myndigheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning alternativt flerårig erfarenhet inom området som vi bedömer likvärdig för att klara arbetsuppgifterna. I rollen behöver du ha bred kompetens inom informationssäkerhetsområdet och aktuell erfarenhet av arbete inom normering och uppföljning inom området. Du har också arbetat med riskarbete och informationsklassning samt med ledningssystem för informationssäkerhet.

Det är meriterande om du har:
- CISSP, CRISC eller CISM certifiering.
- Erfarenhet eller certifiering inom dataskydd.
- Erfarenhet eller utbildning inom säkerhets- och signalskydd.
- Erfarenhet av arbete med dataskydd.
- Flera års erfarenhet av arbete med ISO/IEC 27000 serien.

Som person är du strukturerad och organiserar och planerar ditt arbete väl samtidigt som du är resultatorienterad och tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att nå resultat. Du har en god förmåga att förmedla budskap och bli lyssnad på. Du har lätt för att samarbeta och har en förmåga att leda uppdrag, något som är viktig då säkerhetsfunktionen har en ledande roll i myndighetens säkerhetsarbete.

Du har mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.

ÖVRIGT
Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd ingår som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är en förutsättning för anställning hos Bolagsverket. Befattningen Informationssäkerhetsspecialist är placerad i säkerhetsklass, vilket innebär att säkerhetsprövning kommer att ske.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. För när du mår bra, gör du även ett bra jobb. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Informationssäkerhetsspecialist och beredskapshandläggare

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Feb 5
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Bolagsverket står inför spännande utmaningar då vi bland annat är en del i det viktiga civilberedskapsarbetet som beredskapsmyndighet. Nu söker vi dig som vill vara med på vår spännande resa.

För att öka Bolagsverkets säkerhetsnivå samt för att klara uppdraget som beredskapsmyndighet på ett tillfredställande sätt förstärker vi nu med en Informationssäkerhetsspecialist och beredskapshandläggare till enheten för Styrning och uppföljning. Enheten ingår i staben och i dagsläget arbetar 10 medarbetare inom enheten.

Du kommer att ingå i ett team som tillsammans utvecklar myndighetens förmåga inom säkerhetsområdet. Säkerhetsfunktionen har en ledande roll inom myndighetens säkerhetsarbete och leder olika uppdrag inom området.

Inom Bolagsverket är information en nyckelresurs och därför är det viktigt att informationen får det skydd den behöver. Ett viktigt område inom myndigheten är försörjning av företagsinformation till samhället, vilket ställer krav på att informationen är både korrekt och tillgänglig.

I rollen som informationssäkerhetsspecialist kommer du att samordna och stödja vårt informationssäkerhets- och kontinuitetsarbete. Arbetet innebär också att förstärka informationssäkerhetsarbetet för att vi ska kunna klara det viktiga uppdraget som beredskapsmyndighet.

Inom beredskapsområdet kommer du att bidra med informationssäkerhetskompetens i de olika arbetsgrupper som finns inom beredskapsområdet. Du representerar Bolagsverket på de olika handläggarmöten som anordnas av beredskapssektorsanvarig myndighet (Skatteverket) samt MSB. Du jobbar även operativt med beredskapsuppgifter inom Bolagsverket.

Du håller dig uppdaterad om aktuella hot och risker och använder din kunskap till att formulera både interna och externa krav. Du ger även din syn på underlag vad avser olika säkerhetsgranskningar.

Ditt ansvarsområde blir även att normera och stödja verksamheten i informationssäkerhetsfrågor. Du kommer att arbeta i nära samarbete med säkerhetsansvarig, it-säkerhetsansvarig, övriga säkerhetsspecialister och medarbetare inom säkerhetsområdet samt med chefer och medarbetare inom myndigheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning alternativt flerårig erfarenhet inom området som vi bedömer likvärdig för att klara arbetsuppgifterna. I rollen behöver du ha bred kompetens inom informationssäkerhetsområdet och aktuell erfarenhet av arbete med normering och uppföljning inom området. Du har också arbetat med riskarbete och informationsklassning samt med ledningssystem för informationssäkerhet.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med beredskapsarbete, framför allt med koppling till informationssäkerhet
• CISSP, CRISC eller CISM certifiering
• Erfarenhet eller certifiering inom dataskydd
• Erfarenhet eller utbildning inom säkerhets- och signalskydd
• Flera års erfarenhet av arbete med ISO/IEC 27000 serien

Som person är du strukturerad och organiserar och planerar ditt arbete väl, samtidigt som du är resultatorienterad och tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att nå resultat. Du har en god förmåga att förmedla budskap och bli lyssnad på. Du har lätt för att samarbeta och har en förmåga att leda uppdrag, något som är viktigt då säkerhetsfunktionen har en ledande roll i myndighetens säkerhetsarbete.

Du har mycket god förmåga att kommunicera och uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.

ÖVRIGT
Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd ingår som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

Tjänsten Informationssäkerhetsspecialist och beredskapshandläggare kommer att placeras i säkerhetsklass.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. För när du mår bra, gör du även ett bra jobb. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Arkivarie

Arkivassistent
Läs mer Jan 24
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Bolagsverkets elektroniska arbetssätt ställer krav på en effektiv och säker informations- och arkivhantering. Arkivområdet är inne i ett spännande skede där du kommer att ha en viktig funktion och ha stora möjligheter att påverka utvecklingen.

Som arkivarie kommer du att ha en mycket viktig roll i Bolagsverkets tvärfunktionella arkivteam. Teamet består av olika roller och kompetenser. Med din nyfikenhet och kunskap kommer du att kontinuerligt jobba med att förbättra arkivfunktionens erbjudande genom både taktiska och operativa arbetsuppgifter. Du kommer att vara placerad på enheten för gemensamma funktioner. Vill du vara med och skapa förutsättningarna för detta är det här jobbet för dig!

Du kommer att fokusera på arbete med löpande arkivvård samt att skapa förutsättningar och upprätthålla struktur och ordning på Bolagsverkets handlingar. Registreringen av handlingar sker både digitalt och via pappersdokument.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer exempelvis att vara:

- skriva kunskapsartiklar och nyheter på Bolagsverkets intranät
- ge råd och vägledning i arkivfrågor till medarbetare och chefer
- vidareutveckla utbildningspaket för medarbetare och tillhandahålla både lärarledda utbildningar samt digitala kurser
- arkivförvaltning av analog information
- koordinera arkivleveranser
- ordna och förteckna arkivbestånd
- hantera inkomna ärenden och förfrågningar
- genomföra bevarande- och gallringsutredningar
- vidareutveckla arbetssätt och metodik
- genomföra adekvat omvärldsbevakning och kunskapsinhämtning och spridning

KVALIFIKATIONER
Som arkivarie behöver du ha lätt för att bygga relationer och samverka med andra på ett bra sätt. Du har lätt för att lära dig nya saker, kan anpassa dig till förändringar och ser vad som behöver förbättras. Du är självgående, strukturerad och van att planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt mot uppsatta mål. Du är pedagogisk i din kommunikation och kan formulera budskap till olika målgrupper och med olika fokus. Arbetet är omväxlande och arbetsuppgifter kan förändras över tid vilket du behöver trivas med. Du behöver vara lösningsorienterad, nyfiken och intresserad av att hålla dig uppdaterad inom området.

Vi söker dig som har:
- genomfört 60hp universitet- eller högskolestudier inom arkivvetenskap, eller annan utbildning med relevant yrkeserfarenhet
- minst ett års aktuell yrkeserfarenhet av arbete som arkivarie eller inom informationshantering
- erfarenhet av arbete med systemlösning för arkivredovisning
- mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift och goda kunskaper i engelska

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
- ordnande och förtecknande av pappersarkiv inom offentlig sektor
- att utbilda och vägleda inom arkivområdet, leda workshops och utbildningar samt att kommunicera i olika utbildnings- och informationssyften
- publiceringsverktyg (CMS) för att kunna skriva artiklar på intranät
- e-arkiv
- digitalt bevarande och digital arkivförvaltning
- gränssnitt för att tillgängliggöra digitalt arkiverad information
- modelleringsverktyg, ex Archimate, Sparx Systems Enterprise Architect, MS Visio.
- att driva mindre och större projekt

Vi ser också gärna att du har annan relevant utbildning som kan vara relevant för tjänsten, exempelvis informatik, digitalt bevarande, datavetenskap, verksamhetsutveckling, verksamhet- eller informationsarkitektur.

Placeringsort: Sundsvall eller enligt överenskommelse. Förutom vårt kontor i Sundsvall har Bolagsverket även kontorsplatser i centrala Stockholm, men du behöver på regelbunden basis kunna arbeta i Sundsvall

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi strävar efter att vara en arbetsplats där det finns goda förutsättningar att ta hand om sin hälsa. Därför erbjuder vi bland annat friskvårdbidrag och friskvårdstimme samt massage och gym i våra lokaler i Sundsvall.

Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb.

Vi undanber oss alla erbjudande om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Sommarvikarier - post- och ärendehantering

Servicehandläggare
Läs mer Feb 9
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

Företagsavdelningen ansvarar för verifiering och kvalitetssäkring av företagsuppgifter. Vi ger information och service till våra kunder via telefon och e-post i våra direkta kundmöten.

Bolagsverket har som mål att inkommande post så långt det är möjligt ska vara inskannade och diarieförda samma dag som de kommer in.

ARBETSUPPGIFTER
Pluggar du på gymnasiet eller har du nyligen tagit studenten? I så fall kan vi erbjuda sommarvikariat som kan ge dig användbar och värdefull erfarenhet och en första inblick i vår verksamhet. Dessutom bidrar du till samhällsnyttan! Bra va?

Du kommer att vara semestervikarie för vår ordinarie personal och hjälpa oss i en intensiv period då vi får mycket post. Därför vill vi att du ska kunna jobba från mitten av juni till början av augusti.

I den här annonsen söker du vikariat till vår post- och ärendehantering.

*Vad kommer du att göra där?
Du kommer först och främst jobba med att öppna post som innehåller årsredovisningar och förbereda ärenden inför skanning och diarieföring. Du kommer också kunna få jobba med att handlägga vissa ärenden eller med e-posthantering och skanning.

KVALIFIKATIONER
*Vad behöver du för att gå vidare i rekryteringsprocessen?
Vi vill att du som lägst har en pågående gymnasieutbildning.

Du behöver vara bra på svenska, både muntligt och skriftligt, så att du kan förstå instruktioner och på ett tydligt sätt kommunicera med dina arbetskamrater.

*Vad ökar dina chanser?
Vi ser helst att du tidigare har arbetat med liknande arbetsuppgifter och kan använda en pc och Microsoftprogram, men det är inget krav.

Har du nyligen gått klart gymnasiet och kanske till och med läser vidare ser vi det som positivt. Har du tidigare haft sommarvikariat hos oss så är det också ett plus.

*Hur är du som person?
Du är noggrann och tycker om att lära dig nya saker och vill göra ett bra jobb. Du kan ta ansvar och kan behålla fokus även när det är mycket att lära sig eller mycket att göra. Du är bra på att ställa frågor och tycker om att samarbeta med dina arbetskamrater för att få ett bra resultat.

Du kommer att arbeta på plats i Bolagsverkets fina lokaler i hamnen. Du kommer att få introduktion som hjälper dig att komma in i arbetsuppgifterna.

Vi tar emot ansökningar via vårt rekryteringsverktyg och senast 3 mars. Vi jobbar med löpande urval, så om du är intresserad av ett sommarvikariat skicka din ansökan redan idag! Du behöver bifoga CV och personligt brev.

Välkommen att söka till oss!

ÖVRIGT
Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd kan ingå som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är då en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. För när du mår bra, gör du även ett bra jobb. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu