Sundsvall: Vaktmästare med sidouppdrag som ordningsvakt

Hitta ansökningsinfo om jobbet Vaktmästare med sidouppdrag som ordningsvakt i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2024-07-05 // Varaktighet: Heltid

Hovrätten och kammarrätten är samlokaliserade i en vacker och kreativ miljö i centrala Sundsvall där närmare 100 medarbetare arbetar tillsammans.
Hovrätten och kammarrätten arbetar ständigt med att utveckla arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Det gör att arbetet hos oss är betydelsefullt, spännande och en utmaning. Vi är också mån om ett öppet och trivsamt arbetsklimat där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts.

Vi erbjuder dig
Hovrätten och kammarrätten är arbetsgivare som tar ansvar för och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs!
Vi erbjuder ett stimulerande, meningsfullt och roligt arbete. Vi har individuell löne-sättning, erbjuder minst 28 dagar semester och i vårt friskvårdserbjudande ingår t.ex. friskvårdsbidrag och massage.
Vi lägger stor vikt vid att ha en bra arbetsmiljö och våra lokaler, kontorsarbetsplatser och arbetsredskap är moderna och ergonomiska.

Hovrätten för Nedre Norrland och Kammarrätten i Sundsvall, som överprövar tingsrätters och förvaltningsrätters respektive beslut och domar, har en gemensam administrativ enhet som stödjer och ger service till båda domstolarna. Tjänsten är placerad där. Domstolarna har också ansvar för att utbilda fiskaler och assessorer i den fyraåriga domarutbildningen.

Arbetsuppgifter
• Du kommer att arbeta med att vara operativt ansvarig för lokalernas och förhandlings-salarnas funktionalitet, inköp av bl.a. kontorsmaterial, hantera leverantörskontakter samt tillhandahålla intern service och teknisk support. 
• Utöver detta ingår arbete såsom hantering av post, receptionsarbete, administrera EFOS-kort, larmhantering, mindre reparationer, inventering av möbler och utrustning samt avfallshantering. 
• Domstolen har ett rullande schema med cirka åtta veckors intervall där du har ansvar för övervakning och stängning efter avslutade förhandlingar. Vid dessa tillfällen kan det bli aktuellt med arbete efter ordinarie kontorsarbetstid.
• I rollen ingår det att tjänstgöra som ordningsvakt i de allmänna ytorna och vara be-hjälplig vid säkerhetskontroll. I tjänsten ingår att vid behov vara vikarie i domstolens växel som ger service åt tjugo domstolar.
Kvalifikationer
Som vaktmästare är du en viktig del av verksamheten genom att underlätta det dagliga arbetet för alla medarbetare. Dessutom är du domstolarnas ansikte utåt i kontakten med allmänheten. Detta ställer mycket höga krav på förmågan att ge ett professionellt bemötande och hög service. Du ska vara lugn och trygg och kunna hantera stressade och oväntade situationer. Du är en person som är ansvarsfull och lösningsorienterad och som vill ta egna initiativ. Du har en stor social förmåga, god samarbetsförmåga och trivs med en rörlig och händelserik vardag där du agerar som problemlösare. På en mindre enhet är flexibilitet en viktig förmåga och vi hjälps åt även om vi har våra olika ansvarsområden och uppdrag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Du har gymnasieutbildning, innehar B-körkort, och vi ser gärna att du har erfarenhet inom kontors- eller kundservice. Arbetet kräver god datavana och teknikintresse. Du ska även ha goda kunskaper i svenska och engelska.

Du som söker ska ha ordningsvaktsförordnande eller uppfylla de krav som Polisen ställer för att klara av ordningsvaktsutbildningen (fysiska krav, språkkunskaper, personlig lämplighet samt laglydig). Kravet är då att du inom sex månader från anställningens början genomgår utbildningen och erhåller ordningsvaktsförordnande. För mer information se Grundkrav för att bli ordningsvakt | Polismyndigheten (polisen.se)

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare med sex månaders provanställning

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Ordinarie veckoarbetstid är måndag till fredag mellan 08:00 och 16:27. Då verksamheten tillåter finns möjlighet till flextid.

Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Löneform: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning.

Övrigt
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryte-ringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

För mer information om Hovrätten för för Nedre Norrland, se www.hovrattenfornedrenorrland.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som Kontorsvaktmästare

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som Kontorsvaktmästare.

Extrajobb som Vaktmästare i Sundsvall

Läs mer Mar 8
Vi söker en pålitlig och engagerad vaktmästare för ett spännande extrajobb hos vår kund i Sundsvall. Som vaktmästare kommer du att spela en viktig roll i att upprätthålla en säker och trivsam miljö för vår kunds verksamhet.

Är du studerande eller har en annan huvudsaklig sysselsättning på minst 50 % och söker ett roligt och omväxlande extraarbete? Då kan vi ha det perfekta jobbet för dig.

Arbetsuppgifter:

Vaktmästeri och tillhörande underhållsarbete på plats hos vår kund i Sundsvall
Utföra varierande uppgifter såsom enklare reparationer och underhåll
Ansvara för skötsel av lokaler och utomhusområden enligt kundens behov

Arbetstid:

Dagtid, vardagar
Start så snart som möjligt
För rätt person finns goda möjligheter till mer jobb under sommaren samt fortsatt extrajobb till hösten

Din profil
Ålder: 18 år eller äldre
B-körkort är ett krav
Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
Flexibilitet är avgörande; varje dag kan vara annorlunda och du måste kunna anpassa dig efter de aktuella behoven
Förmåga och vilja att hoppa in och jobba med kort varsel
Noggrannhet och uppmärksamhet på detaljer är viktigt för att säkerställa hög kvalitet i utförda arbeten
Praktiskt lagd med förmåga att hantera en mängd olika arbetsuppgifter
Du ska kunna jobba ett par dagar i veckan och mer under sommarlovet

För detta jobb är det ett krav att du studerar eller har en annan huvudsaklig sysselsättning på minst 50 %. Detta är ett konsultuppdrag vilket innebär att du blir anställd av StudentConsulting och uthyrd till vår kund. Bakgrundskontroll är obligatoriskt innan anställning. Vi jobbar med löpande urval och tillsätter platserna sås snart vi hittat rätt kandidater, så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag!

Om företaget
Mångfaldigt prisbelönta StudentConsulting är ett av Skandinaviens största och ledande rekryterings- och bemanningsföretag med fokus på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Tack vare ett stort nätverk och lång erfarenhet har vi tillsatt över 20 000 jobb det senaste året. Vi erbjuder intressanta och utmanande tjänster på både hel- och deltid inom områden som IT, teknik, ekonomi, administration, HR, marknadsföring, kundtjänst, försäljning, industri, produktion, logistik och transport. Hitta din framtid på www.studentconsulting.com

Ansök nu

Sommarjobba som serviceman i Sundsvall

Läs mer Jan 1
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Nord är den största regionen sett till yta. Regionen består av de fyra nordligaste länen i Sverige och är organiserad i fyra polisområden: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som tillsammans är indelade i 12 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Lokalpolisområde Medelpad ingår i polisområde Västernorrland. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.

Tjänsten avser ett sommarvikariat under perioden juni till augusti med start enligt överenskommelse.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som serviceman arbetar du självständigt med breda och varierade arbetsuppgifter, både praktiskt och administrativt. Du arbetar med kontorsservice så som post-och godshantering, inköp av varor och tjänster, beställning och påfyllnad av material och hantering av kortbehörigheter. I arbetet ingår även biltvätt samt enklare fordonsunderhåll.

Det kan också förekomma arbetsuppgifter så som lokalservice och medverkande vid mindre flyttar, montering, uppsättning av inventarier så som möbler, anslagstavlor och lås, mindre reparationer och andra vanligt förekommande vaktmästeriuppgifter.

Arbetet innebär varierande arbetsuppgifter och kan vara både i högt tempo och fysiskt ansträngande i form av tunga lyft. Du som söker ska vara beredd att vara behjälplig med många olika arbetsuppgifter i hela polisområdet. Då vi ansvarar för lokalerna i hela polisområdet så är resor inom länet aktuellt.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Gymnasieexamen eller annan utbildning motsvarande gymnasieexamen
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
• God datavana och förmåga att sätta dig in i nya system
• B-Körkort

Det är meriterande om du även:
• Är polisstuderande
• Har aktuell erfarenhet av arbete i en servicefunktion som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Har erfarenhet av arbete inom statlig eller annan offentlig verksamhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
• Har aktuell erfarenhet av arbete som vaktmästare, fastighetsskötare eller enligt arbetsgivaren likvärdiga arbetsuppgifter
• Har körkort BE, C eller utökad B-behörighet, B96
• Har vana av enklare fordonsunderhåll, exempelvis fylla spolarvätska och tvätta bilar


Personliga egenskaper
Som serviceman ställs det krav på engagemang, tillgänglighet och effektivitet. Då arbetstempot växlar så tror vi att du är en person som trivs och drivs av detta, samtidigt som det inte påverkar din noggrannhet eller kundbemötande. Vi tror vidare att du har ett serviceinriktat och flexibelt förhållningssätt samt en god samarbetsförmåga. Då arbetet är utåtriktat och med daglig kontakt med människor fäster vi stor vikt vid din kommunikativa förmåga.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Placeringsort: Sundsvall

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 12 januari 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Kontorsvaktmästare

Läs mer Okt 10
HSB planerar, finansierar, bygger och förvaltar bostäder över hela Sverige. Idag bor över en miljon människor - ensamstående, par och familjer - i HSBs 26 708 hyresrätter och 346 381 bostadsrättslägenheter. HSB erbjuder också Sveriges största bosparande som ger förtur till ett eget hem.

HSB Södra Norrland verkar i Gävleborg, Västernorrland och Jämtland. Vi servar vi ca 450 bostadsrättsföreningar och andra fastighetsägare med ett heltäckande utbud av förvaltningstjänster. HSB har också ca 2 000 hyreslägenheter i området. Till vår hjälp har vi nästan 250 duktiga medarbetare som nu behöver förstärkning i Sundsvall.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som kontorsvaktmästare hos oss arbetar du nära och med personalen på kontoret i Sundsvall. Arbetet är omväxlande och socialt. Du rapporterar till din arbetsledare och får stor frihet att på egen hand lösa de utmaningar du ställs inför i ditt arbete. I arbetsuppgifterna ingår bland annat städning av kontorets lokaler, inköp av kontorsmaterial, posthantering, kontakt med leverantörer och andra vanligt förekommande kontorsgöromål.

Erfarenhet

Vi ser gärna att du har kunskap och erfarenhet inom lokalvård, allehanda kontorsgöromål och service. I tjänsten som kontorsvaktmästare krävs att du har datorvana, att du behärskar det svenska språket i tal och skrift samt att du har B-körkort.

Personliga egenskaper

Egenskaper som noggrannhet, social kompetens, ansvarskänsla och engagemang är viktiga för att kunna fullgöra uppdraget och leverera med hög kvalité. Du får gärna vara händig. Arbetet kräver att du är självgående, strukturerad och trivs med att själv planera ditt arbete och din arbetsdag. Du ska ha förmåga att kunna arbeta såväl självständigt som i grupp. Vidare förutsätter vi att du delar våra värderingar och att ditt agerande gentemot medlemmar och kunder utgår ifrån dem.

Vad HSB erbjuder

HSB strävar hela tiden efter att bli bättre, både som organisation och som arbetsplats, och det blir vi när medarbetarna utvecklas. Hos HSB är det du som påverkar din utveckling. Med den rätta ambitionen och stark drivkraft är en anställning inom HSB en bra investering i din karriär. Organisationen präglas av kärnvärderingarna Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke och Samverkan och beslutsvägarna är korta, vilket innebär att du ges goda möjligheter att påverka. Du får också stor frihet under ansvar i arbetet och HSB försöker alltid - så långt det är möjligt - att hjälpa dig att skapa balans i tillvaron mellan jobb och fritid. Genom att bidra till organisationens framgång kommer dina insatser att värdesättas. Möjligheterna finns hos HSB.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.

Tjänsten som omfattas av F-avtalet mellan Fastigo och Fastighetsanställdas förbund är på deltid, 75 procent och inleds med 6 månaders provanställning.

Sista ansökningsdag 2023-10-31, intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Vill du veta mer, kontakta arbetsledare, Chatrine Rodin på telefon 010-303 23 16 eller e-post chatrine.rodin@hsb.se.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Se filmen "HSB Södra Norrland på 1 minut"

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från Sveriges Domstolar

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från Sveriges Domstolar .

Domstolshandläggare till Sundsvalls tingsrätt, en eller flera

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Jun 17
Sundsvalls tingsrätt är en medelstor domstol med omkring 40 medarbetare. Våra lokaler ligger centralt i Sundsvall. Tingsrätten handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Domkretsen omfattar Sundsvalls, Timrå och Ånge kommuner. Vi är samlokaliserade med Rättshjälpsmyndigheten och Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall.

Arbetet innebär
Arbetet som domstolshandläggare vid tingsrätten innebär att du tillsammans med övriga domstolshandläggare bereder mål och ärenden och har ett stort eget ansvar. Arbetet är omväxlande och dina arbetsuppgifter kan bland annat bestå i att arbeta med skriftväxling, delgivningar, bevaka frister, planera och kalla till förhandlingar, samt expediera domar och beslut. Du har i arbetet dagliga kontakter med allmänhet, parter, ombud och andra myndigheter.

Som medarbetare hos oss får du möjlighet till kompetensutveckling och utbildning som bland annat leder till befogenhet att självständigt fatta vissa beslut i mål och ärenden.

Som domstolshandläggare handlägger du egna mål och ärenden men arbetar samtidigt tätt tillsammans med övrig personal.

Vi söker dig som
Du har lägst gymnasieutbildning och har mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Det kan vara meriterande om du har erfarenhet av arbete som domstolshandläggare, annat arbete som vi bedömer som likvärdigt eller om du är utbildad paralegal. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Domstolshandläggarna har en mycket betydelsefull roll för att domstolen ska kunna genomföra sin uppgift. För att prestera väl behöver du därför vara resultatorienterad och visa gott omdöme. Du sätter högsta prioritet på att organisera och prioritera ditt arbete på ett strukturerat och noggrant sätt. Arbetsuppgifterna som domstolshandläggare är varierande och ställer krav på att du under perioder med hög arbetsbelastning kan arbeta i ett högt tempo och växla mellan olika arbetsuppgifter. Du behöver vara noggrann även under press, kunna ta in kunskap snabbt och ha förmåga att se helheten. Det krävs att du kan arbeta självständigt men även att du har en god samarbetsförmåga och är redo att rycka in där det behövs. Du är en positiv person som är engagerad i ditt arbete och det märks tydligt i såväl det interna arbetet vid domstolen som i dina kontakter med allmänheten och domstolens parter.

Övrigt
Vi undanber oss vänligen men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Vi kommer att kalla till intervjuer efter sommarsemestern.

Ansök nu

En ordningsvakt med administrativa sidouppgifter (vikariat)

Ordningsvakt
Läs mer Jun 10
Sundsvalls tingsrätt är en medelstor domstol centralt placerad i Sundsvall. Domkretsen omfattar Sundsvalls, Timrå och Ånge kommuner. Vi är samlokaliserade med Rättshjälpsmyndigheten och Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall och är sammanlagt cirka 50 medarbetare på arbetsplatsen.

Domstolen och de båda myndigheterna försöker ständigt att utveckla sina arbetsformer för att uppfylla högt ställda krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet. Vi eftersträvar ett öppet och trivsamt arbetsklimat, där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts.

Sundsvalls tingsrätt har en permanent säkerhetskontroll. För att bemanna säkerhetskontrollen, den gemensamma receptionen samt för att säkra ordningen i de allmänna lokalerna har tingsrätten en särskild säkerhets- och trygghetsfunktion som bemannas av fyra ordningsvakter. Vi söker nu en vikarie för en av våra ordningsvakter under en period av 6 månader från september 2024 – februari 2025. 

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att tjänstgöra i säkerhetskontrollen, upprätthålla ordningen i domstolens lokaler, ge service under pågående förhandlingar och biträda i arbetet med salsteknik. Du kommer också att arbeta med viss intern teknik och IT-support. Arbetet innebär också att du utför vaktmästaruppgifter och administrativa arbetsuppgifter som är förenliga med ordningsvaktsuppdraget.

Vi söker dig som har
• Giltigt ordningsvaktsförordnande och erfarenhet av ordningsvaktsarbete

• Du ska ha avslutad gymnasieutbildning eller annan utbildning på motsvarande nivå

• Goda teknik- och IT-kunskaper

• Mycket goda kunskaper att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

• En utpräglad känsla för service och kvalitet

Meriterande är genomförd utbildning för att tjänstgöra vid säkerhetskontroll i domstol. Det är även meriterande om du har erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter.

Du har personliga egenskaper som innebär att du är noggrann och har förmåga att ta initiativ och ansvar i ditt arbete. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktigt. Du agerar förtroendeingivande i mötet med allmänhet och professionella aktörer.

För att trivas hos oss behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt, en god samarbetsförmåga och vara redo att rycka in där det behövs. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och att du bidrar till ett gott medarbetarskap.

Övertid med tjänstgöring under kvällstid och vissa helger förekommer. Eventuella bisysslor ska godkännas av lagmannen.

Vi vill gärna ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.

Ansök nu

Tf. rådman

Rådman
Läs mer Jan 17
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.



På tingsrätten tjänstgör som regel sex rådmän, tre tingsfiskaler och en lagman. Vi behöver nu anställa en tf. rådman som ersättare för en ordinarie domare under en period om upp till ett år från och med april 2024.


Arbetsuppgifter

Som tf. rådman kommer du att ansvara för att mål och ärenden avgörs på ett effektivt sätt med högsta kvalitet. Arbetet är stimulerande och ställer höga krav på självständighet och integritet men även på förmågan att samarbeta och se till hela tingsrättens bästa.

Du kommer att tilldelas olika vid tingsrätten förekommande typer av mål och ärenden. Vi arbetar rotelbaserat på så vis att tvistemål och ärenden är knutna till en domare. På varje rotel finns också en notarie som arbetar tillsammans med rotelinnehavaren. Även handläggarna arbetar med ett tydligt ansvar för egna mål och skriver beslutsförslag till domarna. Vi arbetar i hög utsträckning digitalt och alla yrkeskategorier bidrar till att utveckla nya arbetsmetoder. I arbetsuppgifterna ingår även att vara handledare åt notarier.

Kvalifikationer m.m.

Du som söker ska motsvara de krav som ställs i Domarnämndens kravprofil för ordinarie domare. Du är prestigelös och har en väl utvecklad förmåga att samverka och se till hela tingsrättens uppdrag. Arbetet vid tingsrätt präglas av högt tempo där många olika frågeställningar behöver hanteras. Vi söker därför dig som har en hög arbetskapacitet och som inspireras av ett kvalificerat och omväxlande juridiskt arbete där din analysförmåga utmanas.

Du bör ha erfarenhet från tjänstgöring vid domstol men annat kvalificerat juridiskt arbete är också meriterande. Det är viktigt att du har förmåga att planera och prioritera bland dina egna arbetsuppgifter, men också att du kan se till hela arbetslagets behov. Du bör vara öppen, drivande, målmedveten och ha hela tingsrättens bästa i fokus. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om Sundsvalls tingsrätt

Sundsvalls tingsrätt är en medelstor domstol centralt placerad i Sundsvall. Sundsvalls tingsrätts domkrets omfattar Sundsvalls, Timrå och Ånge kommun. Tingsrätten är också sjörättsdomstol. Tingsrätten har gemensam chef, budget, administration samt gemensamma lokaler med Hyres- och arrendenämnden i Sundsvall och Rättshjälpsmyndigheten. Det är sammanlagt omkring 50 medarbetare vid arbetsplatsen.

Sundsvall är Norrlands tredje största tätort och utsågs år 2017 till Sveriges vackraste stad. Sundsvall ligger vid havet och erbjuder stora möjligheter till ett rikt friluftsliv med närhet till skog och fjäll. Staden har även ett rikt kulturliv. I Sundsvall är det korta avstånd och goda kommunikationer varför det är enkelt att resa till arbetet. Det är också bra kommunikationsmöjligheter med tåg, bil eller flyg till och från Sundsvall.

Ansök nu

Handläggare till Rättshjälpsmyndigheten i Sundsvall

Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Läs mer Dec 18
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Vi är en liten myndighet inom Sveriges Domstolar som hanterar och beslutar i frågor om rättshjälp som inte beslutas av domstolarna.

Det innebär bl.a. att vi bestämmer hur mycket den som har rättshjälp ska betala till sitt biträde. Vi beslutar också om ersättning till advokater i rådgivningsärenden. Myndigheten fungerar också som en kravmyndighet för staten när någon blir dömd för brott eller förlorar en tvist och ska betala en del av kostnaden. Vi är samlokaliserade med Sundsvalls tingsrätt och Hyres- och arrendenämnden i centrala Sundsvall. Myndigheterna har en gemensam myndighetschef.

Vi befinner oss i en förändringsprocess då ett nytt ärendehanteringssystem utvecklas med sikte mot en mer digital ärendehantering. Vi strävar också mot att vara en modern och öppen arbetsplats med engagerade och ansvarstagande medarbetare. Vi vill gärna ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför.

Nu söker vi en handläggare för en tillsvidareanställning.

Arbetsuppgifter

Som handläggare vid Rättshjälpsmyndigheten har du den viktiga uppgiften att sköta den administrativa handläggningen av myndighetens ärenden. Du kommer bland annat registrera inkommande ärenden, arbeta med utbetalningar och avräkningar i rättshjälpsärenden samt arbeta med kravhantering. Arbetet innefattar också mycket kontakter med parter, ombud, andra myndigheter och allmänheten.

Kvalifikationer

För att bli aktuell för den här tjänsten krävs det att du minst har 3-årig gymnasieutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av ärendehandläggning och beslutsfattande på myndighet.

- Rättshjälpsmyndighetens handläggare har en mycket betydelsefull roll för att myndigheten ska kunna genomföra sin uppgift. För att prestera väl behöver du därför vara resultatorienterad och visa gott omdöme. Du sätter högsta prioritet på att organisera och prioritera ditt arbete på ett strukturerat och noggrant sätt.
- Arbetsuppgifterna som handläggare kan vara varierande och ställer krav på att du under perioder med hög arbetsbelastning kan arbeta i ett högt tempo och växla mellan olika arbetsuppgifter. Du behöver vara entusiastisk och professionell även under press, kunna ta in ny kunskap snabbt och ha förmåga att se helheten.
- Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
- Eftersom vi är en liten myndighet med få medarbetare behöver du kunna se helheten, trivas med att samarbeta och vid behov hjälpa dina kollegor. Vi fäster också särskilt stor vikt vid dina personliga egenskaper.
- I kontakt med myndighetens parter och allmänheten är du positiv och engagerad i ditt bemötande.





För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Hovrätten för Nedre Norrland söker arkivarie

Arkivarie
Läs mer Nov 27
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Hovrätten för Nedre Norrland söker arkivarie
Arbetsuppgifter
Hovrätten för Nedre Norrland och Kammarrätten i Sundsvall, som överprövar tingsrätters och förvaltningsrätters respektive beslut och domar, har en gemensam administrativ enhet som stödjer och ger service till båda domstolarna.

Tjänsten är placerad där. Domstolarna har också ansvar för att utbilda fiskaler och assessorer i den fyraåriga domarutbildningen.

Du kommer att arbeta som arkivarie i båda domstolarna. Arbetet innebär att ansvara för arkiven, kvalitetssäkra och arkivlägga akter i avslutade mål samt i administrativa arkivet, arbeta med insortering, kontroll av sekretess samt upprätthålla arkivets samtliga rutindokument och säkerställa att domstolarna lever upp till gällande lagar och förordningar.  

Du kommer även att ansvara för domstolarnas gemensamma bibliotek. Du introducerar nya medarbetare, beställer litteratur i samråd med domstolarna och tar hand om licenser för våra rättsdatabaser. Vidare ingår att lämna ut beställningar av allmänna handlingar.   

Arbetet innebär många kontaktytor både internt och externt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen där det ingår 60 hp i arkivvetenskap. Du är mycket väl insatt i arkiv- och offentlighetslagstiftningen samt Riksarkivets föreskrifter.

Du är van datoranvändare och har mycket god kompetens i Officepaketet och att arbeta med E-arkiv.   

Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och kommunicerar på ett tydligt och enkelt sätt.

Du har lätt för att arbeta tillsammans med andra människor och skapa goda relationer samtidigt som du har mod och integritet i din profession. Det är även viktigt att kunna arbeta självständigt. Du är noggrann, kvalitetsmedveten, ansvarstagande, tillgänglig, arbetar proaktivt och följer upp ditt arbete. Du har god förmåga att lära nytt och arbetar lösningsorienterat. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är flexibel och hanterar förändringar och arbetstoppar på ett konstruktivt sätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tidigare erfarenhet av arkivarbete inom domstol är meriterande.

Arbetsplatsbeskrivning
Hovrätten och kammarrätten är samlokaliserade i en vacker och kreativ miljö i centrala Sundsvall där närmare 100 medarbetare arbetar tillsammans.

Hovrätten och kammarrätten arbetar ständigt med att utveckla arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, effektivitet, öppenhet och tillgänglighet.  Det gör att arbetet hos oss är betydelsefullt, spännande och en utmaning. Vi är också mån om ett öppet och trivsamt arbetsklimat där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts.



Vi erbjuder dig
Hovrätten och kammarrätten är arbetsgivare som tar ansvar för och bryr sig om sina medarbetare. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs!

Vi erbjuder ett stimulerande, meningsfullt och roligt arbete. Vi har individuell lönesättning, erbjuder minst 28 dagar semester och i vårt friskvårdserbjudande ingår t.ex. friskvårdsbidrag och massage.

Vi lägger stor vikt vid att ha en bra arbetsmiljö och våra lokaler, kontorsarbetsplatser och arbetsredskap är moderna och ergonomiska.





För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu