Sundsvall: It-infrastrukturarkitekt

Hitta ansökningsinfo om jobbet It-infrastrukturarkitekt i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Bolagsverket är en myndighet i Sundsvall med uppdrag att kvalitetssäkra, registrera och tillhandahålla företagsinformation. Vi arbetar tillsammans för att skapa största möjliga samhällsnytta genom att göra det enklare och tryggare att vara företagare i Sverige – samtidigt som vi värnar om ett hållbart arbetsliv för våra drygt 600 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Vi har stort fokus på förbättringar inom it-säkerhet och samtidigt utvecklar vi vår tekniska infrastrukturplattform för att möta framtiden. Vi behöver därför en tekniskt mycket kunnig it-infrastrukturarkitekt med god förståelse för it-säkerhet till oss på it-produktionsenheten.

Som it-infrastrukturarkitekt hos oss arbetar du i en strategiskt viktig roll där du är med och leder den tekniska utvecklingen tillsammans med teamen, ytterligare en it-infrastrukturarkitekt och med enhetens ledning. I rollen kommer du att leda och hålla samman komplexa it-infrastrukturleveranser tillsammans med andra it-arkitekter och vara ansvarig områdesarkitekt inom ett antal av våra teknikområden. 

Du kommer att arbeta i tätt samarbete med en annan it-infrastrukturarkitekt. Tillsammans ansvarar ni för hela it-infrastrukturen, men du kommer främst att arbeta med server, virtualisering, teknisk kommunikation och lagring. 

Du kommer ha stora möjligheter att vara med och påverka Bolagsverkets utveckling, då vi är en myndighet som vill ligga i framkant med ny teknik. Arbetet innehåller kontaktytor både internt i myndigheten men även mot våra leverantörer och samarbetspartners.

För att trivas i rollen behöver du kunna växla mellan strategiskt, taktiskt och operativt arkitekturarbete samt ha förmågan att både se helheten och sätta dig in i tekniska detaljer.

Hos oss finns stora möjligheter till kompetensutveckling och vi vill främja personlig och professionell utveckling samt möjliggöra anpassning till nya teknologier och arbetsmetoder.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• universitets- eller högskoleutbildning inom it-området, alternativt flerårig relevant arbetserfarenhet som vi bedömer motsvarar utbildningskravet
• flerårig, 5 år eller mer, relevant och aktuell erfarenhet som it-arkitekt och utveckling av it-infrastruktur i större, komplexa organisationer inom privat eller offentlig sektor
• god förståelse för informations- och it-säkerhet
• djup teknisk infrastrukturkompetens
• relevant erfarenhet av att arbeta med moderna it-plattformar och it-infrastruktur, både i lokala miljöer på plats (on-premise) och via molnbaserade lösningar
• god kommunikationsförmåga i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

 

Det är meriterande om du även har:

• erfarenhet av att arbeta med säkerhetsrelaterad it-arkitektur
• erfarenhet av att leda frågor i komplexa initiativ som omfattar flera kompetenser från olika tekniska produktområden
• erfarenhet av att arbeta enligt agila metoder, ramverk och arbetsmetodik
• formell certifiering som it-arkitekt.

Som person är du strukturerad, analytisk och har en god samarbetsförmåga. Du har en god förmåga att coacha andra kollegor samtidigt som du kan se helheten i komplexa it-miljöer och omsätta det i färdplaner (roadmaps) och målarkitekturer. Du har ett engagerat och kundorienterat förhållningssätt vilket innebär att du kan förstå och har förmågan att realisera och presentera verksamhetens behov av tekniska lösningar med hög kostnadsmedvetenhet.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. 

Placeringsort är Sundsvall och du kommer att arbeta i Bolagsverkets fina lokaler vid hamnen. Vi erbjuder våra medarbetare flera hälsofrämjande aktiviteter och möjlighet att till viss del arbeta på distans.

Om detta låter som ett passande och spännande uppdrag för dig så är du varmt välkommen med din ansökan! Vi gör urval löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Bifoga endast CV.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd ingår som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. För när du mår bra, gör du även ett bra jobb. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba med oss: https://bolagsverket.se/jobbamedoss/vierbjuder.5080.html

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som IT-arkitekt/Lösningsarkitekt

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som IT-arkitekt/Lösningsarkitekt.

IT arkitekt

Läs mer Maj 7
Uppdragsöversikt – IT-arkitekt / Teknisk Projektledare (Windows-infrastruktur)
En erfaren IT-arkitekt och teknisk projektledare sökes för ett långsiktigt uppdrag inom offentlig sektor. Arbetet omfattar övergång och transformation av IT-miljöer i större organisationer, med fokus på arbetsplatstjänster och Windows-baserad infrastruktur.
Som konsult kommer du att axla flera roller – dels leda ett tekniskt team i migreringsprojekt, dels ta fram arkitekturella lösningar vid komplexa frågeställningar, samt själv utföra kvalificerat tekniskt arbete såsom datamigrering och felsökning.
Om uppdraget:
Uppdraget påbörjas hösten 2025 och pågår initialt i två år med möjlighet till förlängning. Rollen kräver fysisk närvaro under inledningsskedet, men viss distansarbetstid kan godkännas på sikt. Konsultens tillgänglighet ska vara 80–100 % av heltid.
Förväntade kompetenser och erfarenheter:
Förmåga att ta fram designförslag och tekniska lösningar i miljöer som bygger på Microsofts produktportfölj.
Praktisk erfarenhet av migrering inom Windows-miljöer, exempelvis klient- och serveroperativsystem, katalogtjänster, databaser, SCCM och applikationer.
Dokumenterad erfarenhet av att leda tekniska team, stötta kollegor i lösningsarbete och projektgenomförande.
Minst 5 års erfarenhet som IT-arkitekt eller senior tekniker i större IT-miljöer under de senaste 10 åren.
Minst 3 års erfarenhet av planering och uppföljning av teknisk migrering inom IT-infrastruktur under de senaste 6 åren.

Meriterande kvalifikationer:
Genomgången ITIL-utbildning med fokus på incident- och problemhantering.
Erfarenhet från samverkansprojekt mellan myndigheter eller större organisationer.
Flerårig vana av att använda Jira och Confluence för planering och dokumentation.
Tidigare arbete med PKI och smartkort i Microsoft-baserade miljöer.

Övrigt:
Konsulten förväntas kunna redogöra för tidigare uppdrag inom området, inklusive specifika leveranser. En djupintervju kommer att genomföras som en del av urvalsprocessen.
Uppdraget innebär säkerhetsklassning och kräver fullständig svenska i både tal och skrift.
Om Rasulson Consulting
Rasulson Consulting är ett specialiserat bemannings- och rekryteringsföretag inom IT-sektorn. Vi samarbetar med ledande tech-bolag och innovativa startupföretag för att erbjuda spännande karriärmöjligheter för dig med intresse för digital utveckling. Genom vår djupa tekniska förståelse och vårt starka nätverk kan vi snabbt matcha rätt kompetenser med rätt uppdrag. Hos oss får du personlig vägledning, regelbunden återkoppling och möjligheten att ta nästa steg i din IT-karriär.

Ansök nu

IT-Arkitekt

Läs mer Apr 29
Teknisk Projektledare och Lösningsarkitekt – Infrastruktur (Microsoftmiljö)
En myndighetsgemensam satsning på säker och effektiv IT-drift söker en erfaren konsult som kan kombinera rollerna som teknisk projektledare, lösningsarkitekt och senior tekniker. Uppdraget är en del av en större samordnad migrering där utvalda organisationer ska överföras till en gemensam IT-driftmiljö.
Om uppdraget:
Konsulten kommer att arbeta med planering, genomförande och uppföljning av tekniska flyttar från befintliga IT-miljöer till en ny målplattform, med särskilt fokus på arbetsplatsområdet inom Microsoftmiljö. Arbetet inkluderar både teknisk ledning och praktiskt genomförande, där konsulten förväntas ta fram lösningsförslag, leda tekniker och aktivt delta i komplexa migreringar eller felsökningar.
Huvudsakliga ansvarsområden:
Agera projektledare i migreringsprojekt och leda tekniker i det dagliga genomförandet.
Utföra tekniska aktiviteter, exempelvis migrering av klient- och servermiljöer, databaser, katalogtjänster eller applikationer.
Fungera som lösningsarkitekt och utforma tekniska lösningar vid uppkomna behov.
Stötta beslutade övergångar inom ramen för ett nationellt initiativ för samlad IT-drift.
Bidra till arkitekturarbete kopplat till livscykelhantering och vidareutveckling av infrastruktur.
Verka inom området slutanvändarmiljö med fokus på säkerhet, struktur och prestanda.

Obligatoriska krav:
Nivå 4 (9–12 års erfarenhet).
Gedigen kunskap och egen förmåga att designa tekniska lösningar för Microsoft-baserade systemmiljöer.
Dokumenterad erfarenhet av att genomföra migreringar med hjälp av verktyg, skript eller andra metoder i miljöer som omfattar t.ex. Windows-klienter/servrar, , Active Directory, SCCM, och applikationer.
Förmåga att leda tekniker och guida dem till lösningar i praktiska projekt.
Minst 5 års erfarenhet som IT-arkitekt eller senior tekniker inom storskalig infrastruktur och arbetsplatstjänster under de senaste 10 åren.
Minst 3 års erfarenhet av att planera och driva migreringsprojekt inom IT-arbetsplats de senaste 6 åren.

Ett referensuppdrag kan komma att efterfrågas under urvalsprocessen. Det ska då visa tydligt hur konsultens kompetens matchar uppdragets krav och får vara pågående eller avslutat under de senaste 10 åren.
Meriterande:
Genomförd utbildning i ITIL med inriktning på incident- och problemhantering.
Tidigare erfarenhet av samverkan mellan myndigheter, exempelvis i gemensamma styr- eller förvaltningsformer.
Mer än 5 års erfarenhet av att planera och följa upp migreringar inom infrastruktur för IT-arbetsplats.
Minst 2 års erfarenhet av planerings- och dokumentationsarbete i Jira och Confluence.
Minst 2 års praktisk erfarenhet av PKI och smarta kort i Microsoftmiljöer.

Övrig information:
Placeringsort: Sundsvall (på plats)
Uppdragsperiod: 1 oktober 2025 – 31 oktober 2027
Omfattning: 80–100 % (option på förlängning med ytterligare 1+1 år)
Intervjuer: Sker digitalt eller på plats, preliminärt mellan 20–23 maj (kan justeras)



Om Rasulson Consulting
Rasulson Consulting är ett specialiserat bemannings- och rekryteringsföretag inom IT-sektorn. Vi samarbetar med ledande tech-bolag och innovativa startupföretag för att erbjuda spännande karriärmöjligheter för dig med intresse för digital utveckling. Genom vår djupa tekniska förståelse och vårt starka nätverk kan vi snabbt matcha rätt kompetenser med rätt uppdrag. Hos oss får du personlig vägledning, regelbunden återkoppling och möjligheten att ta nästa steg i din IT-karriär.

Ansök nu

En senior It-arkitekt i Sundsvall

Läs mer Apr 10
Varje år fattar Försäkringskassan ca 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Vi söker en senior it-arkitekt till Försäkringskassans IT-avdelning för arbete inom ramen för förordningen om samordnad och säker statlig it-drift, mer om denna förordning finns att läsa på länkarna nedan.

Regeringen stärker säkerheten och kostnadseffektiviteten genom statlig it-drift - Regeringen.se

Förordning (2024:1005) om samordnad och säker statlig it-drift | Sveriges riksdag

It-arkitekt till samordnad och säker statlig it-drift
Du som senior it-arkitekt arbetar tillsammans med dina it-arkitekt-kollegor på Försäkringskassan och de andra samverkande myndigheterna med att driva och stödja arkitekturarbetet för den samordnade och säkra statliga it-driften. En viktig del i din roll som it-arkitekt är att arbeta i nära samarbete med de myndigheter som ansluter till den samordnade it-driften. Du är med i de initiala stegen när en ny myndighet visar intresse för att använda tjänsterna och du är del i att göra analyser av myndigheters behov. Här är det viktigt att vara en förtroendeingivande rådgivare som kan sätta sig in i anslutande myndigheters behov samtidigt som du har god kunskap om vilka tjänster som tillhandahålls inom den samordnade och säkra statliga it-driften.

Du kommer också att samverka med de levererande myndigheternas arkitekturfunktioner för att gemensamt skapa en arkitektur för de it-tjänster som efterfrågas för användning både hos de anslutna- och levererande myndigheterna. Du arbetar tillsammans med ett team av it-arkitekter med att målarkitekturen vidareutvecklas, kommuniceras och tillämpas.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som 


• har relevant akademisk examen eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt
• har flerårig erfarenhet av arkitekturarbete i större organisationer
• har god kunskap om olika teknologier, till exempel molntjänster, hybridlösningar, behörighetslösningar, virtualiseringstekniker, klientplattformar, containerplattformar, säkerhetsmekanismer och federeringslösningar
• har god och bred kunskap om hur hög robusthet och säkerhet realiseras med hjälp av god arkitektur
• har goda kommunikationsegenskaper och vana vid att samverka med andra, både med olika delar av den egna verksamheten och med utomstående verksamheter i arkitekturfrågor med utgångspunkt i de strategiska prioriteringarna
• har lätt för samordning och att arbeta fram den gemensamma helheten inom arkitekturen på strategisk nivå
• har lätt för att omsätta olika behov till ändamålsenliga arkitekturer och it-tjänster
• är bekväm med att på övergripande nivå beskriva lösningar och arkitekturer på ett överskådligt och pedagogiskt sätt på alla nivåer i en organisation
• är driven och resultatinriktad med förmåga att själv prioritera det viktigaste.

Det är meriterande om du har


• erfarenhet av arkitekturarbete i storskaliga komplexa it-miljöer med höga säkerhetskrav, gärna från flera organisationer
• kunskap om strategiskt arbete, rådgivning, lösningsförslag och standarder
inom it och it-säkerhetsområdet
• erfarenhet av flerkundsarkitektur, samt verksamheter med höga krav på säkerhet och robusthet
• erfarenhet av att leda andra i arkitekturarbete
• erfarenhet av att arbeta med externa kunder med utgångspunkt från kundernas strategiska prioriteringar och omsätta dessa till lösningar som levererar värde.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Sundsvall.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Rickard Mattsson, rickard.mattsson@forsakringskassan.se och 010-1147778 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Klas Lindblad, klas.lindblad@forsakringskassan.se och 010-1131043 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Magnus Näslund, Saco-S Mohamed Abu-Torse, Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 4 maj 2025, vi arbetar löpande med urvalet. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.

Ansök nu

Verksamhetsarkitekter

Läs mer Mar 20
Vill du vara med och forma framtidens digitala identitet och säkerhet?

Har du erfarenhet av arkitektur och brinner för identitet, behörighet och digital infrastruktur? Vill du bidra till att stärka Sveriges digitala ekosystem och arbeta i en miljö där samverkan, innovation och samhällsnytta står i fokus? Digg söker nu verksamhetsarkitekter som vill leda utvecklingen inom identitets- och behörighetshantering samt den europeiska digitala identitetsplånboken.

Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Nu söker vi flera verksamhetsarkitekter till enheten för datadelning. Enheten arbetar med lösningar för datadelning samt identitet- och behörighetsfrågor som stödjer offentlig sektors digitalisering. Som verksamhetsarkitekt kommer du att spela en central roll i att analysera, utforma och implementera lösningar inom olika områden. Just nu behöver vi förstärka inom identitet- och behörighetsområdet samt i arbetet med den europeiska identitetsplånboken. 

I arbetet ingår bland annat att:


• Leda arbetet med att utveckla verksamhetsarkitekturen i nära samarbete med aktörer från både verksamhet och it.
• Samordna insatser mellan olika intressenter och säkerställa att lösningarna möter både strategiska mål och verksamhetens behov.
• Dokumentera och förmedla lösningar på ett sätt som är förståeligt för såväl tekniska som verksamhetsnära målgrupper.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Helhetssyn: 
• Samarbetsförmåga: 
• Kvalitetsmedveten: 
• Initiativtagande: 

Kunskaper
Krav

• God förståelse för verksamhetsarkitektur, inklusive förmåga att analysera och dokumentera processer samt krav och samband mellan olika verksamhetsområden.
• Förmåga att formulera och kommunicera mål, strategier och handlingsplaner på ett pedagogiskt och målgruppsanpassat sätt.
• Bred arkitektonisk kompetens tex inom ramverk, modeller/metoder, teknik information och/eller process/verksamhet.
• Kan leda workshops, möten och diskussioner.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Det innebär att du uttrycker dig både muntligt och skriftligt på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du behöver kunna presentera både muntlig och skriftlig information på möten och i andra forum såväl internt som externt.

Meriterande

• Kunskap om e-legitimering, e-underskrift och eIDAS-förordningen

Erfarenheter
Krav 

• Arbetat minst 5 år som arkitekt eller liknande roll samt har erfarenhet av lösningsarkitektur
• Erfarenhet av att arbeta med utveckling och förvaltning av verksamhetskritiska digitala lösningar
• Erfarenhet av att samverka med aktörer från både verksamhet och IT
• Erfarenhet av att etablera verksamhet kopplat till nya it-tjänster
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av mjukvaruutveckling med agil metodik
• Erfarenhet av att kunna dokumentera och förmedla lösningar för utvecklare såväl som för verksamheten 

Meriterande

• Erfarenhet av arbete med identitetsfederationer, e-legitimationer och/eller auktorisation
• Erfarenhet av att implementera förvaltningsgemensamma lösningar och samordna insatser mellan olika aktörer
• Arbetat med lösningar baserade på öppen källkod 

Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom systemvetenskap eller datavetenskap, alternativt anna erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla. När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning.
• placeringsort är Sundsvall eller Stockholm
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. En utgångspunkt är att de uppgifter som Digg och PTS har ska vara oförändrade. Vårt arbete med att digitalisera Sverige kommer fortsätta, vi hoppas du vill vara med på resan. 

Digg och PTS får uppdrag att utreda sammanslagning för att stärka Sveriges digitalisering

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 11 april, 2025.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Joakim Nyström på tel 010 484 73 92. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från Bolagsverket

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från Bolagsverket .

Handläggare post- och ärendehantering

Servicehandläggare
Läs mer Maj 12
Bolagsverket är en myndighet i Sundsvall med uppdrag att kvalitetssäkra, registrera och tillhandahålla företagsinformation. Vi arbetar tillsammans för att skapa största möjliga samhällsnytta genom att göra det enklare och tryggare att vara företagare i Sverige samtidigt som vi värnar om ett hållbart arbetsliv för våra drygt 600 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi nya medarbetare till vår post- och ärendehantering!

Bolagsverket har som mål att inkommande post så långt det är möjligt ska vara inskannade och diarieförda samma dag som de kommer in. På sektionen, där du kommer placeras, jobbar engagerade kollegor tillsammans, och arbetsuppgifterna fördelas varje dag enligt ett schema. Varje medarbetare har ett eget ansvar för att utföra sina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt med god kvalité så att hela sektionen uppnår sina dagliga mål.

Du kommer främst att jobba med att hantera alla våra inkommande handlingar per post och e-post samt skanna, granska och diarieföra handlingar. Bolagsverket får stora mängder post varje dag och vi använder höghastighetsskanners för att hantera den.

Utöver det ingår även daglig hantering av vår utgående post samt handläggning av andra ärenden som hanteras inom sektionens uppdrag.

Är du sugen på ett fartfyllt och omväxlande arbete tillsammans med trevliga kollegor? Då ska du läsa vidare!

KVALIFIKATIONER
Vi behöver dig som är noggrann och som kan arbeta strukturerat och självständigt. Du gillar och har lätt för att lära dig nya saker och vill att jobbet blir utfört på bästa sätt och med hög kvalitet. Du arbetar självständigt, levererar i tid och behåller lugnet även under intensiva perioder. Du är också kommunikativ; både genom att ställa frågor och att själv informera. Du samarbetar bra med dina arbetskamrater för att ni tillsammans ska få ett gott resultat.

Känner du igen dig i den beskrivningen? Då kan du gå vidare i urvalet om du även har:
- slutförd och godkänd gymnasieutbildning.
- cirka ett års aktuell erfarenhet av handläggning inom posthantering och diarieföring av inkomna handlingar. Vi vill att du har haft det som huvudsysselsättning under denna tid.
- aktuell erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg för diarieföring.
- erfarenhet av och förmåga att enkelt navigera i olika datasystem och snabbt sätta dig in i och använda digitala verktyg.

Du behöver också ha goda kunskaper i svenska både muntligt och skriftligt, då det är nödvändigt i det dagliga arbetet.

Det är en fördel om du dessutom har:
- arbetslivserfarenhet från statlig myndighet
- erfarenhet av att arbeta med och hantera höghastighetsskanners.
- erfarenhet av att arbeta i något digitalt ärende- eller handläggningssystem.
- erfarenhet av att arbeta i arbetsrotation enligt schemaläggning.

Pappersposten minskar nu och därför går vi mot mer digitala arbetsuppgifter, vilket innebär att vi behöver förändra våra arbetssätt. Därför kommer vi lägga stor vikt vid din personliga lämplighet och att du vill och har förmåga att lära, växa och utvecklas med vår verksamhet.

Du kommer att arbeta på plats i Bolagsverkets fina och moderna lokaler vid hamnen i centrala Sundsvall.

Varmt välkommen med din ansökan!
Ansök så snart du kan, vi gör urval löpande.

ÖVRIGT
Bifoga endast CV till din ansökan.

Placeringsorten är Sundsvall.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd ingår som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Handläggare Företagsavdelningen - vikariat

Backofficepersonal
Läs mer Maj 12
Bolagsverket är en myndighet i Sundsvall med uppdrag att kvalitetssäkra, registrera och tillhandahålla företagsinformation. Vi arbetar tillsammans för att skapa största möjliga samhällsnytta genom att göra det enklare och tryggare att vara företagare i Sverige samtidigt som vi värnar om ett hållbart arbetsliv för våra drygt 600 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Nu finns möjligheten att fylla en viktig funktion för Sveriges företagare! Vi söker vikarier till vår företagsavdelning.

Företagsavdelningen ansvarar för verifiering och kvalitetssäkring av olika företagsuppgifter.

Som handläggare hos oss är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att handlägga, utreda, bedöma och besluta i olika ärenden med stöd av lagar och regler. Du har daglig kontakt med våra kunder där du ger dem support och service genom att svara på frågor på ett professionellt sätt med kunden i fokus.

Som vikarie kommer du främst arbeta med handläggning och kundservice på företagsavdelningens enheter starta företag och uppdatera företag. Du granskar och registrerar ärenden för aktiebolag men även andra företagsformer. Du bemannar även vår kundtjänst där vi tar emot och löser kundsamtal, både på svenska och på engelska.

Du ansvarar för dina egna ärenden där du och dina kollegor har ett nära samarbete.

Även handläggning av andra ärendetyper som finns inom avdelningen kan bli aktuellt utifrån behov i verksamheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som kan arbeta strukturerat och självständigt.
Du är noggrann, följer våra arbetssätt och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och håller tidsramar. Det är viktigt för dig att du utför ditt jobb på bästa sätt och med kvalitet och du har förmåga att kan behålla fokus i arbetet även om det är mycket att göra.

Som person gillar du att lära dig nya saker, har lätt för att lära och är öppen för att pröva nya arbetssätt. Du vågar ställa frågor och du är bra på att kommunicera tydligt med dina kollegor och kunder.

Du kan samarbeta bra med dina arbetskamrater så att ni tillsammans når ett gott resultat för våra kunders bästa.

Känner du igen dig i den beskrivningen?

Du kan vara den vi söker om du har:
- slutförd och godkänd gymnasieutbildning.
- cirka ett års aktuell arbetslivserfarenhet av handläggning samt support och kundservice via telefon och/eller skriftligt. Vi vill att du har haft det som huvudsysselsättning under denna tid.
- erfarenhet av arbete med granskning, hantering och registrering av ärenden.
- erfarenhet av arbete med kundtjänst, t.ex. telefon, mejl, chatt.
- erfarenhet av att ha fattat olika former av beslut i ditt arbete.
- god datorvana genom att enkelt kunna navigera i olika datasystem samt har förmåga att snabbt sätta dig in i och använda digitala verktyg.

Du behöver också kunna kommunicera obehindrat både muntligt och skriftligt på svenska och engelska i dina dagliga kontakter med arbetskamrater och kunder.

Det är meriterande om du dessutom har:
- erfarenhet av handläggning och kundservice från statlig verksamhet

Du kommer att arbeta i Bolagsverkets fina lokaler vid hamnen i centrala Sundsvall. Vi erbjuder våra medarbetare flera hälsofrämjande aktiviteter och vi ger möjlighet att till viss del arbeta på distans.

Varmt välkommen med din ansökan!
Ansök så snart du kan, vi gör urval löpande.

ÖVRIGT
Bifoga endast ditt CV.

Vikariatens längd varierar i tid.
Vikariaten är som handläggare på Företagsavdelningen. Du blir sedan placerad inom ett område utifrån din erfarenhet och kompetens.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd ingår som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är då en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Verksjurist

Verksjurist
Läs mer Maj 8
Bolagsverket är en myndighet i Sundsvall med uppdrag att kvalitetssäkra, registrera och tillhandahålla företagsinformation. Vi arbetar tillsammans för att skapa största möjliga samhällsnytta genom att göra det enklare och tryggare att vara företagare i Sverige – samtidigt som vi värnar om ett hållbart arbetsliv för våra drygt 600 medarbetare.

Rättsavdelningen ansvarar för den rättsliga styrningen och ger förutsättningar för att myndigheten bedriver en rättssäker verksamhet. Här ingår bl.a. att styra och driva rättsutvecklingen, omvärldsbevaka och samverka i juridiska frågor med olika aktörer samt ge stöd i juridiska frågor till verksamheten. Avdelningen består av två enheter.

ARBETSUPPGIFTER
Brinner du för rättssäkerhet och god förvaltning? Vill du göra verklig skillnad i en modern och digitalt drivande myndighet? Då kan det vara dig vi söker!

Som verksjurist på Bolagsverket är du med och driver utvecklingen mot en mer effektiv och rättssäker statsförvaltning. Du får möjlighet att arbeta med kvalificerad och högaktuell juridik inom flera spännande rättsområden såsom förvaltningsrätt, dataskydd, offentlighet och sekretess, informationssäkerhet, associationsrätt samt upphandlings- och avtalsrätt. Hos oss kombinerar du juridisk expertis med samhällsnytta varje dag.

I din roll ger du kvalificerat juridiskt stöd till myndighetens ledning och bistår rättschefen i den rättsliga styrningen av verksamheten. Du är juridiskt sakkunnig i olika utvecklingsinitiativ kopplade till digitalisering, tjänsteutveckling och verksamhetsförbättringar. I uppdraget ingår även att bereda remisser och föreskrifter, genomföra rättsutredningar, följa rättsutvecklingen och ge löpande juridiskt stöd till hela organisationen. Rättsliga frågor kopplade till digitalisering och myndighetssamverkan är en naturlig del av vår vardag, och du har kontinuerliga kontakter med andra myndigheter och externa aktörer.

Tjänsten är varierad och ger dig stora möjligheter att forma och styra din arbetsvardag. Vi tillämpar en hybrid arbetsform där du kombinerar arbete på kontoret med arbete hemifrån.

Kunskapsutbyte, samarbete och engagemang samt balans mellan arbete och fritid anser vi vara viktiga förutsättningar för att vi ska lyckas med vårt uppdrag.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en jur.kand. eller juristexamen samt flerårig aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på myndighet inom förvaltningsrätt, it-rätt, offentlig upphandling, avtalsrätt, beredskap eller dataskydd. 

Det är meriterande om du har fullgjord notarietjänstgöring eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig.   

Du har lätt för att uttrycka komplicerade juridiska frågeställningar på ett målgruppsanpassat, klart och tydligt sätt på svenska, i både tal och skrift . Även dina engelska språkkunskaper är goda.

Du är en ansvarstagande person som har fokus på resultat och drivs av att bidra till myndighetens gemensamma mål. Du tar initiativ, ser vad som behöver göras och agerar snabbt när utmaningar dyker upp.

Med din analytiska skärpa har du lätt för att förstå komplexa sammanhang och omsätta insikter till konkreta handlingar. Du är trygg i din profession, agerar självständigt och står för dina beslut. Samtidigt har du ett starkt samarbetsfokus och vet att goda relationer och samspel med andra är nyckeln till att lyckas.

Förutom vårt kontor i Sundsvall har Bolagsverket även kontorsplatser i centrala Stockholm, men du behöver på regelbunden basis kunna arbeta i Sundsvall.

Låter det intressant? Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Bifoga endast CV.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd ingår som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. För när du mår bra, gör du även ett bra jobb. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba med oss: https://bolagsverket.se/jobbamedoss/vierbjuder.5080.html

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Ekonomihandläggare - leverantörsreskontra

Ekonomiassistent
Läs mer Apr 15
Bolagsverket är en myndighet i Sundsvall med uppdrag att kvalitetssäkra, registrera och tillhandahålla företagsinformation. Vi arbetar tillsammans för att skapa största möjliga samhällsnytta genom att göra det enklare och tryggare att vara företagare i Sverige samtidigt som vi värnar om ett hållbart arbetsliv för våra drygt 600 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du jobba hos en spännande och uppskattad myndighet där du får fylla en viktig funktion för Sveriges företagare?

Vi söker nu en ekonomihandläggare inom leverantörsreskontra till vår ekonomienhet på Staben.

Våra inköp/beställningar och fakturahantering hanteras av leverantörsreskontran. Beställningar görs elektroniskt och vi strävar efter automatisk ordermatchning.

Eftersom leverantörsreskontran hanterar hela kedjan från inköp/beställning till faktura och avstämning av bokföring behöver du vara intresserad av alla delar i kedjan.

Inköpsrollen är en administrativ roll som innebär både interna och externa kontakter då det handlar om att stötta organisationen med att göra beställningar och hålla kontakt med olika leverantörer.

Vi är nu inne i ett utvecklande arbete med att byta ekonomisystem vilket kommer att förändra både våra arbetsuppgifter och arbetssätt framåt.

KVALIFIKATIONER
Vi arbetar i team och därför är det viktigt att du har lätt för att samarbeta med andra och lyssna, kommunicera och hitta lösningar på ett snabbt och konstruktivt sätt.

Det är också viktigt att du är självständig och självgående i dina arbetsuppgifter.

Du behöver vara strukturerad och kunna planera ditt arbete samt ha prioriteringsförmåga och en vilja att lära dig nya arbetsuppgifter och arbetsverktyg.

Vi söker dig som har:
- genomförd och godkänd gymnasieutbildning.
- 2-3 års aktuell erfarenhet av arbete med leverantörsreskontra på statlig myndighet.
- aktuell erfarenhet av att arbeta med inköpsrelaterade uppgifter på statlig myndighet.
- aktuell erfarenhet av systemen Agresso och Visma Proceedo.

Du behöver ha en god förmåga att kommunicera på både svenska och engelska i tal och skrift, då arbetet innebär många olika kontakter internt och externt. Arbetet kräver även att du har goda kunskaper i Officepaketet, framförallt Excel och Word.

Det är meriterande om du har:
- mer än 3 års erfarenhet av arbete med leverantörsreskontra på statlig myndighet.
- erfarenhet av att arbeta med Lagen om offentlig upphandling (LoU).

Du kommer att arbeta i Bolagsverkets fina lokaler vid hamnen i centrala Sundsvall. Vi erbjuder våra medarbetare möjlighet att till viss del arbeta på distans.

Välkommen med din ansökan!
Vi gör urval löpande.

ÖVRIGT
Bifoga endast CV.

Placeringsort är Sundsvall.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd ingår som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Infrastrukturutvecklare - virtualisering

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Apr 11
Bolagsverket är en myndighet i Sundsvall med uppdrag att kvalitetssäkra, registrera och tillhandahålla företagsinformation. Vi arbetar tillsammans för att skapa största möjliga samhällsnytta genom att göra det enklare och tryggare att vara företagare i Sverige – samtidigt som vi värnar om ett hållbart arbetsliv för våra drygt 600 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER
Vi har stort fokus på förbättringar inom it-säkerhet och samtidigt utvecklar vi vår plattform för att möta nya behov från verksamheten.

Vi behöver därför en intresserad och driven infrastrukturutvecklare inom virtualisering till oss på sektionen Teknisk infrastruktur på vår it-avdelning. 

Som infrastrukturutvecklare hos oss arbetar och samverkar du inom hela produktionsenheten samt har stor individuell frihet. Du bidrar till att utveckla ditt område och du kommer vara delaktig i framtida teknikval.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är att underhålla och utveckla våra tekniska miljöer för virtualisering och lagring. Inom teamet jobbar vi med produkter såsom VMware (automatisering med vRA), Fujitsu Eternus, NetApp AFF och Veritas NetBackup.

Du jobbar i ett kvalificerat team och du kommer ha stora möjligheter att vara med och påverka Bolagsverkets utveckling, då vi är en myndighet som vill ligga i framkant med ny teknik. Arbetet innehåller kontaktytor både internt i myndigheten men även mot våra leverantörer.

Hos oss finns stora möjligheter till kompetensutveckling och vi vill främja personlig och professionell utveckling samt möjliggöra anpassning till nya teknologier och arbetsmetoder.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är strukturerad och som kan organisera och planera ditt arbete väl samtidigt som du är idérik och tycker om att hitta nya förbättrings- och angreppssätt. Du har ett stort intresse av och förmåga till att vilja lära dig nya saker och hålla dig uppdaterad inom ditt område.

I din roll är det viktigt att du samarbetar bra med andra där ni tillsammans har fokus på det gemensamma målet. Du kan lyssna in andra och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du har en god problemlösningsförmåga, där du hittar lösningar på komplexa problem. 

Dessutom behöver du ha: 

• Eftergymnasial utbildning inom it eller kunskaper eller erfarenheter som vi bedömer som likvärdiga.
• Aktuell erfarenhet från arbete i VMware eller motsvarande.
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.

Det är meriterande om du även har:

• Erfarenhet från relevant skriptspråk (t ex PowerShell).
• Erfarenhet från arbete i plattformar inom lagring och backup.
• Erfarenhet av automatisering med VMware vRA.

Om detta låter som ett passande och spännande uppdrag för dig så är du varmt välkommen med din ansökan!

Vi gör urval löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
Bifoga endast CV.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd ingår som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen. Vi erbjuder dessutom friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt har massage och gym i våra egna lokaler i Sundsvall.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.

Ansök nu