Sundsvall: Handläggare till Medelpads räddningstjänstförbund

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare till Medelpads räddningstjänstförbund i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2024-09-27 // Varaktighet: Heltid

Vill du arbeta i en viktig samhällsfunktion?
Vill du bidra till ett tryggt, säkert och hållbart samhälle?
Ta chansen att arbeta på enheten för tillsyn och tillstånd på Medelpads Räddningstjänstförbund.

Medelpads Räddningstjänstförbunds (MRF) vision är ett tryggt, säkert och hållbart samhälle. Vi strävar efter att vara en ledande organisation med ett starkt framtids- och utvecklingsarbete. Alla ska känna sig välkomna i våra verksamheter. Vi eftersträvar ett professionellt bemötande med likvärdig -och jämställd service.

Som handläggare på enheten för tillsyn och tillstånd kommer du att bidra till att förebygga bränder och andra olyckor. Du kommer att specialisera dig i något område, men samtidigt är organisationen lagom stor för att du ska kunna vara delaktig i fler arbetsområden.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta på enheten för tillsyn och tillstånd. Enheten arbetar och ansvarar för följande områden; tillsyn enligt lagen om skydd mot olyckor, tillstånd enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor, olycksutredningar enligt lagen om skydd mot olyckor, remissinstans till andra myndigheter samt automatiska brand- och utrymningslarm. Beroende på tidigare arbetslivserfarenhet och kompetens kommer du att bidra i något/några av dessa områden.

I våra arbetsområden jobbar vi kontinuerligt mot målsättningarna:
• Ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av en olycka.
• De totala kostnaderna för olyckor ska minimeras.
• Ingen olycka ska ge negativ påverkan på miljön.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en bakgrund i någon av följande utbildningar:
• SMO (gärna med påbyggnadsutbildning tillsyn A)
• Brandingenjör (gärna med påbyggnadsutbildning RUB)
• Skorstensfejarutbildning
• Bygglovshandläggare/byggnadsinspektörsutbildning
• Alternativt annan utbildning som MRF bedömer som relevant för tjänsten

Det är meriterande om du har RUB påbyggnad eller SMO med påbyggnad LK1 och LK2 motsvarande räddningsledning A och B. Organisationen har framtida behov av befäl i det gemensamma ledningssystemet Räddningsregion mittnorrland, därför kan en operativ tjänstgöring vara aktuell beroende på din profil och personlig lämplighet. Beroende på tidigare bakgrund kan relevanta vidareutbildningar krävas.

Du formulerar dig väl i tal och skrift på svenska och har B-körkort.

För att lyckas i rollen som handläggare hos oss har du ett professionellt arbetssätt och en god förmåga att arbeta strukturerat och med egen planering. Du trivs med att både arbeta självständigt och i grupp. Du är mål- och resultatorienterad, din kommunikation behöver fungera och inspirera på olika nivåer i olika sammanhang. Du har en bra samarbetsförmåga. Du har en trygg och stabil personlighet med självinsikt i din yrkesroll.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Tjänsten kan komma att bli placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning med registerkontroll kan därför bli aktuellt.

ÖVRIGT
Vi erbjuder dig en spännande och stimulerande arbetsplats i ständig utveckling, där vi jobbar aktivt med medarbetarskap och ledarskap.

Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:
• Träning på arbetstid med möjlighet att använda gymmen på stationerna och förmånliga friskvårdsavtal.
• Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid och möjlighet till distansarbete efter överenskommelse.

Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Brottsutredare

Läs mer Apr 11
Vill du delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Ekonomisk brottslighet ökar och den kriminella ekonomin får allt större fokus.

Hos oss får du möjlighet att jobba i åklagarledda förundersökningar för att skapa samhällsnytta och förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet


I rollen som brottsutredare arbetar du på uppdrag av åklagare och genomför åtgärder i förundersökningar om ekonomisk brottslighet, främst avseende skattebrott, penningtvätt och bokföringsbrott. Du ansvarar bl.a. för att inhämta, strukturera, visualisera och analysera utredningsmaterial samt att presentera och framföra detta för åklagare. Du kommer också att hålla förhör med misstänkta och vittnen. Som brottsutredare deltar du även i husrannsakningar och tar beslag tillsammans med Polisen. I dessa utredningar kommer du som brottsutredare hålla förhör med personer som är anhållna eller häktade och analysera information från beslag. Vissa brottsförebyggande uppgifter ingår i arbetet som bedrivs i nära samarbete med åklagare, polis och andra brottsbekämpande myndigheter. 

Brottsbekämpningsavdelningens uppdrag är att förebygga, motverka och utreda ekonomisk brottslighet, allvarligt skatteundandragande, både nationellt och internationellt, och folkbokföringsbrott. I uppdraget ingår också brottsutredning och underrättelseverksamhet. Arbetet bedrivs utifrån Skatteverkets uppdrag inom området, inklusive myndighetssamverkan på nationell och regional nivå. Brottsutredningsenheten samverkar internationellt, bland annat inom Europol.

Du genomgår en utbildning för att kunna utföra uppdraget rättssäkert och effektivt. Det är viktigt att du har hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. En viss anpassning av utbildningen sker med hänsyn till tidigare erfarenhet och kompetens. Det förekommer resor i tjänsten, främst inom Sverige men även internationella resor kan ingå i tjänsten. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en sektion på Brottsutredningsenheten inom Brottsbekämpningsavdelningen, med placering i Sundsvall. På en sektion är vi ca 20 kollegor. Vid Brottsutredningsenheten arbetar ca 170 personer på orter i hela Sverige. 

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha förmågan och viljan att lära dig nya saker, vara flexibel och öppen för förändringar
- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer samt agera medvetet och professionellt utifrån en god självinsikt
- ha förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över 
personens känslor
- tala och skriva enkelt och tydligt på svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut. 

Du ska även ha:

- flera års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av fördjupade utredningar eller revision från statlig myndighet eller byrå
- erfarenhet av Office-paketet
- B-körkort.

Det är önskvärt att du har:

- goda kunskaper inom beskattningsområdet
- arbetslivserfarenhet av bokföring och/eller ekonomiska utredningar
- arbetslivserfarenhet av brottsutredning hos en brottsutredande myndighet
- arbetslivserfarenhet av att hålla förhör. 

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Analytiker till IT-Brottscentrum

Läs mer Mar 26
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Vid region Nords utredningsenhet finns sektionen regionalt IT-brottscentrum. Sektionen innehåller flera olika kompetensområden, alla med fokus på att komplettera och bidra till regionens utredningsverksamhet. Regionalt it-brottscentrum Nord har som uppgift att utreda och biträda med spetskompetens i utredningar med IT-relaterade inslag.
En av avdelningarna inom regionalt it-brottscentrum är ISÖB (internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn) där vi arbetar med sexuella övergrepp mot barn och ungdomar på internet och där du kommer att tjänstgöra. ISÖB är idag lokaliserade i Luleå, Umeå och Sundsvall, och vi tjänstgör i hela region Nord. Gruppen består av utredare som är speciellt utbildade i att jobba med barn och ungdomar som blivit utsatta för övergrepp kopplat till IT-miljö och har därmed hög teknisk kompetens och är vana att jobba med olika specialistfunktioner för att driva utredningarna framåt.
Vi söker nu en analytiker för placering i Luleå, Umeå, Sundsvall eller Östersund.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som är intresserad av att arbeta som operativ analytiker vid gruppen ISÖB (Internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn) vid polisens regionala IT-brottscentrum. Viktigt att notera är att i tjänsten ingår att du kan komma att utsättas för övergreppsmaterial.
Som operativ analytiker arbetar du tillsammans med gruppens övriga funktioner i olika faser av förundersökningen. Ditt arbete kommer bli centralt för att ta rätt beslut och nå framgång under såväl ett spaningsskede som i det efterföljande utredningsarbetet.
Dina arbetsuppgifter består av att inhämta, strukturera, bearbeta och visualisera stora mängder data och information, i databaser och analysprogram. Du utför kvalificerade operativa- och tekniska analyser, tolkar utredningsmaterial, redovisar slutsatser och tar fram rekommendationer för fortsatt informationsinhämtning och ärendehantering, som stöd för den pågående insatsens inriktning. Som operativ analytiker förväntas du tillsammans med utredarna bidra till visualiseringar och presentationer av ärenden för åklagare och inför huvudförhandlingar.
Resor och arbete på annan ort kommer att krävas.

Kravprofil
Detta är en möjlighet för dig som har:
eftergymnasial utbildning med en för tjänsten relevant inriktning, exempelvis inom IT-forensik eller systemvetenskap. Alternativt att du har motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt, som arbetsgivaren bedömer relevant
aktuell erfarenhet av att inhämta, hantera och analysera stora datamängder
mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
god förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift
mycket goda IT kunskaper och god vana av MS Office, framförallt i Excel
svenskt B-körkort (manuell växel)
svenskt medborgarskap



Det är meriterande om du även har:
aktuell erfarenhet av att arbeta med utredningar
erfarenhet inom Polismyndigheten eller annan statlig verksamhet, där erfarenhet från Polismyndigheten premieras
arbetslivserfarenhet av att presentera analysarbeten
erfarenhet av informationsinhämtning genom öppna källor, t.ex. sociala plattformar



Personliga egenskaper
Som person är du noggrann, strukturerad och ambitiös, men också nyfiken och ödmjuk. Du har mycket god förmåga att tänka analytiskt och logiskt, och kan förmedla stora mängder komplex information på ett tydligt sätt. Vidare ser vi att du har ett gott omdöme och god social kompetens, är medveten om bemötandets betydelse och vikten av att behandla människor lika. Du har god samarbetsförmåga och kan arbeta både självständigt och i grupp tillsammans med andra funktioner och myndigheter.
Uppdraget ställer även krav på uthållighet, stresstålighet och flexibilitet, då det ibland blir aktuellt att hantera nya brådskande uppdrag med kort framförhållning, parallellt med andra redan pågående arbetsuppgifter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Fackliga företrädare
SACO Region Nord, Polisförbundet Region Nord, ST Region Nord, SEKO Polisen Nord, samtliga nås via Polisens växel 114 14.


Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Luleå , Umeå, Sundsvall eller Östersund
Arbetstid: Veckoplanerad 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Analytiker
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Besvara urvalsfrågor i enkät som en del av din ansökan. Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/mars/analytiker-till-it-brottscentrum/. Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV. Har du en synnedsättning och har problem med dokument i pdf-format går det bra att kontakta ansvarig HR-konsult för att få möjlighet att besvara enkäten på annat sätt.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 9/4 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A187.435/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Säkerhetsprövning kommer att göras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Kvalificerad handläggare

Läs mer Mar 18
Statens tjänstepensionsverk, SPV, är en av Sveriges största leverantörer av pensionstjänster. Vi hanterar tjänstepensioner och försäkringar åt arbetsgivare på det statliga området och har över 1 100 000 kunder både statligt anställda, före detta statligt anställda och pensionärer. Vårt kontor finns i Sundsvall.

Kom med oss och skapa samhällsnytta. Vi är en myndighet som vill göra tjänstepension enkelt för alla som är eller har varit statligt anställda. Vårt fokus är våra kunder, handlingskraft och nytänkande. Att jobba tillsammans i hela organisationen tror vi är en viktig nyckel för att göra ett bra jobb med hög kvalitet.

SPV arbetar för att ha en ändamålsenlig, effektiv och kvalitativ ärendehandläggning utifrån våra kunders behov. Vår pensionsadministration administrerar förmånerna för de avtal och förordningar som SPV ansvarar för.

För att kunna möta framtidens behov behöver vi nu stärka upp ett av våra handläggande team inom pensionsadministrationen, med en kvalificerad handläggare. 

Är just du den drivna och engagerade medarbetare som vi söker till SPV?

ARBETSUPPGIFTER
I ditt dagliga arbete handlägger du tjänstepensionsförmåner, tar hand om inkommande handlingar och svarar på frågor från kunder, arbetsgivare och andra intressenter. En stor del av teamets dagliga arbete innebär att samverka med andra delar av organisationen för att utveckla, effektivisera och kvalitetssäkra handläggningen. Som kvalificerad handläggare på SPV får du en bra inblick i hela vår verksamhet. Du kommer att tillhöra ett mycket kompetent team på cirka 8 personer.

Det finns en individuell utbildnings- och kompetensplan förberedd för dig som sträcker sig en tid framåt. Mentorer finns tillgängliga i teamet för dig som stöd. Du utbildas löpande av kollegor med kunskap inom olika områden.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom ett för tjänsten lämpligt område eller minst 5 års erfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid. Du kommunicerar väl både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:

• förmågan att läsa och tyda avtal
• erfarenhet av att arbeta med kravställning och test mot it
• erfarenhet av att arbeta i nära samarbete med it
• erfarenhet av att arbeta med kundkontakter
• språkkunskaper utöver svenska och engelska.

För att lyckas i det här uppdraget är dina personliga egenskaper mycket viktiga och vi kommer att lägga stor vikt vid dem i den här rekryteringen.

Som person:

• har du god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser eventuella konflikter på ett konstruktivt sätt.
• har du en personlig mognad. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen.
• är du strukturerad. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar.
• har du en helhetssyn. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
• är du serviceinriktad. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att hitta och leverera lösningar.

I denna rekrytering kan vi komma att använda oss av arbetsprov eller personlighetstester som urvalsmetod.

ÖVRIGT
Hos oss blir du varmt välkomnad. Här jobbar 250 engagerade personer och vi tycker det är viktigt att du trivs hos oss. Vi är öppna för nya idéer, vår omvärld och mot varandra. Och vi gillar att testa nytt och har ett starkt driv framåt. Vi ser rekrytering som en långsiktig investering och tycker det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har balans i livet och ges möjlighet att utveckla dina talanger.

Vi jobbar på en flexibel arbetsplats, både i härliga lokaler och med möjlighet att jobba hemifrån på 50 procent om du vill. I SPV-huset rekommenderar vi en fika i vår vinterträdgård eller varför inte en stund i vårt fräscha gym. Dessutom har vi olika friskvårdsaktiviteter du kan delta i då det finns något för alla. Vi strävar efter mångfald och att ha ett inkluderande synsätt på alla nivåer i organisationen.

Vår verksamhet vilar på den gemensamma statliga värdegrunden. Den är en grundläggande utgångspunkt för oss, oavsett vad vi arbetar med. Demokrati är den överordnade principen i värdegrunden och medborgarna är vår yttersta uppdragsgivare. Övriga principer i den statliga värdegrunden är legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt samt effektivitet och service.

Mer information om oss som arbetsgivare och de anställningsförmåner du erbjuds finns under Jobba på SPV på SPV.se.

Vi avsäger oss vänligen men bestämt, alla erbjudanden om hjälp med annonsering och rekrytering.

Ansök nu

Erfaren handläggare till Myndigheten för Digital Förvaltning

Läs mer Jan 21
Vi söker för kunds räkning en erfaren handläggare till Myndigheten för Digital Förvaltning. Starten för uppdraget är april och sträcker sig till c.a 1 år framåt, med möjlighet till förlängning. Omfattning: 80–100%, Du kommer att arbeta på plats hos kund men blir anställd av oss på Dreamwork. Det finns möjlighet att göra stora delar av arbetat på distans enligt överenskommelse med kund. Det finns även möjlighet att gå som underkonsult i detta uppdrag.

Om tjänsten
Vi söker en erfaren konsult som ska arbeta som handläggare för analys- och uppföljningsarbete inom digital utveckling. Uppdraget innebär att arbeta med analyser och uppföljningar av digitaliseringen inom svensk offentlig förvaltning på nationell nivå.

Som handläggare kommer du att:
• Utföra analys- och uppföljningsarbete inom digital utveckling av offentlig förvaltning.
• Arbeta med att utveckla och implementera uppföljningsmodeller för digitalisering.
• Genomföra uppföljningar och analyser av digitaliseringsinitiativ.
• Leda workshops och bidra med expertkunskap i samverkan med olika aktörer.


Vem är du?
- Minst 10 års erfarenhet av arbete inom svensk offentlig förvaltning.
- Aktuell erfarenhet av analys och uppföljning av offentlig förvaltnings digitalisering på nationell nivå (senaste tre åren).
- Gedigen kunskap om förutsättningarna för digitalisering inom offentlig sektor.
- Erfarenhet av att utveckla uppföljningsmodeller och genomföra uppföljningar av större projekt (minst två projekt med över 100 respondenter de senaste fem åren).
- Förmåga att skriva rapporter och skapa tydliga presentationer.
- Erfarenhet av att leda workshops och facilitera diskussioner.
- Erfarenhet från forskarutbildning och/eller innehar Doktorsexamen
- En kommunikativ och samarbetsinriktad personlighet som passar in i en dynamisk arbetsmiljö.



Om verksamheten
Som konsult hos Dreamwork får du möjlighet att bredda din kompetens och skaffa erfarenhet från spännande uppdrag hos välrenommerade arbetsgivare. Vi erbjuder stöd från din konsultchef, sociala aktiviteter och förmåner som friskvårdsbidrag och rabatter på träningsanläggningar. Självklart omfattas du av kollektivavtal, försäkringar och tjänstepension.

Ansök nu

Omprövare till avdelningen för sjukförsäkring i Sundsvall

Läs mer Jan 24
Utredningar, analyser och teamarbete
Som omprövare tar du tillvara medborgarnas rättigheter genom att göra en ny fullständig prövning av beslut där personer begärt att få Försäkringskassans beslut omprövat. Du bedömer, utreder och beslutar i ärendet. Du fattar tydliga och rättssäkra beslut som bemöter alla anspråk. Om ett omprövat beslut blir överklagat till domstol ansvarar du för att ta fram underlag inför domstolens prövning. Du har kontakt via telefon eller skriftligt. Externt har du kontakt med bland annat arbetsgivare, hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen, kommuner och landsting.

I ditt arbete arbetar du aktivt för en ständig förbättring av kvaliteten i arbetsprocess och handläggning och stödjer lärandet i handläggningen av individärenden. Som omprövare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande. 

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga. Gärna med inriktning samhällsvetenskap eller juridik.
• har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt och levererar resultat utifrån överenskommelse
• förstår och analyserar effektivt komplexa frågor
• samarbetar effektivt med andra och delar med sig av kunskaper, erfarenheter och information
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• stödjer andra i strävan efter att uppnå gemensamma mål.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av handläggning/utredning inom sjukförsäkringen
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation
• har erfarenhet av handläggning och är van vid att läsa och värdera information från en stor mängd text
• har kunskap i och erfarenhet av att arbeta med förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt socialförsäkringsbalken.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm eller Sundsvall.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Biljana Mrden, 010-116 28 65 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ulrika Mentzer Jemdahl, ulrika.mentzer.jemdahl@forsakringskassan.se, 010-113 97 41 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Anna Henningsson Lindqvist, 010-118 05 43, Amani Al Debe, 010-111 30 64, Saco-S: Anton Gustafsson, 010-111 92 43, Therese Pettersson, 010-116 23 33 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16 februari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från Medelpads Räddningstjänstförbund

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från Medelpads Räddningstjänstförbund .

Räddningstjänstpersonal i beredskap

Brandman
Läs mer Nov 15
Vill du hjälpa människor där du bor eller arbetar att känna sig trygga i sin vardag?
Att vara räddningstjänstpersonal i beredskap, också kallad deltidsbrandman, är ett viktigt och varierande arbete som innebär räddningsarbete vid sjukdomsfall, bränder, trafikolyckor och andra olyckor.
Räddningstjänsten betalar för den tid som du deltar i utryckningar, övningar och utbildningar. Du får dessutom beredskapsersättning.
Beredskap var fjärde vecka. När du har beredskap ska du kunna ta dig till brandstationen inom fem minuter när larmet går. Hur din beredskapsvecka är upplagd kan varierar. Bor du på orten men jobbar någon annanstans kanske du bara har beredskap på kvällar och nätter. Om du däremot bor någon annanstans men jobbar på orten kanske det passar bra att ha beredskap på dagtid.
Kunskapsövning och fysisk träning. Vi övar och tränar vanligtvis på vardagskvällar. Varje år har vi också en eller ett par övningsdagar.
Tycker du att uppdraget verkar intressant? I dag jobbar ungefär 180 personer som räddningstjänstpersonal i beredskap – deltidsbrandmän – på våra stationer:
Alnö
Fränsta
Liden
Matfors
Njurunda
Stöde
Söråker
Ånge.

Men vi behöver bli fler, både kvinnor och män.
Kanske kan just du förstärka någon av våra grupper och bli en viktig resurs för samhället.
Om dig
Du har god förmåga att samarbeta och är lugn och kontrollerad i stressiga situationer. Du och din grupp möter människor i utsatta situationer. Det är därför viktigt att du tycker om att samarbeta och hjälpa andra. Du bör ha god fysik och vara simkunnig.
Lämna intresseanmälan
När du gör intresseanmälan får du besvara några frågor för att vi ska kunna bedöma om det är möjligt för dig att jobba som räddningstjänstpersonal i beredskap.

Ansök nu

Utbildare till räddningstjänsten

Utbildningsledare
Läs mer Jan 28
Vill du arbeta i en viktig samhällsfunktion?

Vill du bidra till ett tryggt, säkert och hållbart samhälle?

Ta chansen att arbeta som utbildare inom externutbildning på Medelpads Räddningstjänstförbund. Medelpads Räddningstjänstförbunds vision är ett tryggt, säkert och hållbart samhälle. Vi strävar efter att vara en ledande organisation med ett starkt framtids- och utvecklingsarbete. Kvalitets- och miljöfrågor samt en bra arbetsmiljö är centrala delar i vår verksamhet. Alla ska känna sig välkomna hos oss. Vi eftersträvar ett professionellt bemötande med likvärdig och jämställd service.

ARBETSUPPGIFTER
Som utbildare arbetar du med att planera och genomföra olika utbildningar och övningar kopplade till främst brandkunskap och hjärt- och lungräddning. Målgruppen är barn, ungdomar och vuxna. Du arbetar i nära samarbete med kollegor inom organisationen och regionalt.

Att bedriva utbildning kommer att vara en viktig del av ditt arbete. Vi arbetar även med olika former av trygghetsskapande insatser i samhället.

Du arbetar även med att:

• planera, genomföra och följa upp utbildningar
• delta i trygghetsarbete
• bidra i utveckling av vår förebyggande verksamhet
• driva kompetensutveckling
• delta i länsgemensamma nätverk
• medverka i projekt/arbeten inom områdena

Du kommer att ingå i nätverk inom området och du kommer till viss del att komma att arbeta länsövergripande tillsammans med andra räddningstjänstorganisationer.

KVALIFIKATIONER
Eftersom en stor del av dina arbetsuppgifter kommer att handla om utbildning ser vi att du har erfarenhet av att utbilda sedan tidigare.

För att lyckas i rollen är du pedagogisk och din kommunikation behöver fungera för att nå fram med budskap på olika nivåer i olika sammanhang. Du trivs med att både arbeta självständigt och i grupp. Du tycker det är roligt att arbeta med långsiktig utveckling och förebyggande arbete. Du trivs helt enkelt med känslan av att medverka i en verksamhet som på olika sätt gör skillnad i samhället.

Det är meriterande om du är utbildad inom SMO, GRIB eller annan erfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig. Du har några års arbetslivserfarenhet inom området. Stor vikt kommer att läggas på din erfarenhet och dina personliga egenskaper.

Du är positiv till att genomgå olika relevanta vidareutbildningar som kan bli aktuella.

Du formulerar dig väl i tal och skrift på svenska.

 Körkort B är ett krav för tjänsten.

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och genomför därför obligatorisk drogtest vid nyanställning av personal. 

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.

Välkommen med din ansökan.

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Drifttekniker till Medelpads räddningstjänstförbund

Fastighetstekniker/Drifttekniker, fastighet
Läs mer Nov 11
Som drifttekniker tillhör du drift- och underhållsgruppen som är en funktion inom avdelningen Räddning. I gruppen ingår idag olika arbetsuppgifter inom ett brett område med fordon, radio, operativutvecklare, transport och fastighet.

Medelpads räddningstjänst vision, är ett tryggt, säkert och hållbart samhälle. Vi strävar efter att vara en ledande organisation med ett starkt framtids- och utvecklingsarbete. Inom många områden ligger vi i framkant i ett nationellt perspektiv. Kvalitets- och miljöfrågor samt en bra arbetsmiljö är centrala delar i vår verksamhet.

ARBETSUPPGIFTER
Rollen är bred och innehåller bland annat:
• Service och fordonsunderhåll samt administrativa uppgifter kopplade till detta.
• Inköp av material och utrustning, fakturahantering samt delta i upphandlingsarbete.
• Uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet avseende lokaler och fordon.
• Ansvara för planering och utförandet av drift och underhåll i våra lokaler samt det systematiskt brandskyddsarbete (SBA).
• Ingå i olika projektarbeten som bedrivs inom vår organisation.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen som drifttekniker har du ett praktiskt kunnande och goda tekniska kunskaper i service och fordonsunderhåll.

Ett professionellt arbetssätt samt en god förmåga att se helheten i en verksamhet är en viktig del i arbetet.

Du trivs med att arbeta självständigt. Du har förmågan att strukturera ditt arbete, prioritera arbetsuppgifter och göra korrekta avvägningar.

Du tycker om omväxlande arbetsuppgifter och fastnar inte i detaljer.

Du är mål- och resultatorienterad, tydlig i din kommunikation samt har en bra samarbetsförmåga. Du har en trygg och stabil personlighet med självinsikt i din yrkesroll som gör att du vågar vara kreativ och testa nya arbetssätt.

Du formulerar dig väl i tal och skrift på svenska.

Körkortsbehörighet C är meriterande.

Meriterande är erfarenhet av arbete med:
• Tunga fordon
• Fastighetsservice
• Ombyggnationer av fordon
• Praktiskt logistikarbete

Provanställning kan bli aktuellt.
Vi erbjuder dig en spännande och stimulerande arbetsplats i ständig utveckling, där vi jobbar aktivt med medarbetarskap och ledarskap.
Våra anställda har ett flertal olika förmåner, bland annat:
• Träning på arbetstid med möjlighet att använda gymmen på stationerna och förmånliga friskvårdsavtal.
• Bra balans mellan arbete och fritid med flexibel arbetstid och möjlighet till distansarbete efter överenskommelse.

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest genomförs vid nyanställning av personal.

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Beredskapssamordnare/säkerhetssamordnare

Säkerhetsrådgivare
Läs mer Nov 1
Vill du arbeta i en viktig samhällsfunktion?
Vill du bidra till ett tryggt, säkert och hållbart samhälle?
Ta chansen att arbeta som beredskapssamordnare/ säkerhetssamordnare på Medelpads Räddningstjänstförbund.

Medelpads Räddningstjänstförbunds (MRF) vision är ett tryggt, säkert och hållbart samhälle. Vi strävar efter att vara en ledande organisation med ett starkt framtids- och utvecklingsarbete. Kvalitets- och miljöfrågor samt en bra arbetsmiljö är centrala delar i vår verksamhet. Alla ska känna sig välkomna i våra verksamheter. Vi eftersträvar ett professionellt bemötande med likvärdig och jämställd service.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en medarbetare som har ett genuint intresse för samhällets beredskap och som vill vara en del i att utveckla vårt arbete med krisberedskap, civilt försvar och säkerhetsskydd. Vill du arbeta i en utvecklande miljö tillsammans med specialister inom ett växande och samhällsviktigt område? Då kan du vara den vi söker.

Uppdraget innebär både strategiska och mer handfasta arbetsuppgifter. Du är ett ledningsstöd och stöttar hela organisationen inom området. Bland annat jobbar du med att:

• skriva, utveckla, förankra och följa upp styrande dokument i arbetet med civil beredskap och säkerhetsskydd
• planera, genomföra, stötta och följa upp arbetet med analyser och kontinuitetshantering
• planera, utbilda, öva och utveckla organisationen inom verksamhetsområdet
• delta i arbetsgrupper och nätverk kopplat till civil beredskap och säkerhetsskydd.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskole- eller universitetsexamen med inriktning mot krisberedskap, riskhantering och samhällsskydd eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Vi ser gärna att du har god kännedom om säkerhetsskyddslagstiftningen.

Vi kommer lägga stor vikt på din erfarenhet och dina personliga egenskaper. Tjänsten innebär självständigt arbete men också samarbete med andra, vilket förutsätter ett flexibelt, ansvarstagande och initiativrikt förhållningssätt. Du har några års arbetslivserfarenhet inom området.

Meriterande är tidigare erfarenhet från offentlig verksamhet, säkerhetsskyddsarbete eller arbete relaterat till området. Du är positiv till att genomgå olika relevanta vidareutbildningar som kan bli aktuella.

Du har mycket god kunskap i svenska, både i tal och skrift.

Du har B-körkort

ÖVRIGT
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass vilket innebär krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning innan påbörjad anställning i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta
Lars Hammarström, Säkerhetschef 073-271 8636

Urval sker löpande. Intervjuer kan förekomma innan sista ansökningsdag, så du är välkommen med din ansökan redan idag.

Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

Samordnare för utbildning och räddningstjänst under höjd beredskap

Brandbefäl/Räddningsledare/Insatsledare
Läs mer Sep 26
Vill du arbeta i en viktig samhällsfunktion?
Vill du bidra till ett tryggt, säkert och hållbart samhälle?
Ta chansen att arbeta som samordnare inom externutbildning och RUHB-frågor på Medelpads Räddningstjänstförbund.

Medelpads Räddningstjänstförbunds (MRF) vision är ett tryggt, säkert och hållbart samhälle. Vi strävar efter att vara en ledande organisation med ett starkt framtids- och utvecklingsarbete. Kvalitets- och miljöfrågor samt en bra arbetsmiljö är centrala delar i vår verksamhet. Alla ska känna sig välkomna i våra verksamheter. Vi eftersträvar ett professionellt bemötande med likvärdig och jämställd service.

Som samordnare inom externutbildning och RUHB-frågor arbetar du med att planera, och genomföra olika utbildningar och övningar kopplade till ämnena. Du omvärldsbevakar och är med och driver utveckling ut ett strategiskt perspektiv. Samtidigt arbetar du nära verksamheten för implementering och uppföljning av arbetet. Du arbetar i nära samarbete med kollegor inom organisationen och regionalt.

ARBETSUPPGIFTER
Befattningen är nyinrättad och du har möjlighet att vara med och forma det framtida arbetet med uppbyggnaden av det civila försvaret samt den enskildes förmåga att kunna ta ansvar för sitt eget skydd. Att bedriva utbildning kommer att vara en viktig del av ditt arbete.

Du kommer att ingå i nätverk inom området och du kommer till viss del att arbeta länsövergripande tillsammans med andra räddningstjänstorganisationer inom Räddningsregion Mittnorrland.

Uppdraget innebär arbetsuppgifter som är både strategiska och mer handfasta. Du stöttar hela organisationen inom området. Bland annat jobbar du med:

• att planera, genomföra och följa upp utbildningar och övningar inom ämnesområden kopplat till RUHB
• att bistå i planering och förvaltning av materiel kopplat till RUHB
• att driva kompetensutveckling
• att planera, genomföra och följa upp utbildningar inom LSO
• att delta i länsgemensamma nätverk
• att medverka i lokala projekt/arbeten inom områdena

KVALIFIKATIONER
Du har erfarenhet från räddningstjänstarbete, och du har några års arbetslivserfarenhet inom området. Eftersom en stor del av dina arbetsuppgifter kommer att handla om utbildning ser vi att du har erfarenhet av utbildning sedan tidigare. Det är även meriterande om du har arbetat med frågor som rör det civila försvaret och säkerhetsskydd.

Du är utbildad inom SMO, GRIB eller annan erfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig. Stor vikt kommer att läggas på din erfarenhet och dina personliga egenskaper.

För att lyckas i rollen som samordnare hos oss har du ett professionellt arbetssätt och en god förmåga att se och tillgodogöra dig helheten i verksamhetens uppdrag. Du är pedagogisk och din kommunikation behöver fungera och inspirera på olika nivåer i olika sammanhang. Du trivs med att både arbeta självständigt och i grupp.

Du tycker om omväxlande arbetsuppgifter och tycker om både det strategiska perspektivet såväl som det verksamhetsnära. Du tycker det är roligt att arbeta med långsiktig utveckling och förebyggande arbete. Du trivs helt enkelt med känslan av att medverka i en verksamhet som på olika sätt gör skillnad i samhället.

Du är positiv till att genomgå olika relevanta vidareutbildningar, som kan bli aktuella.

Du formulerar dig väl i tal och skrift på svenska samt har körkort B.

Anställningen kommer att placeras i säkerhetsklass, svenskt medborgarskap är ett krav.

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu