Sundsvall: Utredningsingenjör

Hitta ansökningsinfo om jobbet Utredningsingenjör i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2024-09-01 // Varaktighet: Heltid

På MittSverige Vatten & Avfall arbetar vi för ett hållbart samhälle. Vår ständiga närvaro hos natur och människor gör att vi har ett stort ansvar och en viktig roll för ett fungerande kretslopp. I våra tre ägarkommuner Sundsvall, Timrå och Nordanstig bor över 120 000 invånare. Det är för dem, men kanske ännu mer tillsammans med dem, vi arbetar för att driva, utveckla, och bidra med kunskap inom vatten- och avfallsfrågor. Alltid med hållbarhet och miljö i fokus. Våra värdeord - Mod, Öppenhet och Helhetssyn - ska alltid genomsyra verksamheten.

Affärsområde Vatten och avlopp ansvarar för att majoriteten av invånarna i Sundsvall, Timrå och Nordanstigs kommuner alltid har tillgång till rent vatten, och att våra älvar, sjöar och hav är skyddade mot föroreningar. Vi löser samhällets behov av vattentjänster med inriktning på hög leveranssäkerhet och samhällsnytta i dialog med vår omgivning.

Som utredningsingenjör tillhör du projektenheten som består av 18 medarbetare och genomför ca 200 projekt varje år. Du blir en av tre utredningsingenjörer som tillsammans med övriga på enheten arbetar för att säkra förnyelse, funktion och kapacitet på våra anläggningar.

ARBETSUPPGIFTER
Som utredningsingenjör kommer du att delta i projekt tillsammans med projektledare, processingenjörer, driftrepresentanter samt övriga inom organisationen och arbeta med att säkra förnyelse, funktion och kapacitet på anläggningarna. Du deltar i projekt under projektets hela cykel från problemformulering via utredning och projektering till installation och driftsättning. Du tar fram förslag på maskinell utrustning, anläggningsdesign, rördimensionering, layoutuppställning samt flödesscheman med hänsyn till anläggningens drift- och processförutsättningar.

I ditt uppdrag ingår även att sammanställa teknikval samt att ta fram underlag för upphandling och beslut. Dina arbetsuppgifter är varierande och innefattar allt från 3D modellering, ritningsframtagande till dataanalys och sammanställning av kravspecifikation på utrustning utifrån projektets behov och förutsättningar.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är civil- eller högskoleingenjör med inriktning mot maskinteknik, energiteknik, kemiteknik eller liknande. Alternativt har du en annan utbildning eller arbetslivserfarenhet som ger kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi förutsätter att du har god teknisk kompetens samt erfarenhet och intresse av energi och hållbarhetsfrågor. Tjänsten ställer krav på goda kunskaper i svenska, i såväl tal som i skrift samt grundläggande kunskaper i MS-Office. B-körkort är ett krav.

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av arbete med process-, maskin- eller VA-industri
• erfarenhet av arbete med maskin-, rör- eller anläggningskonstruktion
• erfarenhet av CE-märkning
• erfarenhet av anläggningsregister eller PLM (Product Lifecycle Managment)
• erfarenhet av PED och tryckkärlsdirektivet
• god kännedom om maskindirektiv och rörstandard
• utbildning i Modellering i Acad Plant 3D, Inventor

Vi söker dig som förstår värdet i ett gott samarbete inom och mellan teamgränser samtidigt som du ser hur ditt individuella bidrag påverkar teamets välmående och leverans. Du planerar strukturerar och driver arbetet framåt på ett effektivt sätt med en förmåga att anpassa dig till förändrade omständigheter och tidsplaner. Vidare har du öga för detaljer, tycker om att arbeta med komplexa frågor och är duktig på att analysera och bryta ner problem för att komma till lösningen. Du är tydlig i din kommunikation med förmåga att kommunicera både i tal och skrift samt att anpassa din kommunikation efter person och situation.

I din tjänst kommer du att arbeta med säkerhetsklassad information. Säkerhetsprövning och registerkontroll kommer därför att genomföras i samband med anställning.

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som Civilingenjör, anläggning

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som Civilingenjör, anläggning.

Projektledare Anläggningsprojekt - Sundsvall

Läs mer Jul 8
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Projektledare Anläggningsprojekt erbjuds du ett av Sveriges viktigaste projektledarjobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

Om tjänsten

Som projektledare för stationsprojekt i förstudiefas kommer du projektleda arbetet med tidigare faser och förstudier. I ditt arbete kommer du ansvara för att se över risker, projektbudget samt vara med och utforma hur en anläggning ska se ut för anläggningsprojekt i det svenska stamnätet. Resultatet ligger till grund för projektering och upphandling av Svenska kraftnäts anläggningsprojekt.

Som projektledare för stationsprojekt i genomförandefas kommer du planera och genomföra investeringsprojekt för våra stationsanläggningar (transformatorstationer, kopplingsstationer). Du företräder Svenska kraftnät som beställare vilket innebär att du ansvarar för projektets tid, kostnad och resultat. Arbetet består av att planera projektgenomförande, tillsammans med projektgruppen ta fram förfrågningsunderlag, utvärdera anbud, upphandla och tillsammans med kontrakterade entreprenörer genomföra beslutat investeringsprojekt. Det innebär också att styra och leda projektgruppen inom projektets olika faser. Under planeringsfasen av projektet är du ytterst ansvarig för förfrågningsunderlag och samordning av de tekniska delarna i förfrågningsunderlaget och därmed ansvarig för att säkerställa att funktionskraven är tydliga att lämna anbud på.

 

Du kan välja att arbeta mer fokuserat med någon av faserna beskrivet ovan eller att arbeta brett med hela projektcykeln.

Vidare kommer du att arbeta med Verksamhetsutvecklingsuppdrag för att utveckla verksamheten.

Om dig

I rollen som projektledare Anläggningsprojekt förväntar vi oss att du arbetar mål- och resultatorienterat i dina projekt samtidigt som du på ett effektivt sätt samarbetar väl med såväl interna- som externa parter. Det kommer krävas ett strukturerat arbetssätt där du kommer behöva känna dig trygg i de beslut du fattar.

Vidare har du relevant högskoleutbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på ett annat sätt.

Övriga krav för tjänsten är:


• Minst 3 års dokumenterad erfarenhet av att leda relevanta och komplexa projekt med budget- och arbetsmiljöansvar.
• Erfarenhet av byggarbetsmiljösamordning.
• Goda kunskaper inom elsäkerhet.
• Behärskar svenska och engelska i tal och skrift.
• Har B-körkort.

Meriterande för tjänsten är:


• Erfarenhet som projektledare för anläggningsprojekt på region- och/eller transmissionsnätsnivå.
• Förhandlingsvana och erfarenhet av kontraktshanteringens olika faser.
• Certifiering som projektledare, t.ex. PMP, IPMA.
• Erfarenhet av att leda projekt som drivs med stöd av en projektstyrningsstyrningsmodell t.ex. PPS, PROPS, PRINCE2 eller XLPM.
• Erfarenhet av att hantera projekt i stora komplexa organisationer, med stora projektteam och flera intressenter.

 

 

Bra att veta


• Tjänsten är placerad på vårt kontor i Sundsvall.
• Möjlighet till distansarbete upp till 50% #LI-hybrid.
• Resor förekommer i denna tjänst.
• Sista ansökningsdag är 2024-08-19. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning.

Kontakta gärna rekryterande chef Erik Engsten på 010-475 87 61 alternativt erik.engsten@svk.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Carl Isaksson på carl.isaksson@svk.se.

Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Ansök nu

Dammsäkerhetsspecialist

Läs mer Nov 2
Som nationell dammsäkerhetsmyndighet har Svenska kraftnät uppdraget att främja dammsäkerheten i Sverige. Vi söker nu en dammsäkerhetsspecialist som vill jobba med dammsäkerhet utifrån ett helhetsperspektiv och driva utvecklingen i landet.

Svenska kraftnät verkar för en framtid med god dammsäkerhet och samordnad beredskap för dammhaveri. Vi bidrar till nationell samordning genom tydliga krav, vägledning och information och verkar för ökad kunskap och kompetens inom området genom att bidra till utbildning, samverkan och FoU. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag

Om tjänsten
Som dammsäkerhetspecialist kommer du jobba med dammsäkerhet utifrån ett helhetsperspektiv på nationell nivå. Du kommer ha en strategisk roll med många kontaktytor där du bidar med din kunskap och möjliggör goda relationer mellan olika aktörer inom området.

I arbetsuppgifterna ingår att


• Upprätta vägledningar och stöd.
• Utveckla och genomföra utbildningar och informationsinsatser.
• Ge löpande stöd och tillsynsvägledning till länsstyrelser, dammägare och andra myndigheter och organisationer.
• Driva och medverka i samverkanforum, referensgrupper och utvecklingsprojekt.
• Utarbeta handlingsplaner och genomföra förbättringsåtgärder.
• Sammanställa dataunderlag, genomföra utredningar och uppföljningar och rapportera om utvecklingen i landet.

Du kommer att få möjlighet att stärka din helhetssyn när det gäller dammsäkerhetens kopplingar till utmaningar inom områden som beredskap, klimatförändringar, elförsörjning och samverkan.

Som dammsäkerhetsspecialist kommer du att tillhöra en grupp om fyra personer som fokuserar på dammsäkerhetsuppdraget. Du tillhör enheten Elberedskap och dammsäkerhet som består av ca 15 personer.

Om dig
För att bli framgångsrik i den här rollen ser vi att du trivs med att jobba i ett team tillsammans med dina kollegor men att du också är självgående så att du kan ta ansvar för att driva och strukturera upp ditt arbete. Du har förmåga och trivs med att skapa nya långsiktiga relationer då denna roll innebär kontaktytor med många olika typer av aktörer. Du har förmåga att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet där du kan göra väl avvägda vägval och prioriteringar. Du behöver kunna förstå din roll, men ser till helhetens bästa. Du kan väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Krav:
Vidare ser vi att du har civilingenjörsexamen med inriktning mot vattenbyggnad, samhällsbyggnad eller har motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt som vi bedömer likvärdigt. Du har även:


• Några års relevant yrkeserfarenhet inom dammsäkerhetsområdet och har därigenom grundläggande kunskap om vattenkraftens, gruvindustrins och/eller andra verksamheters arbete med dammsäkerhet och beredskap för dammhaveri.
• Grundläggande kännedom om den svenska regleringen av dammsäkerhet, länsstyrelsens uppdrag som tillsynsmyndighet och dammägares ansvar.
• Upprättat rapporter, styrdokument eller motsvarande handlingar
• Förmåga att kommunicera väl i tal och skrift på svenska och engelska.
• Goda kunskaper och erfarenhet av arbete i Word och Excel.

Meriterande:


• Ägares egenkontroll, dammsäkerhetsutvärderingar, projekt för dammsäkerhetshöjande åtgärder, underlag för beredskapsplanering för dammhaveri och/eller konsekvensutredningar.
• Myndighetskontakter med eller arbete inom länsstyrelsen.
• Utforma och hålla föredrag, seminarier och utbildningar.

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg, Göteborg, Sundsvall, Luleå, Sollefteå, om du inte är bosatt i Stockholm kräver det en till två resor per månad till huvudkontoret i Sundbyberg.
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer i denna tjänst 
• Sista ansökningsdag: 2023-11-20
• Tjänsten är en tillsvidareanställning

Kontakta gärna rekryterande chef Ann-Sofie Fahlgren, tel. nr. 010-475 99 47 eller dina blivande kollegor Rikard Hellgren, tel.nr 010-475 89 53 eller Anna Engström Meyer, tel.nr 010-475 83 42. Du kan även kontakta ansvarig rekryterare AnnSophie Brezén , tel. nr. 010-475 80 07.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Ansök nu

Belysningsingenjör till Stadsbyggnadskontoret

Läs mer Sep 6
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

Sundsvall är inne i sin största tillväxtfas på länge. Norra Sverige står i fokus för hållbara etableringar och intresset för Sundsvallsregionen är stort. Den gigantiska satsningen på Torsboda industripark kommer att leda till en omfattande tillväxt av såväl befolkning som arbetstillfällen. Etableringen i Torsboda kan medföra att omkring 8500 personer bosätter sig i kommunen. Sundsvall har också mål om att bli klimatneutrala och att utjämna sociala skillnader.

Stadsbyggnadskontoret är en av åtta förvaltningar inom Sundsvalls kommun. Förvaltningens gatuavdelning är kommunens väghållare med ansvar för kommunens gator, torg och allmän parkering. Ansvaret innebär hantering av drift, underhåll och investering på kommunens gator, vägar och broar samt planering och utveckling av trafiknätet. Avdelningen har ett 50-tal tillsvidareanställda.

Vi erbjuder ett jobb med varierande och utvecklande arbetsuppgifter där du blir en del av ett professionellt och engagerat team. Kommunen erbjuder även ett förmånligt friskvårdsavtal samt friskvårdstimme.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en belysningsingenjör som kommer att ansvara för drift och underhåll av Sundsvalls kommuns offentliga belysning. Du kommer här få möjlighet att påverka utvecklingen i Sundsvall och får vara med där det händer.

Som belysningsingenjör blir du en av två belysningsingenjörer där ditt ansvarsområde är drift och underhåll. Du ingår i Entreprenadsektionen som är en del av Gatuavdelningen. Du arbetar med drift och underhåll av ca 23 000 ljuspunkter längs vägar, gator, parker, torg etc. samt kommunens trafiksignalsanläggningar. Du kommer att vara delaktig i upphandlingar och ansvara för ledning av entreprenörer samt ha kontakt med grossister och leverantörer för materialinköp. Du är även delaktig vid investeringar i våra belysningsanläggningar samt stödjer investeringsprojekten i kommunen.

I rollen ingår också att ha ett nära samarbete med ledningsägare och andra avdelningar inom kommunen och att ha kontakt med allmänhet, näringsliv, entreprenörer dagligen, samt mediakontakter vid behov. Utöver det håller du dig uppdaterad inom teknikområdet genom utbildning och erfarenhetsutbyte med andra kommuner.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har el-teknisk utbildning på lägst gymnasienivå och bakgrund inom el och/eller belysning samt flerårig erfarenhet som exempelvis el-entreprenör, förvaltare, konsult, el-grossist, projektledare eller motsvarande. Vi är också intresserad av dig som nyss har tagit högskoleexamen som el-ingenjör. Du har god digital mognad samt erfarenhet att arbeta i olika datasystem. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. B- körkort behövs i tjänsten.

Meriterande är högskoleutbildning inom elteknik och kunskap om elsäkerhetslagen och elsäkerhetsföreskrifter samt allmän behörighet för lågspänning.

Som person är du systematisk och ansvarstagande samt har en god administrativ förmåga. Vidare är du självgående, kommunikativ och har god samarbetsförmåga då arbetet innebär många olika kontakter. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Start-up manager, Baling

Läs mer Okt 18
We are looking for a candidate to join our startup-team for baling technology at Valmet Pulp Service Technology. We are looking for an engaged team player who is ready to be a part of a global company that believes technology to be the future.
In the role as a start-up engineer for the baling plant you will be working with the commissioning and startup of our delivered process equipment at our global costumers. You will be testing the equipment and bring the plant into operation and deliver state of the art pulp at our customers sites.
Your responsibilities during the checkout and startup will be to ensure that the equipment has been installed in accordance with Valmet specification and standards and includes the following actions: Installation checking, cold testing of instruments, final checking of installation works, functional tests, and process simulations together with the startup of the equipment with media.
The responsibilities during the startup phase includes troubleshooting and finding the solution in collaboration with your team of experts at site to deliver the final product to the customer in a professional way.
As the lead of the startup, you would need to have a cross-functional cooperation and the role as a leading start-up engineer also includes to manage the employees at Valmet, to be a consultant as well as to guide and educate our customers for different start-up activities.
Additionally, this job includes the opportunity to travel a lot with approximately 150–200 days per year. The time between traveling is devoted to preparation of projects and writing of reports, which means that we are flexible and open for your choice to live close to a Valmet office or do the work at your home-office.
To succeed in this role:
We believe that you must have a few years of experience of operational work in the production of a pulp mill or previous experience in startup of new baling lines.
You should be open to new opportunities, be a reliable person, as well as love to experience new places and get to know new people from all around the world.
You can connect with different kinds of people, including both colleges and customers.
You are structured, result-oriented and like to organize your work.
You are flexible and able to change direction depending on the situation.
You will need to have a good level of written and spoken English as you will have to be able to operate successfully in our global environment.

Additional Information
Delivering competitive technologies and services is what we do best. At Valmet, we continue to push forward and develop ourselves. We concentrate on technology, service and sustainability. Local presence and our staff are also matters that lie close to our hearts. To be included in the recruiting process, please apply directly with us online.
Are you interested? Do not wait to apply! We will fill these positions as soon as we find the right candidates, so please do not wait with your application.
For further information about the job, please contact: Robin Ivarsson, Manager Process Support Services, +46 703 174 647.
Last day to apply is November 13. We look forward to hearing from you!
When everything works together
Valmet is where the best talent from a wide variety of backgrounds comes together. With 17,000 professionals around the world, we are the leading global developer and supplier of technologies, automation and services for the pulp, paper and energy industries. Our commitment to moving our customers’ performance forward requires creativity, technological innovations, service know-how – and above all, teamwork.
Join the team! www.valmet.com/careers

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från MittSverige Vatten & Avfall AB

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från MittSverige Vatten & Avfall AB .

Drifttekniker Avlopp till MittSverige Vatten & Avfall

Underhållstekniker, vattenrening
Läs mer Sep 2
På MittSverige Vatten & Avfall arbetar vi för ett hållbart samhälle. Vår ständiga närvaro hos natur och människor gör att vi har ett stort ansvar och en viktig roll för ett fungerande kretslopp. I våra tre ägarkommuner Sundsvall, Timrå och Nordanstig bor över 120 000 invånare. Det är för dem, men kanske ännu mer tillsammans med dem, vi arbetar för att driva, utveckla, och bidra med kunskap inom vatten- och avfallsfrågor. Alltid med hållbarhet och miljö i fokus. Våra värdeord mod, öppenhet och helhetssyn ska alltid genomsyra verksamheten.

Affärsområde vatten och avlopp ansvarar för att majoriteten av invånarna i Sundsvall, Timrå och Nordanstigs kommuner alltid har tillgång till rent vatten, och att våra älvar, sjöar och hav är skyddade mot föroreningar. Vi löser samhällets behov av vattentjänster med inriktning på hög leveranssäkerhet och samhällsnytta i dialog med vår omgivning.

Du blir en del av enheten Avlopp, som ansvarar för drift och underhåll av våra avlopps- och dagvattenanläggningar. Enheten består av 20 drifttekniker och två underhållsplanerare. Vi söker nu en drifttekniker till Tivoliverket i Sundsvall. Du kommer att ingå i ett engagerat team med ansvar för anläggningar inom ett stort geografiskt område.

ARBETSUPPGIFTER
Som drifttekniker Avlopp har du en viktig uppgift i att se till att vårt drift- och underhållsarbete utförs så effektivt som möjligt med våra kunder i fokus. Våra arbetsorder och felanmälningar hanteras i Idus underhållssystem, och din huvudsakliga arbetsuppgift kommer vara att utföra arbetsuppgifter som genererats i arbetsordersystemet. I rollen finns det goda utvecklingsmöjligheter, bland annat genom utbildning i hantering av brandfarlig vara. Med tiden kommer du att kunna axla ansvaret som gasföreståndare för vår gaspanna i rötningsprocessen. Detta innebär att du inte bara tillämpar nya bestämmelser kopplade till gasföreståndaransvaret och hantering av brandfarliga varor, utan även bidrar till att implementera dessa i våra anläggningar.

Andra arbetsuppgifter kan omfatta:
• Process- och driftövervakning
• Driftkontroll samt förebyggande och avhjälpande underhållsarbete
• Ansvar som föreståndare för brandfarlig vara, i vårt fall metangas
• Operativa kontakter med leverantörer och kollegor

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett starkt intresse för utveckling och en vilja att ständigt lära dig nytt. Du har en gymnasieutbildning inom exempelvis VVS, el och styr, industri, eller annan utbildning som MSVA bedömer som likvärdig. Vi förutsätter att du har några års arbetslivserfarenhet av praktiskt arbete inom exempelvis processindustri, fastighetsbranschen, VA-branschen eller liknande. Det är meriterande om du har praktisk erfarenhet av driftövervakning samt erfarenhet av underhållssystem som exempelvis IDUS eller något annat UH-system.

För tjänsten krävs B-körkort och goda datorkunskaper för driftövervakning samt kunskaper i exempelvis MS Officepaketet. Har du körkort med BE-behörighet är det meriterande, likaså om du har utbildning som föreståndare för brandfarlig vara.

Vi ser att du är en person med stort teknikintresse och trivs med att arbeta med praktiska arbetsuppgifter. Du arbetar lika bra självständigt som i samarbete med andra och har en utpräglad ansvars- och servicekänsla. Du tar gärna egna initiativ och är analytisk med ett gott ordningssinne. Vidare är du positiv, utåtriktad och har en stark vilja att utvecklas i din yrkesroll.

Beredskap kan komma att ingå i tjänsten.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Projektledare

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Sep 1
På MittSverige Vatten & Avfall arbetar vi för ett hållbart samhälle. Vår ständiga närvaro hos natur och människor gör att vi har ett stort ansvar och en viktig roll för ett fungerande kretslopp. I våra tre ägarkommuner Sundsvall, Timrå och Nordanstig bor över 120 000 invånare. Det är för dem, men kanske ännu mer tillsammans med dem, vi arbetar för att driva, utveckla, och bidra med kunskap inom vatten- och avfallsfrågor. Alltid med hållbarhet och miljö i fokus. Våra värdeord - Mod, Öppenhet och Helhetssyn - ska alltid genomsyra verksamheten.

Affärsområde Vatten och avlopp ansvarar för att majoriteten av invånarna i Sundsvall, Timrå och Nordanstigs kommuner alltid har tillgång till rent vatten, och att våra älvar, sjöar och hav är skyddade mot föroreningar. Vi löser samhällets behov av vattentjänster med inriktning på hög leveranssäkerhet och samhällsnytta i dialog med vår omgivning.

Projektenheten består av 18 medarbetare och genomför ca 200 projekt varje år. Som projektledare blir du en av åtta projektledare som tillsammans med övriga på enheten arbetar för att säkra förnyelse, funktion och kapacitet på våra anläggningar. Rollen som projektledare innebär att man ständigt har chansen att utvecklas internt och möjlighet att prova på nya saker. För att säkerställa att våra medarbetare har rätt kompetens och förutsättningar för att genomföra arbetet som projektledare erbjuder vi en grundutbildning inom projektledning.


ARBETSUPPGIFTER
Som projektledare har du ett huvudansvar för att tilldelade projekt planeras, genomförs, följs upp och avslutas i enlighet med MittSverige Vatten & Avfalls projektriktlinje. Du driver projekt genom samtliga faser såsom utredning/projektering, produktionsförberedelse, produktionsstyrning samt projektavslut. Projekten kan innefatta ledningsnätsarbeten, anläggningsbyggnationer på avloppsrenings- och vattenverk, pumpstationer, ombyggnationer av byggnader, mekaniska processarbeten.

I rollen ingår:
• Ansvar för projektets tidsplanering, kostnadsuppföljning, projektdokumentation och rapportering till styrgrupp
• Inom ramarna för projektet säkerställa att krav och parametrar finns för uppdraget och aktivt söka den information som behövs för att genomförandet
• Säkerställa samordning i projekt med både interna och externa aktörer
• Ansvara för planering och uppföljning av entreprenörer
• Medverka till att lämpliga utförandetekniker och arbetsmetoder används vid projektgenomförandet.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med erfarenhet inom bygg- och anläggningsbranschen som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Alternativt erfarenhet som projektledare inom ett för tjänsten relevant område eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Goda kunskaper i Officepaketet samt goda kunskaper i svenska i både tal och skrift är ett krav då dokumentation är en viktig del av projektledarens ansvar. B-körkort krävs för rollen. Meriterande är om du har kunskap inom VA-ledningsarbeten.

Som person är du flexibel och samarbetsvillig med förmåga att anpassa dig efter förändrade omständigheter. Rollen som projektledare innebär många olika kontaktytor vilket ställer krav på samarbete och att på ett effektivt sätt kunna strukturera och planera arbetet efter projektets behov och önskat slutresultat. Du strävar alltid efter att leverera så bra lösningar som möjligt och hjälper gärna andra samt delar med dig av dina erfarenheter.

I din tjänst kommer du att arbeta med säkerhetsklassad information. Säkerhetsprövning och registerkontroll kommer därför att genomföras i samband med anställning.


ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Drifttekniker Avlopp till MittSverige Vatten & Avfall

Underhållstekniker, vattenrening
Läs mer Maj 8
På MittSverige Vatten & Avfall arbetar vi för ett hållbart samhälle. Vår ständiga närvaro hos natur och människor gör att vi har ett stort ansvar och en viktig roll för ett fungerande kretslopp. I våra tre ägarkommuner Sundsvall, Timrå och Nordanstig bor över 120 000 invånare. Det är för dem, men kanske ännu mer tillsammans med dem, vi arbetar för att driva, utveckla, och bidra med kunskap inom vatten- och avfallsfrågor. Alltid med hållbarhet och miljö i fokus. Våra värdeord mod, öppenhet och helhetssyn ska alltid genomsyra verksamheten.

Affärsområde vatten och avlopp ansvarar för att majoriteten av invånarna i Sundsvall, Timrå och Nordanstigs kommuner alltid har tillgång till rent vatten, och att våra älvar, sjöar och hav är skyddade mot föroreningar. Vi löser samhällets behov av vattentjänster med inriktning på hög leveranssäkerhet och samhällsnytta i dialog med vår omgivning.

Nu söker vi en drifttekniker till Nordanstig. Du tillhör enheten Avlopp som ansvarar för drift och underhåll av våra avlopps- och dagvattenanläggningar. Enheten består av 20 drifttekniker och två underhållsplanerare. Du ingår i ett gott gäng med ansvar för anläggningar i ett stort geografiskt område.

ARBETSUPPGIFTER
Som drifttekniker Avlopp har du en viktig uppgift i att se till att vårt underhållsarbete utförs så effektivt som möjligt med våra kunder i fokus. Våra arbetsorder och felanmälningar hanteras i Idus underhållsystem och din huvudsakliga arbetsuppgift kommer vara att utföra arbetsuppgifter som genererats i arbetsordersystemet.

Andra arbetsuppgifter kan vara:
• Driftövervakning
• Driftkontroll samt förebyggande- och avhjälpande underhållsarbete
• Operativa kontakter med kunder och leverantörer

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har gymnasieutbildning inom exempelvis VVS, el och styr, Industri eller annan utbildning som MSVA bedömer som likvärdig. Vi förutsätter att du har några års arbetslivserfarenhet av praktiskt arbete inom exempelvis processindustri, fastighetsbranschen, VA-branschen eller liknande. Det är meriterande om du har praktisk erfarenhet av driftövervakning samt erfarenhet av underhållssystem som exempelvis IDUS eller något annat UH-system.

För tjänsten krävs B-körkort och goda datorkunskaper för driftövervakning samt kunskaper i exempelvis MS Officepaketet. Har du körkort med BE-behörighet är det meriterande.

Vi ser att du är en person med stort teknikintresse och du trivs att arbeta med praktiska arbetsuppgifter. Du är en person som trivs med att arbeta såväl självständigt som i samarbete med andra. Du har en utpräglad ansvars- och servicekänsla och tar gärna egna initiativ i arbetet. Arbetsuppgifterna kräver också att du är analytisk och har gott ordningssinne. Vidare är du positiv, utåtriktad och har en vilja att utvecklas i din yrkesroll.

Beredskap kan komma att ingå i tjänsten.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Kundkommunikatör till MittSverige Vatten och Avfall

Kundtjänstmedarbetare
Läs mer Apr 26
På MittSverige Vatten & Avfall arbetar vi för ett hållbart samhälle. Vår ständiga närvaro hos natur och människor gör att vi har ett stort ansvar och en viktig roll för ett fungerande kretslopp. I våra ägarkommuner Sundsvall, Timrå och Nordanstig bor över 120 000 invånare. Det är för dem, men kanske ännu mer tillsammans med dem, vi arbetar för att driva, utveckla, och bidra med kunskap inom vatten- och avfallsfrågor. Alltid med hållbarhet och miljö i fokus. Våra värdeord mod, öppenhet och helhetssyn ska alltid genomsyra verksamheten.

Som kundkommunikatör tillhör du Kundserviceenheten som ligger under avdelningen Externa relationer tillsammans med kommunikationsenheten. Avdelningen ansvarar för utveckling av interna och externa relationer, inklusive varumärkesarbete. Den är ett stöd för att företaget utvecklar och vårdar relationer med ägarkommuner, kunder och medarbetare. Avdelningen är även samordnande i bolagets hållbarhetsarbete.

Hos oss har du möjlighet att arbeta med varierande och utvecklande arbetsuppgifter som en del av ett professionellt och engagerat team. Vi behöver förstärka vårt team med ytterligare en kundkommunikatör och söker därför dig som vill utvecklas tillsammans med trygga och kompetenta kollegor. Tjänsten är ett vikariat på 18 månader.

ARBETSUPPGIFTER
I dina arbetsuppgifter ingår att:
• ta emot och hantera inkommande kundförfrågningar och felanmälningar, både på telefon och mejl
• finnas tillgänglig och ge service till kunder, entreprenörer, besökare och andra intressenter
• löpande uppdatera vårt verksamhetssystem med korrekt information
• stödja affärsområdena i kundärenden och taxefrågor
• hantera ekonomisk administration för fakturering

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en fullgjord gymnasieutbildning och minst två års aktuell erfarenhet av arbete med kundkontakter via telefon och mejl.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete i ekonomisystem med reskontra, fakturor och liknande.
• Erfarenhet av arbete med vatten och avlopps- eller avfallsfrågor
• Erfarenhet av teknik och tekniska lösningar
• Vana att arbeta i olika affärssystem, till exempel våra system EDP Future och Idus.
• Kunskap inom MS-office

Tjänsten ställer krav på god digital mognad samt vana av att ha dator och telefon som främsta arbetsverktyg. För att lyckas i uppdraget krävs det att du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som i skrift.

Vi förutsätter att du är utåtriktad och trivs bra med att arbeta med andra människor. Du är lugn och trygg i dig själv samt strävar alltid efter att leverera god service. Relationer till dina kollegor och kunder är viktiga för dig och du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du är tydlig i din kommunikation och anpassar dig efter mottagaren så att budskapet når fram. Du ser helheten och tar hänsyn till det större perspektivet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Varmt välkommen med din ansökan!

Intervjuerna för denna tjänst kommer genomföras med de aktuella kandidaterna under v.21.

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Kommunikatör MittSverige Vatten & Avfall

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Dec 21
På MittSverige Vatten och Avfall arbetar vi för ett hållbart samhälle. Vår ständiga närvaro hos natur och människor gör att vi har ett stort ansvar och en viktig roll för ett fungerande kretslopp. I våra tre ägarkommuner Sundsvall, Timrå och Nordanstig bor över 120 000 invånare. Det är för dem, men kanske ännu mer tillsammans med dem, vi arbetar för att driva, utveckla och bidra med kunskap inom vatten- och avfallsfrågor. Alltid med hållbarhet och miljö i fokus. Våra värdeord mod, öppenhet och helhetssyn ska alltid genomsyra verksamheten.

Avdelningen för externa relationer har strategiskt och operativt ansvar för företagets varumärke. Det innebär att vårda och utveckla relationer med kunder, medarbetare och ägarkommuner. Avdelningen består av enheter för kundservice och kommunikation och är även internt stöd för VA- och avfallsjuridik i kundrelationen. Vi är proaktiva och samordnande i bolagets arbete för ett hållbart samhälle. Du kommer att tillhöra kommunikationsenheten som idag består av fyra personer.

Nu har du chansen att få vara med och utveckla vår interna och externa kommunikation. Du trivs och motiveras av att arbeta självständigt och på sikt finns möjlighet till att specialisera sig. Vi erbjuder ett intressant och utvecklande arbete i ett stabilt kommunalt bolag. Inom verksamheten finns en hög kompetens och en vilja att vårda samhället ur ett hållbart perspektiv med miljön i fokus. Vårt engagemang återspeglar sig i den stolthet och anda som finns bland våra medarbetare. Utöver detta bedriver vi även ett aktivt hälsoarbete.

Varmt välkommen med din ansökan redan idag!

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikatör planerar och genomför du kommunikationsaktiviteter både internt och externt mot våra olika målgrupper.

Du kommer bland annat att arbeta med utveckling, daglig drift och löpande administration av våra externa webbplatser.
Inom enheten levererar vi tjänster där följande områden ingår:
• webb
• grafisk produktion och text, både digitalt och tryckt
• stöd och rådgivning i kommunikationsfrågor
• rörlig bild i form av film och klipp
• intranät
• sociala medier: Facebook och LinkedIn
• projektkommunikation
• projektledning
• event och mässor
• skolinformation
• e-tjänster
• mediekontakter

Vi genomför aktiviteter både i egen regi och i samarbete externa leverantörer, beroende på typ av aktivitet och resurser.

KVALIFIKATIONER
Vi söker en erfaren kommunikatör. För att lyckas i rollen ser vi att du har flera års arbetslivserfarenhet av både strategiskt och operativt kommunikationsarbete. Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning med inriktning mot kommunikation, Kommunikations- och PR-programmet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, i kombination med relevant yrkeserfarenhet.

Du har erfarenhet av projektledning och att leda kommunikationsinsatser. Du har också erfarenhet av att arbeta i Adobeprogrammen, som till exempel Acrobat, InDesign, Photoshop och Illustrator.
För tjänsten krävs B-körkort.

Det är meriterande om du har:
• arbetat i Sitevision
• arbetat med tillgänglighet i digitala kanaler
• arbetat med text och språkvård
• arbetat med rörlig bild och foto
Arbetsprov kan bli aktuellt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi är en liten enhet som jobbar nära varandra. Arbetet innebär ett självständigt och drivande arbetssätt samtidigt som det är av stor vikt att du är bra på att samarbeta. Ansvaret för olika områden delas upp i gruppen och det finns möjlighet att specialisera sig över tid.

Du ska ha förmågan att driva kommunikationsfrågor som projektledare eller delprojektledare. Som kommunikatör har du nära kontakt med våra interna beställare där din uppgift är att identifiera behov och göra bra kommunikation mot våra målgrupper. Du är ödmjuk, har god förmåga att prioritera och ställer snabbt om vid behov.

ÖVRIGT
Drogtest och enklare hälsoundersökning är obligatoriskt vid nyanställning.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu