Sundsvall: Kommunikatör

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kommunikatör i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2024-03-28 // Varaktighet: Heltid

Bli en del av ett grymt kommunikationsteam med utvecklande och roliga uppdrag! Vi söker dig som kanske är i början av din karriär. Du tycker om att arbeta operativt med att planera, producera och publicera innehåll i våra digital kanaler,

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här.

Om jobbet
Vi söker en kommunikatör till Kommunikationsenheten. På enheten arbetar vi både strategiskt och operativt med att stötta ledning och medarbetare i interna och externa kommunikationsfrågor som är prioriterade utifrån Diggs uppdrag, mål och leveranser. 

Som kommunikatör kommer du att:


• skriva och publicera texter såsom nyhetsartiklar, pressmeddelanden, presentationer, webbinnehåll på digg.se och vårt intranät
• skriva och publicera korta budskap i våra sociala kanaler
• planera och genomföra webbinarier och evenemang.
• samordna kommunikationsinsatser i samverkan med många olika aktörer

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga - Du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett kontruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Självgående - Du tar ansvar för din uppgift och strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.
• Intiativtagande - Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.

Kunskaper
Ska-krav

• Kan självständigt planera, genomföra, följa upp och vidareutveckla kommunikationsinsatser.
• Goda kunskaper i att producera nyhetsartiklar, pressmeddelanden, webbinnehåll och korta budskap i våra sociala kanaler.
• Du är digitalt nyfiken och har god kunskap om digitala verktyg.
• Du har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska. Det innebär att du uttrycker dig både skriftligt och muntligt på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du kan presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum såväl internt som externt. Du är en god skribent med förmåga att utforma budskap, tydliggöra och kommunicera komplex information.

Bör-krav

• Kunskap om de lagar, riktlinjer och standarder som offentliga aktörers webbplatser ska efterleva.

Erfarenheter
Ska-krav

• Erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete under de senaste tre åren.

Bör-krav

• Erfarenhet av att planera och genomföra webbinarier och evenemang
• Erfarenhet av Sitevision

Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap om minst tre år eller annat erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och medarbetarens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• tidsbegränsad anställning om 12 månader med tillträde så snart som möjligt
• placeringsort är Sundsvall
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 11 april 2024.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Boija på tel 010 484 73 94. Fackliga kontaktpersoner är Arvid Perbo för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som Informatör/Kommunikatör

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som Informatör/Kommunikatör.

Digital kommunikatör

Läs mer Mar 19
Bli en del av ett grymt kommunikationsteam med utvecklande och roliga uppdrag! Vi söker dig som är i början av din karriär och tycker om att arbeta operativt med att planera, producera och publicera innehåll i våra digitala kanaler.

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här.

Om jobbet
Vi söker en kommunikatör till kommunikationsenheten. På enheten arbetar vi både strategiskt och operativt med att stötta ledning och medarbetare i interna och externa kommunikationsfrågor som är prioriterade utifrån Diggs uppdrag, mål och leveranser. 

Som kommunikatör kommer du att:


• skriva och publicera texter såsom nyhetsartiklar, pressmeddelanden, presentationer, webbinnehåll på digg.se och vårt intranät
• arbeta strategiskt och operativt med Diggs sociala kanaler
• planera och genomföra webbinarier 
• arbeta som kommunikationsstöd i uppdrag som utvecklar digitala tjänster för offentlig sektor

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett kontruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande
• Strukturerad - du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. 
• Självgående - du tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.

Kunskaper

• Goda kunskaper i att producera nyhetsartiklar, pressmeddelanden, webbinnehåll och korta budskap i våra sociala kanaler.
• Självständigt planera, genomföra, följa upp och vidareutveckla kommunikationsinsatser
• Kunskap om de lagar, riktlinjer och standarder som offentliga aktörers webbplatser ska efterleva.
• Du har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska. Det innebär att du uttrycker dig både skriftligt och muntligt på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du kan presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum såväl internt som externt. Du är en god skribent med förmåga att utforma budskap, tydliggöra och kommunicera komplex information

Erfarenheter
Krav

• Erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete under de senaste tre åren
• Erfarenhet av att planera och genomföra webbinarier 
• Erfarenhet av publicering i sociala medier för en arbetsgivare 
• Erfarenhet av webbpublicering i Sitevision

Meriterande

• Erfarenhet av agila arbetssätt
• Erfarenhet av webbanalys i Matomo

Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap om minst tre år eller annat erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och medarbetarens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder

• tillsvidareanställning med start omgående, anställningen inleds med sex månaders provanställning
• placeringsort är Sundsvall
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Eventuell organisationsförändring
I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 1 april 2025.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Boija på tel 010 484 73 94. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Vi söker vikarierande kommunikatör

Läs mer Mar 20
Kubikenborg Aluminium AB är Sveriges enda producent av primäraluminium och är ett av de största industriföretagen i Sundsvall. Fabriken byggdes 1942 och vi har kapacitet att tillverka 130 000 ton aluminium per år. Slutprodukten som består av göt levereras till press och valsverk över hela Europa. Kubal har idag 460 anställda.
Arbetsbeskrivning
I rollen som Kommunikatör kommer du arbeta med företagets kommunikation både internt och externt. Intern kommunikation rörande hela företaget och med regelbunden kontakt med våra ägare. Du är ansvarig för företagets informationsmail. Befattningen kan medföra kännedom om känslig personlig information och det krävs därför integritet och diskretion.
Dina arbetsuppgifter:
Ansvara för Kubals externa kommunikation via Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube
Ansvara för intern kommunikation via Intranätet på Kubal, samt informationsskärmar. Därmed även huvudanvändare och utvecklare av systemen Joomla och Smartsign.
Ansvara för samarbete med externa aktörer, såsom skolor etc.
Ansvara för sponsorskontakter och tillhörande budget
Ansvar för informationsmail info@kubal.se
Delaktig i att ta fram material till/för information och kommunikation



Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Högskole-/ Kandidatexamen inom Media och Kommunikation
Erfarenhet av Joomla, eller liknande system
Erfarenhet av hela Adobe programsviten (särskilt Photoshop, PremierePro, AfterEffects, InDesign)
Erfarenhet av Smartsign
Har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift
Önskvärt är tidigare erfarenhet från arbete som kommunikatör
Grundläggande kunskap i HTML
Erfarenhet av SAP

För att lyckas väl krävs ser vi att du har:
Väl utvecklad förmåga att kommunicera med medarbetare, kunder och leverantörer
Förmåga att bygga relationer, jobba mycket uppsökande både externt och internt, dels genom att vara synlig i verksamheten
Förmåga att ta initiativ och planera ditt eget arbete
Har förmågan att presentera information på ett lättillgängligt och engagerande sätt



Tjänsten är ett vikariat under perioden 2025-04-14 t om 2025-09-30 med eventuell möjlighet till förlängning.
Placeringsort Sundsvall
Tjänsten rapporterar till HR Chef
Vi vill ha en alkohol och drogfri arbetsmiljö. Därför genomför vi ett alkohol- och drogtest vid nyanställning, samt slumpmässiga alkohol- och drogtester under året.
För ytterligare information om tjänsten:
Kontakta: HR chef, Eva-Lena Westberg, 060-16 63 04


Fackliga företrädare:
Peter Eliasson, Unionen, 073-988 5981m peter.eliasson@kubal.se
Marcus Lansink, Ledarna, 073-988 5888, marcus.lansink@kubal.se
Sista ansökningsdatum är: 2025-03-31
Vi kommer att kalla till intervjuer förlöpande, så ansök gärna så snart som möjligt, då rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.


Ansökan märkt ”Kommunikatör Vikarie” skickas till: jobb@kubal.se

Ansök nu

Kommunikatör till Sundsvall Elnät och Servanet

Läs mer Dec 16
Sundsvall Elnät är ett kommunalt bolag som äger, driftar och förvaltar elnätet i Sundsvalls kommuns tätort och på Alnö. Vi ansvarar för en av de mest kritiska infrastrukturerna i vårt samhälle idag - eldistribution. Det har vi gjort i mer än 100 år och har idag drygt 27 000 privatkunder och drygt 700 företags- och industrikunder.

Servanet är också ett kommunalt bolag som finns i de fem kommunerna Sundsvall, Härnösand, Timrå, Ånge och Strömsund - med huvudkontor i Sundsvall. Vi driftar, underhåller och utvecklar fibernätet i kommunerna samtidigt som vi med ny teknik förenklar vardagen och möjliggör den digitala utvecklingen i kommunerna.

Bolagen utgör tillsammans en gemensam organisation, och kommunikationsenheten är en tajt liten grupp som arbetar mot båda bolagen och producerar det mesta själva. Det gör att arbetet hos oss kräver en bred kommunikatörskompetens. Vi söker nu därför dig som kan axla det ansvaret, som vill vara med och komplettera vårt team och lyfta vårt arbete till nya höjder.

Som kommunikatör kommer du att ha arbetsuppgifter för både Sundsvall Elnät och Servanet, men din anställning kommer att ligga hos Sundsvall Elnät.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikatör hos oss arbetar du brett och varierat med kommunikation för både Sundsvall Elnät och Servanet.

Dina arbetsuppgifter inkluderar:
• Produktion av innehåll för interna och externa kanaler, såsom copywriting, grafisk design, webb och intranät, sociala medier, foto och film.
• Planering och genomförande av kommunikationsinsatser och projekt, från idé till slutförande.
• Förenkling av tekniska och komplexa ämnen för att nå fram till våra målgrupper på ett tydligt och engagerande sätt.
• Analys och utvärdering av kommunikationsinsatser för att utveckla vårt arbete.

Du kommer med andra ord att arbeta både operativt och strategiskt för att nå våra kommunikativa målsättningar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, eller motsvarande utbildning och/eller yrkeserfarenhet inom området som arbetsgivaren anser relevant. Du har bred kommunikatörskompetens och vi ser att du har arbetat några år som kommunikatör eller motsvarande som arbetsgivaren anser relevant. Du besitter kompetens inom copywriting, grafisk design, webb och sociala medier, och har gärna arbetat med film och foto. Du har en känsla för färg och form.

Vi ser gärna att du har arbetat med AI som professionaliserar ditt kommunikationsarbete och att du har kunskap om marknadsföring via sociala medier.

Du har erfarenhet av att arbeta i Adobe- och officeprogrammen och det är önskvärt om du har erfarenhet av SiteVision och Midjourney. Det är viktigt att du behärskar svenska flytande i både tal och skrift. Det är också meriterande om du har kunskaper i engelska.

Körkort är ett krav för den här tjänsten.

Har du god kunskap om tillgänglighetsdirektivet för webb och dokument på webb är det ett plus, likväl som om du har erfarenhet av förvaltande arbete för webbsidor och/eller andra applikationer.

Vi söker dig som är flexibel och har lätt för att skifta fokus mellan olika arbetsuppgifter och situationer som uppstår. Du har en god samarbetsförmåga och bygger starka relationer, både inom teamet, med medarbetare i våra bolag och i externa nätverk.

Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter från start till mål och bidrar med kreativitet och initiativkraft genom att tillföra nya perspektiv och idéer. Du är en skarp och modig kommunikatör som är nyfiken på framtidens AI-verktyg. Du är dessutom en handlingskraftig doer med en strategisk blick för hur helheten kan skapa värde för våra kunder.

Allt det här med en stolthet för kommunikatörens viktiga arbete i att på ett enkelt sätt kunna förklara våra förhållandevis snåriga och kundskapstunga verksamheter och infrastrukturen under våra fötter.

ÖVRIGT
Alkohol- och drogtest genomförs på slutkandidat innan anställning.

Personlighetstest genomförs på slutkandidat innan anställning.

Läs gärna mer om våra två bolag på www.sundsvallelnat.se och på www.servanet.se

Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Kommunikatör till kommunikationsavdelningen

Läs mer Okt 31
Kommunikationsavdelningen arbetar strategiskt och operativt för att sätta Mittuniversitetets utbildning och forskning på kartan. Vi jobbar med att rekrytera studenter, göra forskningen synlig och skapa goda relationer internt och externt. Vi håller också medarbetare och vår omvärld uppdaterade om vad som händer hos oss. Kommunikationsverksamheten är centraliserad och alla kommunikatörer på universitetet tillhör avdelningen.



Är du en erfaren kommunikatör som brinner för kommunikation som skapar värde och bidrar till samhället?

Vi på Kommunikationsavdelningen jobbar för att sätta Mittuniversitetets utbildning och forskning på kartan.

Vi rekryterar studenter, synliggör forskning och skapar goda relationer. Nu söker vi en driven kommunikatör som vill bli en del av vårt engagerade team!

I din roll kommer du att ge kommunikativt stöd till olika utbildnings- och forskningsmiljöer på Mittuniversitetet. Du bidrar med din erfarenhet och kompetens och ser till att kommunikation används som ett strategiskt verktyg för att uppnå Mittuniversitetets mål.

 

Arbetsuppgifter

Du kommer att arbeta såväl strategiskt som operativt genom ett verksamhetsnära stöd till forskningsledare, chefer, lärare och forskare. Du ingår i ett team av kommunikatörer som stöttar varandra både kompetens- och resursmässigt. I uppdraget ingår att producera populärvetenskaplig kommunikation, samt vägleda och stödja verksamheten i kommunikationsfrågor riktade mot studenter, potentiella studenter och forskningssamverkanspartners.

Som kommunikatör kommer du rent operativt ta fram kommunikationsplaner, producera redaktionellt innehåll (text, film, bild) samt publicera i olika digitala kanaler. Du arbetar ofta med komplicerade texter och gör dem begripliga och intressanta för en bredare allmänhet. Du kommer också planera och genomföra olika typer av event.

Forskningsmiljön består av medarbetare från världens alla hörn och engelska används i stor utsträckning i vardagen samt i kommunikationsarbetet.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som:

- har utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, strategisk kommunikation eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- har flera års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete och att självständigt utveckla och driva marknadsförings- och kommunikationsinsatser
- skriver och talar obehindrat på svenska och engelska
- är en driven skribent som kan skriva målgruppsanpassat för flera olika kanaler och media
- har erfarenhet av webbpublicering, grafisk produktion i mallar, fotografering och att göra enklare filmproduktioner för sociala medier.

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

- att ha arbetat med kommunikation inom större och komplexa organisationer, gärna ett universitet/högskola
- att ha arbetat i internationella miljöer
- varumärkes- och PR-arbete i förtjänade kanaler
- att arbeta med olika typer av evenemang både vad gäller innehåll och genomförande, i både fysiska och digitala sammanhang.

 

Dina egenskaper

Vi söker en person som är initiativtagande, drivande, kontaktskapande och som samarbetar mycket bra med andra. Det är viktigt att du är ansvarstagande, självständig och att du är trygg i ett coachande förhållningssätt. Vi ställer höga krav på din förmåga att såväl se detaljer som helhet och att ligga steget före genom god planering samt att kunna hantera problem som dyker upp på ett lösningsfokuserat sätt.

Eftersom detta arbete innebär att du ger stöd till flera olika uppdragsgivare är det viktigt att du kan prioritera och avgöra rätt insatser och ambitionsnivå utifrån kommunikationsbehoven och verksamhetens mål.

Stor vikt kommer att läggas vid dessa personliga egenskaper.

 

Anställning och tillträde

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning enligt överenskommelse.

Anställningsort: Sundsvall. 

 

Information

Närmare upplysningar lämnas av kommunikationschef Marlene Berg, e-post: marlene.berg@miun.se, telefon: 010-142 87 79

 

Ansökan

Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska.

Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2025-11-21.

Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld.


Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar.


Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt.


Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Kommunikatör till SustainGov – Impact Innovation

Läs mer Okt 30
Kommunikationsavdelningen arbetar strategiskt och operativt för att sätta Mittuniversitetets utbildning och forskning på kartan. Vi jobbar med att rekrytera studenter, göra forskningen synlig och skapa goda relationer internt och externt. Vi håller också medarbetare och vår omvärld uppdaterade om vad som händer hos oss. Kommunikationsverksamheten är centraliserad och alla kommunikatörer på universitetet tillhör avdelningen.



SustainGov är ett av fem beviljade programkontor inom Impact Innovation – nästa generations strategiska innovationsprogram.

Nu söker vi en kommunikatör på heltid som hjälper oss bidra till en reformerad offentlig sektor för att skapa ett hållbart samhälle för alla.

Mittuniversitetet koordinerar programkontoret som innehåller sexton parter och ett åttiotal personer från akademi, kommuner, regioner, statliga myndigheter och näringsliv. Tillsammans med finansiärerna Vinnova, Formas och Energimyndigheten ska vi till år 2035 uppnå en reformerad offentlig sektor som på ett holistiskt sätt främjar och faciliterar hälsa och välbefinnande för alla invånare oberoende av geografi och socioekonomisk status samt säkerställer samhällets hållbarhetsomställning inom planetens gränser.

Är du en driven kommunikatör med gediget samhällsintresse som är villig att ta dig an stora komplexa utmaningar? Låter möjligheten att arbeta både operativt och strategiskt mot en gemensam långsiktig mission intressant? Vi söker dig som stimuleras av samarbete med många aktörer och arbetssätt som kännetecknas av stor frihet under ansvar. Undrar du om det här jobbet kan vara något för dig? Kontakta oss gärna så berättar vi mer.

 
Arbetsuppgifter ??

Du kommer att arbeta såväl strategiskt som operativt tillsammans med SustainGovs interna och externa samarbetspartners. Du ingår i SustainGovs sekretariat som koordinerar programkontoret och kommer att i nära samarbete med programchef och biträdande programchef utveckla verksamheten.

Du ingår dessutom i ett team av kommunikatörer vid Kommunikationsavdelningen som stöttar både kompetens- och resursmässigt. Kommunikationsverksamheten vid Mittuniversitetet är centraliserad och alla kommunikatörer på universitetet tillhör avdelningen.

Som kommunikatör kommer du att identifiera och prioritera kommunikationsinsatser samt vägleda och stödja SustainGov i kommunikationsfrågor. Rent operativt kommer du att ta fram kommunikationsplaner och skapa strukturer för kommunikationsinsatser. Du förväntas alltså inte som enskild kommunikatör utgöra en hel kommunikationsenhet utan snarare skapa nätverk och strukturer, internt och externt, så att kommunikationsarbetet blir effektivt och målinriktat. Samtidigt kan du själv behöva göra en hel del operativt arbete när så behövs. Det kan exempelvis gälla att producera innehåll (text, film, bild), publicera i olika digitala kanaler eller genomföra event. Ibland på egen hand, men oftast tillsammans eller via andra i SustainGov och dess samarbetspartners, alternativt via upphandlade kommunikationstjänster. Det ingår resor i arbetet, men mycket av arbetet sker digitalt. Samtidigt som alla deltagande organisationer är utspridda över landet så sker löpande fysiska möten i t ex Stockholm.

 
Din bakgrund

Vi söker dig som:

-  har utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, strategisk kommunikation eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig 
- minst fem års kommunikationsarbete inom eller med offentlig sektor
- kan skriva och tala obehindrat på svenska och engelska
- har beställarkompetens av kommunikationstjänster då arbetet kommer kräva anlitande av externa tjänster och samarbete med andra kommunikatörer

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

- strategiskt kommunikationsarbete såsom kommunikationsplanering och rådgivning
- arbetat i utvecklings- eller innovationsprojekt med offentlig sektor
- påverkansarbete mot politiska beslutsfattare och/eller opinionsbildning

Dina egenskaper  

Du ska ha ett stort intresse, vilja och förmåga att bidra i både det operativa och strategiska kommunikationsarbetet för SustainGov i sin helhet. Du arbetar självständigt samtidigt som du samarbetar bra med andra och levererar med hög kvalitet. Den utåtriktade rollen med många interna och externa kontaktytor förutsätter både social kompetens, tydlighet och pedagogisk förmåga. Du är pragmatisk och lösningsorienterad samt behärskar att prioritera bland de ärenden som åläggs dig. God datorvana är en förutsättning liksom förmåga att självständigt planera och organisera arbetet. Arbetet ställer stora krav på servicekänsla, noggrannhet, initiativrikedom, flexibilitet och samarbetsförmåga. Stor vikt kommer läggas vid dessa personliga egenskaper.



Anställning och tillträde

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med tillsättning snarast möjligt och enligt överenskommelse.

Anställningsort: Sundsvall eller Östersund. Det ingår resor i arbetet och det finns goda möjligheter till flexibilitet mellan arbete på plats och på distans.


Information

Närmare upplysningar lämnas av kommunikationschef Marlene Berg, 010-142 87 79; Mariell Juhlin, programchef SustainGov, 070-366 90 29; Ludde Edgren, Biträdande programchef SustainGov 072-595 73 29

 

Ansökan

Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska.

Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-11-20

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från Myndigheten För Digital Förvaltning

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från Myndigheten För Digital Förvaltning .

HR-administratör med god initiativförmåga

Personaladministratör
Läs mer Mar 24
Nytt
Har du erfarenhet av administration inom hela HR-området och gillar att ha roligt på jobbet? Digg växer och nu behöver vi utöka vårt HR-team med en ny kollega, kanske är det du?

Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet

Nu söker vi en HR-administratör till HR-teamet vid enheten för lednings- och verksamhetsstöd. Idag är vi tre HR-specialister och en HR-chef som samarbetar nära varandra och den övriga verksamheten och är beroende av ett gott samarbete och förmågan att självständigt driva frågor. Nu behöver vi utöka vår verksamhet med en administratör för att möta verksamhetens behov i takt med att Digg växer. 
Som HR-administratör kommer du arbeta med administration inom hela HR-området och med löpande lönehantering gentemot vår externa löneleverantör. Det innebär att du kommer få en central roll med många kontaktytor att samarbeta med. Mer precist kommer du att:


• ansvara för vår funktionsbrevlåda och svara på frågor från verksamhetens chefer och medarbetare
• stötta, vägleda och eventuellt utbilda chefer och medarbetare i lönerelaterade frågor
• arbeta med rekryteringsadministration och onboarding av nyanställda
• ta fram statistik, besvara enkäter och undersökningar inom HR-området
• vara myndighetens operativa kontaktperson mot Statens servicecenter som hanterar våra löner
• administration inom arbetsmiljö- och samverkansfrågor, till exempel bokningar av möten och ta anteckningar vid dessa
• administration inom personalsäkerhetsområdet
• uppdatera vårt intranät löpande med HR-information
• delta i utvecklingsarbeten inom HR och löneområdet
• hantera övrig administration inom HR-området

Om dig

För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser


• Samarbetsförmåga. Hos oss går laget före jaget. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Självgående. Tar ansvar för sin uppgift. Strukturer själv sitt angreppssätt och driver sina processer vidare.
• Serviceinriktad. Är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar.
• Kvalitetsmedveten. Är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa.

Kunskaper

Krav


• Övergripande kännedom om HR-områdets processer
• Kunskap i att kunna bearbeta, sammanställa och i viss mån presentera data inom HR-området
• God kunskap om digitala verktyg. Du tar dig med lätthet an nya digitala verktyg
• Mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt

Erfarenheter

Krav


• Minst tre års erfarenhet av självständigt arbete med bred HR-administration inom den offentliga sektorn
• Erfarenhet av arbete i något lönesystem

Meriterande


• Erfarenhet av att tolka och ge stöd till verksamhet utifrån de statliga kollektivavtalen
• Erfarenhet av att ta fram processer inom HR-området

Utbildning

Du har en eftergymnasial utbildning inom HR-området eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant.  

Om Digg

Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Eventuell organisationsförändring

I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Diggs huvudkontor finns i centrala Sunsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamheten och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret som minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.  Distansarbetets omfattning varierar mellan olika personer utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning 
• placeringsort är Sundsvall
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök

Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är söndag den 13:e april.

Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Monica Grahn, monica.grahn@digg.se. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Verksamhetsarkitekter

IT-arkitekt/Lösningsarkitekt
Läs mer Mar 20
Vill du vara med och forma framtidens digitala identitet och säkerhet?

Har du erfarenhet av arkitektur och brinner för identitet, behörighet och digital infrastruktur? Vill du bidra till att stärka Sveriges digitala ekosystem och arbeta i en miljö där samverkan, innovation och samhällsnytta står i fokus? Digg söker nu verksamhetsarkitekter som vill leda utvecklingen inom identitets- och behörighetshantering samt den europeiska digitala identitetsplånboken.

Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Nu söker vi flera verksamhetsarkitekter till enheten för datadelning. Enheten arbetar med lösningar för datadelning samt identitet- och behörighetsfrågor som stödjer offentlig sektors digitalisering. Som verksamhetsarkitekt kommer du att spela en central roll i att analysera, utforma och implementera lösningar inom olika områden. Just nu behöver vi förstärka inom identitet- och behörighetsområdet samt i arbetet med den europeiska identitetsplånboken. 

I arbetet ingår bland annat att:


• Leda arbetet med att utveckla verksamhetsarkitekturen i nära samarbete med aktörer från både verksamhet och it.
• Samordna insatser mellan olika intressenter och säkerställa att lösningarna möter både strategiska mål och verksamhetens behov.
• Dokumentera och förmedla lösningar på ett sätt som är förståeligt för såväl tekniska som verksamhetsnära målgrupper.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Helhetssyn: 
• Samarbetsförmåga: 
• Kvalitetsmedveten: 
• Initiativtagande: 

Kunskaper
Krav

• God förståelse för verksamhetsarkitektur, inklusive förmåga att analysera och dokumentera processer samt krav och samband mellan olika verksamhetsområden.
• Förmåga att formulera och kommunicera mål, strategier och handlingsplaner på ett pedagogiskt och målgruppsanpassat sätt.
• Bred arkitektonisk kompetens tex inom ramverk, modeller/metoder, teknik information och/eller process/verksamhet.
• Kan leda workshops, möten och diskussioner.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Det innebär att du uttrycker dig både muntligt och skriftligt på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du behöver kunna presentera både muntlig och skriftlig information på möten och i andra forum såväl internt som externt.

Meriterande

• Kunskap om e-legitimering, e-underskrift och eIDAS-förordningen

Erfarenheter
Krav 

• Arbetat minst 5 år som arkitekt eller liknande roll samt har erfarenhet av lösningsarkitektur
• Erfarenhet av att arbeta med utveckling och förvaltning av verksamhetskritiska digitala lösningar
• Erfarenhet av att samverka med aktörer från både verksamhet och IT
• Erfarenhet av att etablera verksamhet kopplat till nya it-tjänster
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av mjukvaruutveckling med agil metodik
• Erfarenhet av att kunna dokumentera och förmedla lösningar för utvecklare såväl som för verksamheten 

Meriterande

• Erfarenhet av arbete med identitetsfederationer, e-legitimationer och/eller auktorisation
• Erfarenhet av att implementera förvaltningsgemensamma lösningar och samordna insatser mellan olika aktörer
• Arbetat med lösningar baserade på öppen källkod 

Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom systemvetenskap eller datavetenskap, alternativt anna erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla. När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning.
• placeringsort är Sundsvall eller Stockholm
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. En utgångspunkt är att de uppgifter som Digg och PTS har ska vara oförändrade. Vårt arbete med att digitalisera Sverige kommer fortsätta, vi hoppas du vill vara med på resan. 

Digg och PTS får uppdrag att utreda sammanslagning för att stärka Sveriges digitalisering

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 11 april, 2025.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Joakim Nyström på tel 010 484 73 92. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Digital kommunikatör

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Mar 19
Bli en del av ett grymt kommunikationsteam med utvecklande och roliga uppdrag! Vi söker dig som är i början av din karriär och tycker om att arbeta operativt med att planera, producera och publicera innehåll i våra digitala kanaler.

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här.

Om jobbet
Vi söker en kommunikatör till kommunikationsenheten. På enheten arbetar vi både strategiskt och operativt med att stötta ledning och medarbetare i interna och externa kommunikationsfrågor som är prioriterade utifrån Diggs uppdrag, mål och leveranser. 

Som kommunikatör kommer du att:


• skriva och publicera texter såsom nyhetsartiklar, pressmeddelanden, presentationer, webbinnehåll på digg.se och vårt intranät
• arbeta strategiskt och operativt med Diggs sociala kanaler
• planera och genomföra webbinarier 
• arbeta som kommunikationsstöd i uppdrag som utvecklar digitala tjänster för offentlig sektor

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett kontruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande
• Strukturerad - du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar. 
• Självgående - du tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare.

Kunskaper

• Goda kunskaper i att producera nyhetsartiklar, pressmeddelanden, webbinnehåll och korta budskap i våra sociala kanaler.
• Självständigt planera, genomföra, följa upp och vidareutveckla kommunikationsinsatser
• Kunskap om de lagar, riktlinjer och standarder som offentliga aktörers webbplatser ska efterleva.
• Du har mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska. Det innebär att du uttrycker dig både skriftligt och muntligt på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du kan presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum såväl internt som externt. Du är en god skribent med förmåga att utforma budskap, tydliggöra och kommunicera komplex information

Erfarenheter
Krav

• Erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete under de senaste tre åren
• Erfarenhet av att planera och genomföra webbinarier 
• Erfarenhet av publicering i sociala medier för en arbetsgivare 
• Erfarenhet av webbpublicering i Sitevision

Meriterande

• Erfarenhet av agila arbetssätt
• Erfarenhet av webbanalys i Matomo

Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap om minst tre år eller annat erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och medarbetarens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder

• tillsvidareanställning med start omgående, anställningen inleds med sex månaders provanställning
• placeringsort är Sundsvall
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Eventuell organisationsförändring
I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 1 april 2025.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Boija på tel 010 484 73 94. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Strategisk och erfaren kommunikatör

Kommunikationsstrateg
Läs mer Mar 19
Har du erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete inom offentlig förvaltning? Gillar du att arbeta med kommunikationsinsatser i samverkan med många olika aktörer? Vill du vara med och skapa samhällsnytta med oss? 

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Vi söker en erfaren kommunikatör till kommunikationsenheten. På enheten arbetar vi både strategiskt och operativt med att stötta ledning och medarbetare i interna och externa kommunikationsfrågor som är prioriterade utifrån Diggs uppdrag, mål och leveranser. 

Som kommunikatör kommer du att:


• arbeta som kommunikationsstöd i uppdrag som utvecklar digitala tjänster för offentlig sektor
• arbeta med analys, strategi, genomförande och utvärdering av kommunikationsinsatser
• skriva och publicera texter såsom nyhetsartiklar, pressmeddelanden, presentationer, webbinnehåll på digg.se och vårt intranät
• planera och genomföra webbinarier 
• arbeta med nyhetsvärdering, budskapsformuleringar och ge stöd till chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetssförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Strategisk - du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Du ser på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och anpassar dina handlingar till dessa. 
• Helhetssyn - du tar ansvar för att förstå och agera i enlighet med Diggs uppdrag på en övergripande nivå. Du har lätt för att sätt dig in i och växla mellan olika perspektiv soch ser till hela verksamhetsns bästa i beslut och handling. 

Kunskaper

• Kan självständigt planera, genomföra, följa upp och vidareutveckla kommunikationsinsatser
• Goda kunskaper i att producera nyhetsartiklar, pressmeddelanden, webbinnehåll och korta budskap i våra sociala kanaler
• Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, både muntligt och skriftligt. Det innebär att du uttrycker dig både skriftligt och muntligt på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du behöver kunna presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum såväl internt som externt. Du är en god skribent med förmåga att utforma budskap, tydliggöra och kommunicera komplex information.
• Kunskap om de lagar, riktlinjer och standarder som offentliga aktörers webbplatser ska efterleva

Erfarenheter
Krav

• Minst fem års erfarenhet av kvalificerat strategiskt och operativt kommunikationsarbete i en politiskt styrd organisation från den senaste 10 årsperioden
• Erfarenhet av att ta fram kommunikationsplaner och budskapsformulering
• Erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation
• Erfarenhet av webbpublicering i Sitevision
• Erfarenhet av planera och genomföra webbinarier

Meriterande

• Erfarenhet av agila arbetssätt
• Erfarenhet av beställarrollen för kommunikationstjänster

Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap (minst 3 års akademiska studier) eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Om Digg
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Eventuell organisationsförändring
I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Diggs huvudkontor finns i centrala Sunsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamheten och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret som minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.  Distansarbetets omfattning varierar mellan olika personer utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning
• placeringsort är Sundsvall
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

 

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 1 april 2025.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Boija på tel 010-484 73 94. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Verksamhetsutvecklare

Verksamhetskonsult, IT
Läs mer Feb 6
Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Under de senaste åren har Digg vuxit mycket. Nu är vi inne på en spännande utvecklingsresa. Vill du vara med? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Nu söker vi en verksamhetsutvecklare till enheten identitet och auktorisation som är en del av avdelningen för tillit och säkerhet. Avdelningen ansvarar för infrastruktur och tjänster för elektronisk identifiering, auktorisation och underskrift samt att vår verksamhet bedrivs inom ramen för gällande säkerhetskrav. Enheten ansvarar för auktorisationssystem för elektronisk identifiering och arbete med eIDAS samt arbetet med att främja användningen av elektronisk identifiering och underskrift.

Digg har i regleringsbrevet för 2025 fått i uppdrag att utveckla en digital identitetsplånbok i enlighet med eIDAS-förordningen.

Som verksamhetsutvecklare kommer du att arbeta i deluppdraget med att bygga en långsiktig organisation för uppdraget att vara plånboksutfärdare.  I detta ingår bland annat funktioner som förvaltning, support, kundtjänst, kommunikation, spärrhantering osv. I arbetet ingår att ta fram ett förslag på organisation samt nödvändiga processer och rutiner.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga. Hos oss går laget före jaget. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Strukturerad. Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.
• Uthållig. Förblir motiverad och effektiv trots bakslag och besvikelser. Arbetar på tills projekt är avslutade eller resultat uppnådda.
• Mål och resultatorienterad. Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Förändrar sin inriktning när målen ändrar sig. 

Erfarenheter
Krav

• Minst 5 års erfarenhet av rollen verksamhetsutvecklare
• Erfarenhet av arbete inom statlig myndighet
• Erfarenhet av processmodellering och att ta fram nya processer och rutiner
• Erfarenhet av att analysera olika typer av material
• Erfarenhet av att facilitera workshops
• Erfarenhet av att arbeta utifrån agila arbetssätt

Meriterande

• Erfarenhet av att bygga upp en ny organisation eller verksamhet
• Erfarenhet av EU-arbete

Kunskaper
Krav

• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.

Utbildning
Du har en akademisk utbildning (minst 3 års akademiska studier) eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

 

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. En utgångspunkt är att de uppgifter som Digg och PTS har ska vara oförändrade. Vårt arbete med att digitalisera Sverige kommer fortsätta, vi hoppas du vill vara med på resan. 

Digg och PTS får uppdrag att utreda sammanslagning för att stärka Sveriges digitalisering

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamheten och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det. 

 

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning 
• placeringsort är Sundsvall
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är fredag 23 februari 2025.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta Johan Gellerstedt via epost johan.gellerstedt@digg.se. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Medarbetare till vår IT-support

Helpdesktekniker/Supporttekniker
Läs mer Jan 21
Digg avser att etablera en funktion som hanterar servicebegäran samt första stegen i en incidenthantering, en it-nära support. Funktionen är Digg gemensam och tänkt att bemannas av ett team som kommer att arbeta tätt tillsammans. Av den anledningen söker vi nu medarbetare till den nya funktionen. Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Enheten för systemledning består av it-arkitekter, specialister och olika stödfunktioner. Vår enhet arbetar inom flera områden och stöder hela myndigheten. Teamet som ska bemanna den nya funktionen kommer att arbeta enligt våra etablerade processer, baserade på ramverket FitSM, med ett stort mått av vidareutveckling av metoder och arbetssätt. Nu söker vi X medarbetare för att påbörja etableringen av funktionen. 

Teamet kommer att bygga upp metoder, arbetssätt för och arbeta med bland annat:


• incidentmottagning och dess hantering.
• utveckling för hantering av it-nära ärendehantering, exempelvis genom att hantera fler typer av beställningar, förbättra verktygsstödet rapportering av status på ärenden, minska personberoendet med mera.
• effektivisering av hanteringen av behörigheter, både gällande att förenkla beställning av behörigheter för nya medarbetare och konsulter. Även vara delaktig i återkommande uppföljning av tilldelade behörigheter, något som kommer att vara ett krav i ett kommande säkerhetsledningssystem.
• administrationen av utrustning såsom basarbetsplatser, telefoner, tillbehör med mera.
• utförandet av tekniknära delar i ärenden för tjänster och anslutning till tjänster.
• support och tekniskt stöd till interna användarna gällande exempelvis samarbetsverktyg.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser och erfarenheter:

Kompetenser

• Serviceinriktad. Är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar.    
• Samarbetsförmåga. Hos oss går laget före jaget. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.    
• Ansvarstagande. Du tar aktivt ansvar, arbetar mot mål, fokuserar på och levererar resultat i prioriteringar, planering och dina handlingar. Du har lätt för att ställa om och ändra inriktning när förutsättningarna förändras. Genom din prestigelöshet tar du ditt ansvar och gör det som behöver göras.    
• Initiativtagande. Tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.    
• Flexibel. Har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra sitt synsätt och förhållningssätt. Ser möjligheterna i förändringar.

Kunskap

• Kunskap av att arbeta i Jira
• Kunskap om incidentmottagning och incidenthantering
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Erfarenheter
Krav


• Minst 1 års erfarenhet av arbete med it-support eller annan support som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Minst 1 års erfarenhet av arbete med incidentmottagning och incidenthantering.

Meriterande


• Erfarenhet av att utveckla och leda processer inom it till exempel incident, problem eller servicebegäran.
• Erfarenhet av att utveckla och förvalta verktyg för it-support exempelvis ITSM-verktyg.
• Erfarenhet av att arbeta med verktygen Jira och Confluence.
• Erfarenhet av att utveckla organisation eller funktion för support inom it.
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning. 

Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom it eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Hos oss arbetar omkring 180 engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning.
• Placeringsort är Sundsvall.
• Resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• Jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• Det kan även komma att bli aktuellt med beredskapstjänstgöring.
• Generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 2025-02-02.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Martin Bylund på mejl martin.bylund@digg.se. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu