Sundsvall: HR Partner

Hitta ansökningsinfo om jobbet HR Partner i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2025-05-09 // Varaktighet: Heltid

Verksamhetsnära HR partner sökes!
Är du en engagerad och erfaren HR-partner som brinner för att stödja och utveckla verksamheten? Vill du arbeta både operativt och strategiskt med alla delar av HR-området? Då kan du vara den vi söker!
 
Dina huvudsakliga uppgifter: Som HR-partner hos Peab Asfalt AB och Swerock AB kommer du att arbeta både operativt och strategiskt med alla delar av HR-området. Du kommer att driva Peabs HR-processer i nära samarbete med regionchef och chefer inom ditt geografiska ansvarsområde, samtidigt som du bidrar till HR-teamets långsiktiga utvecklingsarbete.  Placeringsort är på vårt kontor i Sundsvall.
 
Du kommer att hantera flera HR-relaterade ämnen för två av våra verksamhetsområden tillsammans med dina arbetschefsgrupper, exempelvis:
Arbetsrättslig hantering av personalärenden
Lag- och avtalstolkningar, samverkan och fackliga förhandlingar
Hälsofrämjande insatser och rehabilitering
Vid behov stödja i team- och ledarskapsutvecklingsinsatser
Stödja och stärka våra chefer, både på plats och på distans

Om gruppen: Du blir en del av en härlig HR-grupp med HR-partners och rapporterar till regionens HR-chef. Trots vår stora geografi är vi ett sammansvetsat gäng som hjälper och stöttar varandra i alla frågor, stora som små. Tillsammans driver vi utvecklingsarbetet inom HR-området i vår region. Din blivande chef Anne Marie är en mycket omtyckt chef som bidrar till både sina medarbetares och gruppens utveckling. Hon är trygg, rak och ärlig, samtidigt som hon har nära till skratt. Med Anne Marie som chef får du möjlighet att växa, utmana och utmanas.
 
Vem är du? Vi söker dig som är nyfiken, intresserad av verksamheten och affären, och som trivs med att utveckla både dig själv och andra. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som kommunikativ, tålmodig och driftig. Du är kommunikativ och relationsskapande person som trivs med att arbeta både självständigt och i team. Du relaterar till andra på ett lyhört och förtroendeingivande sätt.
 
Peabs värdegrund JUPPen - jordnära, utvecklande, pålitlig och personlig - är viktig och vi söker dig som personifierar dessa värden.
 
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
Minst 5 års erfarenhet av brett HR-arbete, både operativt och strategiskt
Erfarenhet av facklig samverkan och konsultativt chefstöd på olika nivåer
Högskoleexamen inom HR-området eller motsvarande
Körkort och tillgång till egen bil då resor förekommer i tjänsten

Meriterande är erfarenhet av ledningsgruppsarbete, projektledning, och arbete i Success Factors. Erfarenhet från liknande bransch är ett plus, men inget krav.
 
Sök tjänsten idag! Vi strävar efter en mångfaldig arbetsplats och uppmuntrar alla kvalificerade kandidater att söka, oavsett kön, ålder, etnicitet eller bakgrund. För att främja en dynamisk och inkluderande HR-grupp ser vi gärna ansökningar från alla som vill bidra till en jämnare könsfördelning då Peab kontinuerligt arbetar för mångfald och jämlikhet i byggbranschen.
Urval sker löpande och vi kan därför komma att tillsätta tjänsten före sista ansökningsdag, skicka därför in din ansökan så snart som möjligt.
Om du har några frågor om tjänsten, kontakta HR-chef Anne-Marie Hamrén på e-post: anne-marie.hamren@peab.se. För frågor kring rekryteringsprocessen, kontakta Rekryteringsspecialist Linda Hake på e-post: linda.hake@peab.se. Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post.
 
Vi kan komma att genomföra bakgrundskontroller på våra slutkandidater som en del av vår rekryteringsprocess.
 
Vi erbjuder
I Peabkoncernen blir du delaktig i det spännande arbetet att bygga framtidens hållbara samhälle. Vi engagerar oss i sociala frågor och i frågor som rör miljön för de människor som nu och i framtiden påverkas av det vi bygger och anlägger. Vi vill tillvarata all kompetens på arbetsmarknaden och eftersträvar mångfald.
Det är viktigt för oss att du delar våra kärnvärden jordnära, utvecklande, personliga och pålitliga eftersom de är grundläggande för det vi gör. Hos oss finns stora möjligheter till personlig utveckling. Vill du bygga ett hållbart samhälle med oss?
Välkommen med din ansökan!
Swerock är en av Sveriges största leverantörer av material och tjänster till bygg- och anläggningsbranschen. I erbjudandet ingår ballast, betong, transport- och maskintjänster samt miljötjänster som återvinning, marksanering och vattenrening. Med gedigen kunskap, personligt engagemang och lokal närvaro skapar vi helhetslösningar som gör ditt projekt mer hållbart.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som HR-specialist/HR-adviser

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som HR-specialist/HR-adviser.

HR Business Partner till Voith i Hudiksvall

Läs mer Okt 25
Om företaget
Voith är ett av Europas största familjeföretag och har mer än 20 000 anställda i över 60 länder som omsätter 4,3 miljarder euro. Som ett ledande teknikföretag sätter Voith standarder inom segmenten energi, infrastruktur, tåg, vind, papper, råvaror samt transport. Voith Turbo Safeset i Hudiksvall tillverkar och utvecklar främst avancerade momentbegränsande kopplingar och fasta förbandskopplingar som används för att förbättra produktionsprocessen och skydda drivlinor i roterande utrustning. Vår välkända kunskap och expertis kommer från våra anställda eftersom våra lösningar baseras på deras kompetens, som består av ett brett spektrum av bakgrunder, utbildningar och erfarenheter. Kompetensnivån i företaget är hög och en stor vikt läggs vid samarbete över avdelningsgränser, det är receptet på vårt trivsamma och utvecklande arbetsklimat. Läs mer om oss på http://www.voith.com.

Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu en erfaren HR Business Partner till Voith i Hudiksvall. I denna roll arbetar du både operativt och strategiskt, där du fungerar som stöd för såväl chefer som medarbetare. Du ingår i ledningsgruppen och bidrar aktivt till strategiska beslut.

Du kommer att ha många kontaktytor, både externt och internt, och har stöd från den globala HR-organisationen för att säkerställa effektivt HR-arbete. Du driver ditt arbete framåt både självständigt och i nära samarbete med linjecheferna.

Tjänsten är ett vikariat som förväntas starta under Q1 2025 och pågår under ett år. Du utgår från Voiths kontor i Hudiksvall med viss möjlighet till distansarbete. Resor förekommer någon gång per månad. För att säkerställa en smidig övergång kommer du att få möjlighet att arbeta tillsammans med den nuvarande HR Business Partnern under en överlämningsperiod.

Din profil
Vi söker dig som har minst fem års erfarenhet av brett HR-arbete, gärna i rollen som HR-generalist. Du har en akademisk utbildning inom HR eller annan relevant inriktning. Erfarenhet av förhandling, lönerevision och lönekartläggning är ett krav, och det är meriterande om du har arbetat med Teknikavtalet. Under året kommer vi att bygga en ny servicehall samt anställa personal, så har du dessutom erfarenhet av organisationsförändringar är det ett plus.
Du behöver ha en god systemvana för tjänsten, har du tidigare erfarenhet av lönesystemet Kontek är det meriterande.

Som person är du flexibel, har en god social förmåga och förstår vikten av att hantera känsliga uppgifter med diskretion. Du behöver kunna se helheten samtidigt som du har förmågan att uppmärksamma detaljer. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Voith med Clockwork. Du blir anställd av Clockwork och arbetar på uppdrag hos Voith. Känner du att denna tjänst passar dig? Då ser vi fram emot din ansökan! Urval sker löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, senast 2024-11-24.

Har du några frågor om tjänsten? Tveka inte att kontakta ansvarig rekryterare Ronja Røe på ronja.roe@clwork.se eller 073 - 351 27 39. Vi ser fram emot att höra från dig!

Ansök nu

HR Business Partner till Voith i Hudiksvall

Läs mer Okt 28
Om företaget
Voith är ett av Europas största familjeföretag och har mer än 20 000 anställda i över 60 länder som omsätter 4,3 miljarder euro. Som ett ledande teknikföretag sätter Voith standarder inom segmenten energi, infrastruktur, tåg, vind, papper, råvaror samt transport. Voith Turbo Safeset i Hudiksvall tillverkar och utvecklar främst avancerade momentbegränsande kopplingar och fasta förbandskopplingar som används för att förbättra produktionsprocessen och skydda drivlinor i roterande utrustning. Vår välkända kunskap och expertis kommer från våra anställda eftersom våra lösningar baseras på deras kompetens, som består av ett brett spektrum av bakgrunder, utbildningar och erfarenheter. Kompetensnivån i företaget är hög och en stor vikt läggs vid samarbete över avdelningsgränser, det är receptet på vårt trivsamma och utvecklande arbetsklimat. Läs mer om oss på http://www.voith.com.

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en erfaren HR Business Partner till Voith i Hudiksvall. I denna roll arbetar du både operativt och strategiskt, där du fungerar som stöd för såväl chefer som medarbetare. Du ingår i ledningsgruppen och bidrar aktivt till strategiska beslut.

Du kommer att ha många kontaktytor, både externt och internt, och har stöd från den globala HR-organisationen för att säkerställa effektivt HR-arbete. Du driver ditt arbete framåt både självständigt och i nära samarbete med linjecheferna.

Tjänsten är ett vikariat som förväntas starta under Q1 2025 och pågår under ett år. Du utgår från Voiths kontor i Hudiksvall med viss möjlighet till distansarbete. Resor förekommer någon gång per månad. För att säkerställa en smidig övergång kommer du att få möjlighet att arbeta tillsammans med den nuvarande HR Business Partnern under en överlämningsperiod.

Din profil
Vi söker dig som har minst fem års erfarenhet av brett HR-arbete, gärna i rollen som HR-generalist. Du har en akademisk utbildning inom HR eller annan relevant inriktning. Erfarenhet av förhandling, lönerevision och lönekartläggning är ett krav, och det är meriterande om du har arbetat med Teknikavtalet. Under året kommer vi att bygga en ny servicehall samt anställa personal, så har du dessutom erfarenhet av organisationsförändringar är det ett plus.
Du behöver ha en god systemvana för tjänsten, har du tidigare erfarenhet av lönesystemet Kontek är det meriterande.

Som person är du flexibel, har en god social förmåga och förstår vikten av att hantera känsliga uppgifter med diskretion. Du behöver kunna se helheten samtidigt som du har förmågan att uppmärksamma detaljer. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Voith med Clockwork. Du blir anställd av Clockwork och arbetar på uppdrag hos Voith. Känner du att denna tjänst passar dig? Då ser vi fram emot din ansökan! Urval sker löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, senast 2024-11-24.

Har du några frågor om tjänsten? Tveka inte att kontakta ansvarig rekryterare Ronja Røe på ronja.roe@clwork.se eller 073 - 351 27 39. Vi ser fram emot att höra från dig!

Ansök nu

HR-strateg

Läs mer Sep 16
Målet och drivkraften för oss på Sundsvall Energi är att våra verksamheter el, fjärrvärme, fjärrkyla, energitjänster och återvinning ska vara bra både för människorna och miljön samt bidra till Sundsvallsregionens fortsatta utveckling. Vi är det lokala alternativet på energimarknaden och står för mod, helhetssyn och öppenhet i våra relationer. Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket. Vid Blåberget hanterar vi avfall för material- och energiåtervinning samt deponering. Sundsvall Energi ägs av Sundsvalls kommun och ingår i Stadsbacken AB. Vi är cirka 120 medarbetare och omsätter cirka 680 Mkr. Vi arbetar för en hållbar utveckling i Sundsvall och lägger stor vikt vid en jämställd och drogfri arbetsplats.

ARBETSUPPGIFTER
Som HR-strateg kommer du att arbeta med olika typer av personalfrågor. Du kommer att ansvara för HR-processer, HR-strategier, planering och genomföra aktiviteter och arbeta för hela organisationen. Inom ditt ansvarsområde driver du självständigt alla förekommande arbetsrättsliga ärenden i dialog och samverkan med chefen. Genom coachande samtal och interna utbildningar delar du med dig av din kunskap och stöttar därigenom proaktivt organisationens chefer. En naturlig följd av detta är att du också utvecklar utbildningsmaterial tillsammans med dina kollegor som arbetar med HR frågor samt deltar i, eller ansvarar för, interna och/eller kommunkoncerngemensamma utvecklingsprojekt inom HR.

I ditt ansvarområde ingår att ge stöd och råd till organisationens chefer inom HR-området, genom att följa och agera sakkunnig inom företagets HR-processer såsom lönebildning, samverkan/ förhandlingar, rekrytering, rehabilitering, kompetensförsörjning och arbetsmiljö. I din roll kommer du driva och implementera HR-relaterade förbättringsprojekt. Du kommer även vara delaktig i utvecklingen att digitalisera företagets process för bland annat kompetensuppföljning och utbildning. Du stödjer arbetsgivaren i samverkansfrågor och fackliga förhandlingar. I rollen kommer du främst att arbeta tillsammans med chefer och medarbetare inom produktionen, där du coachar, utbildar och stödjer dina kollegor inom deras verksamhet. Du har även kontakt med fackliga företrädare och skyddsombud samt ansvarar för att ta fram HR-statistik.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen inom HR eller motsvarande examen med beteendevetenskaplig inriktning. Du har mångårig yrkeserfarenhet inom HR. Du är van att arbeta både strategiskt- och operativt inom HR-område och att säkerställa efterlevnaden av HR-processerna.

Vi tror att du kommer att uppskatta att arbeta hos oss om du, liksom vi, motiveras av att arbeta processorienterat där ständiga förbättringar och att nå de uppsatta målen är drivkraften. Du trivs som bäst när du får utmanas i din roll och när det finns möjlighet att agera och göra skillnad. Vår framgång bygger på att vi bryr oss om varandra och därför är det viktigt att du har hög integritet och mod, är öppen och ärlig i din dialog med andra, har en helhetssyn samt en förståelse för människors olikheter. Du bygger dina relationer genom tillit, inkludering och respekt. Vi hoppas att du, liksom vi, tycker det är viktigt att vi agerar tillsammans, oberoende av roll i verksamheten.

Vidare har du en gedigen erfarenhet av att arbeta i PA-system, samt att ta ut och sammanställa statistik. Goda kunskaper i att arbeta i MS Excel är ett krav. Du formulerar dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska samt innehar B-körkort.

Vi arbetar för en drogfri arbetsplats varför drogtest är obligatoriskt vid nyanställningar.

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

I Sundsvalls kommun gillar vi olika och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi värnar om det värde som jämn könsfördelning samt mångfald tillför våra verksamheter och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansök nu

HR-specialist till HR-avdelningen

Läs mer Sep 4
HR-avdelningen arbetar med hela kompetensförsörjningsprocessen och delprocesserna attrahera, rekrytera, utveckla, behålla och avveckla. Vi ger stöd till universitetets ledning, institutioner och avdelningar. Inom Mittuniversitetet är vi 13 personer som arbetar på HR-avdelningen. Tillsammans utgör vi en avdelning som arbetar med vårt gemensamma uppdrag, uppdelat på orterna Sundsvall och Östersund.



Arbetsuppgifter

Som HR-specialist arbetar du tillsammans med de HR-specialister som ansvarar för att ge våra chefer och arbetsgivarföreträdare specialiststöd i frågor inom hela HR-området inom ramen för kompetensförsörjaprocessen (ARUBA).

Du arbetar inom delprocessen rekrytera, men kan komma att arbeta med alla förekommande arbetsuppgifter inom ramen för rollen som HR-specialist. Du arbetar både självständigt och tillsammans med kollegor och sköter ditt arbete i enlighet med gällande föreskrifter, avtal och interna dokument.

Den konsultativa rollen ställer höga krav på ett pedagogiskt och problemlösande förhållningssätt. Du arbetar med alltifrån rent administrativa HR-frågor till mer kvalificerade HR-uppgifter. I arbetsuppgifterna ingår att medverka i gemensamt utvecklingsarbete samt genomföra/delta i utbildningar. Du bidrar till att universitetet bedriver ett effektivt och verksamhetsanpassat HR-arbete.

Du samverkar både internt inom organisationen, med fackliga parter samt externt utanför organisationen. Du är direkt underställd HR-chefen och arbetar i team med HR-administratörer och HR-specialister samt direkt mot verksamheten. Du bidrar till att HR är en kunskapsbärande partner och att våra arbetsgivarföreträdare får det stöd de behöver, inom ramen för HR- avdelningens uppdrag, för att kunna fullgöra sitt arbetsgivar- samt chefsansvar.


Din bakgrund

Du ska ha relevant examen på högskole- eller universitetsnivå med inriktning mot HR.

Du ska ha erfarenhet av att arbeta på en HR-avdelning. Du ska ha arbetat med kompetensförsörjning och rekrytering under ett antal år. Erfarenhet från HR-arbete inom statlig sektor är meriterande.

Du har förmåga att stödja, coacha och utveckla chefer i sin arbetsgivarroll. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, har goda kunskaper i både svenska och engelska och vana av att arbeta med digitala plattformar.

 

Dina egenskaper

I rollen som HR-specialist behöver du ha ett starkt intresse för hela HR-området och stor förståelse för helheten och dess delar. Du trivs med att arbeta både processinriktat och situationsanpassat där du tar ansvar för din uppgift och strukturerar samt driver frågor på ett bra sätt. Som person är du trygg, stabil och har god självinsikt. Du arbetar lika bra självständigt som tillsammans med kollegor, har en god pedagogisk förmåga, är lyhörd och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. För att lyckas i rollen underhåller du din kompetens kontinuerligt, har en aktiv omvärldsbevakning och är en kunskapsresurs för andra.

Eftersom HR är en funktion som ger stöd till arbetsgivarföreträdare krävs att du är serviceinriktad, tydlig och påläst i alltifrån föreskrifter till interna styrdokument.


Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: 100%

Tillträde: Vintern 2024

Anställningsort: Sundsvall eller Östersund

Lön: Individuell lönesättning tillämpas.

 

Kontaktperson

Närmare upplysningar lämnas av HR-chef Victoria Sjöbom, tfn 072-595 73 18. 


Ansökan

Ansökningshandlingar ska vara på svenska.

Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-09-27.

Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld.


Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar.


Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt.


Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från PEAB AB

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från PEAB AB .

Laboratorieassistent

Grovarbetare, bygg och anläggning
Läs mer Mar 31
Peab Asfalt AB – ett dotterföretag i Peabkoncernen – är ett av Sveriges största företag med tillverkning och utläggning av varm, halvvarm och kall asfalt. Vår laboratorieverksamhet består av sju ackrediterade laboratorier fördelade från Boden i norr till Helsingborg i söder. Verksamheten omfattar analyser av vägmaterial, teknisk support, provtagning, produktutveckling mm. Provning utförs på asfalt, bitumen, ballast, övriga obundna material, samt betong med ett brett utbud av olika testmetoder. 
 
Vill du ta chansen att få gedigen erfarenhet samtidigt som du blir en del av vårt professionella och engagerade team i Sundsvall? 
 
Om tjänsten 
Vi servar bolag inom Peabkoncernen men har även ett stort antal externa kunder. Som laboratorieassistent hos oss kommer du utföra löpande produktions- och kvalitetskontroll av främst asfalt och ballast. I tjänsten ingår allt från att ta emot och registrera prover, till analys och rapportering. 
Vi tillämpar väl genomarbetade processer och?rutiner och vi har bra systemstöd samt flertalet kompetenta och positiva kollegor. 
 
Tjänsten är en tidsbegränsad heltidsanställning fram till sista september.   
 
Kravprofil 
Vi söker dig som vill lära dig yrket från grunden. Vi ställer krav på att du har en fullgjord gymnasieutbildning. Du är noggrann, kan arbeta självständigt och har god samarbetsförmåga. Utöver detta har du en positiv inställning och ser lösningar i stället för problem samt har en förmåga att skapa goda relationer. Vi värdesätter ordning och reda. 
Vi kräver goda kunskaper i svenska och engelska språket, både i tal och skrift.
B-körkort är ett krav.? 
 
Övrig information
Start: Under maj månad enligt överenskommelse 
Omfattning: Säsongsanställning på heltid.   
Arbetsplats: Sundsvall 
 
Vid denna rekrytering tillämpar vi löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut. Välkommen med din ansökan redan idag! 
 
Har du?frågor om tjänsten? Kontakta rekryterande chef Jan Hellström jan.hellstrom@peabasfalt.se  
Observera att vi inte tar emot ansökningar via mejl. 
 
Vi kan komma att genomföra bakgrundskontroller på våra slutkandidater som en del av vår rekryteringsprocess.
 
Vi erbjuder
I Peabkoncernen blir du delaktig i det spännande arbetet att bygga framtidens hållbara samhälle. Vi engagerar oss i sociala frågor och i frågor som rör miljön för de människor som nu och i framtiden påverkas av det vi bygger och anlägger. Vi vill tillvarata all kompetens på arbetsmarknaden och eftersträvar mångfald.
Det är viktigt för oss att du delar våra kärnvärden jordnära, utvecklande, personliga och pålitliga eftersom de är grundläggande för det vi gör. Hos oss finns stora möjligheter till personlig utveckling. Vill du bygga ett hållbart samhälle med oss?
Välkommen med din ansökan!
Peab är Nordens samhällsbyggare med 13 000 medarbetare och en omsättning på 59 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Ansök nu

Peabs Traineeprogram 2025 Peab Asfalt

Projektledare, bygg och anläggning
Läs mer Dec 2
Vad roligt att du är intresserad av Peabs Traineeprogram!
Vi söker just nu traineer till asfalt- och beläggningsverksamheten. Peab Asfalt AB är ett dotterbolag inom Peabkoncernen och är ett av Nordens största specialiserade beläggningsföretag med tillverkning och utläggning av varm, halvvarm och kall asfalt till både privata som statliga och kommunala kunder. Peab Asfalt har väglaboratorier för provtagning på plats för asfalt samt betongprovning. Vi satsar stora resurser på utveckling av material och processer och vi deltar i både nationella och internationella forsknings- och utvecklingsprojekt. Läs gärna mer på peabasfalt.se.
 
Upplägg för programmet
Peabs Traineeprogram startar i augusti 2025 och pågår under ett år. Målet är att du ska få grundläggande kunskaper och erfarenhet av branschen inför din framtida karriär som ledare inom Nordens största bygg- och anläggningsföretag, samt att du efter slutfört program ska fortsätta i en arbetsledande roll och därefter gå vidare i nya produktionsledande roller med större ansvar.
Under programperioden erbjuder vi dig lön, ledarskapsutbildning, verksamhetsspecifika utbildningar, nätverkande, rotation till andra delar av verksamheten samt en tillsvidareanställning med inledningsvis 6 månaders provanställning.
 
Vem är du?
Vi söker dig som är nyutexaminerad (alt med en examen som är max 1 år gammal) högskoleingenjör med inriktning anläggning, berg-/materialteknik eller annan för området relevant inriktning (120 hp eller 180 hp).
Du innehar B-körkort och du ansvarar själv för att kunna ta dig till arbetsplatsen. Det innebär att du ibland behöver ha tillgång till egen bil.
Vårt koncernspråk är svenska och det är viktigt att du både förstår och kan göra dig förstådd i tal och skrift.

I din ansökan vill vi att du bifogar ditt personliga brev och CV. Vi vill att det framgår i ditt personliga brev:
Vilken möjlighet du har att vara flexibel med att kunna ta dig till arbetsplatser som varierar och som ligger en bit från tätort. (Detta gäller inte all verksamhet, men för vissa delar av verksamheten är det ett krav.)
Vilka möjligheter du har att övernatta på annan ort under veckorna. (Detta gäller inte all verksamhet, men för vissa delar av verksamheten är det ett krav.) 

 
Denna annons avser traineeplatser på följande orter/geografier: 
Helsingborg
Klippan
Göteborg
Sundsvall
Luleå

Du kommer i samband med din ansökan få ange vilken ort du önskar utgå ifrån.
Har du frågor? Maila till traineeprogram@peab.se. Notera att vi inte tar emot ansökningar på denna mailadress.
Välkommen att göra din framtidsresa hos oss på Peab!
 
Vi erbjuder
I Peabkoncernen blir du delaktig i det spännande arbetet att bygga framtidens hållbara samhälle. Vi engagerar oss i sociala frågor och i frågor som rör miljön för de människor som nu och i framtiden påverkas av det vi bygger och anlägger. Vi vill tillvarata all kompetens på arbetsmarknaden och eftersträvar mångfald.
Det är viktigt för oss att du delar våra kärnvärden jordnära, utvecklande, personliga och pålitliga eftersom de är grundläggande för det vi gör. Hos oss finns stora möjligheter till personlig utveckling. Vill du bygga ett hållbart samhälle med oss?
Välkommen med din ansökan!
Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 58 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

Ansök nu

Markarbetare och rörläggare inom VA-projekt

Väg-och anläggningsarbetare
Läs mer Jul 24
Peab går starkt framåt och vår anläggningsverksamhet inom avdelning 7611 Västernorrland/Jämtland söker nu duktiga och engagerade markarbetare och rörläggare för våra VA-projekt. Vi har nyligen vunnit två större entreprenader inom vatten och avlopp, vilket ger oss en unik möjlighet att bli den främsta partnern inom VA i Västernorrland/Jämtland.

Arbetsuppgifter i huvudsak:

- Utföra mark- och anläggningsarbeten inom VA-projekt, inklusive grundläggning av byggnader, ytskiktsarbeten, rörläggning, schakt- och fyllningsarbeten.
- Samarbeta med övriga teammedlemmar för att säkerställa framgångsrika projektutföranden.
- Arbeta självständigt och ta ansvar för att uppnå hög kvalitet och effektivitet i arbetet.

Kompetenser och personliga egenskaper:

- Erfarenhet och kompetens inom markarbeten och rörläggning är ett krav, gärna inom VA-projekt.
- Självgående och ansvarsfull person med förmåga att arbeta effektivt både individuellt och i team.
- Engagerad och drivande med en stark arbetsmoral.
- Förmåga att trivas med utomhusarbete under varierande förhållanden.
- B-körkort är ett krav.

Vi på Peab erbjuder en omväxlande arbetsmiljö med möjlighet till personlig utveckling och goda karriärmöjligheter. Som en del av vårt team kommer du att arbeta tillsammans med skickliga och erfarna kollegor som skapar en trivsam arbetsplats.

Kontakt:
För ytterligare frågor, vänligen kontakta Ola Andersson på telefon 073 337 29 95.

Vänta inte med att skicka in din ansökan då urval sker löpande och tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Ansök nu

KMA samordnare

Miljöingenjör
Läs mer Jun 1
Kvalitet-, miljö- och arbetsmiljösamordnare

Är du vår nya Kvalitet-, miljö- och arbetsmiljösamordnare?

Vi söker en KMA-samordnare till arbetsområdet Västernorrland och Jämtland. Våra projekt rör i huvudsak mark-, väg- & ledningsarbeten, järnväg, dammar och anläggningsbetong.

Arbetsbeskrivning

Som KMA-samordnare hos oss har du en viktig roll i projekten. Du stöttar vår produktion i frågor gällande kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Du medverkar i upprättandet av kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöplaner för våra projekt i samråd med platsledningen och följer löpande upp detta arbete i linjen för att systematiskt verka för att våra projekt följer gällande regelverk och når Peabs mål.

Du är drivande och stöttande i utvecklingen av processer och strukturella arbetssätt. Du har ett nära samarbete med projekten och är ett operativt stöd under projektets gång, från anbudsskede till färdigställande. Dokumentation, kommunikation, avstämning och uppföljning genomsyrar hela processen.

Arbetet innebär mycket kontakter med beställare, myndigheter, underentreprenörer samt den egna produktionsorganisationen. Inom koncernen finns specialister inom dina arbetsområden som stödjer dig med sina spetskunskaper. Du behöver dock vara bekväm med att fatta självständiga beslut.

Kvalifikationer

Som person är du analytisk och strukturerad med ett starkt driv och en god kommunikativ förmåga. Du gillar att arbeta i team och har ett coachande arbetssätt. Din positiva grundinställning och din förmåga att entusiasmera, bidrar till gemensamt ökat intresse för KMA-frågor och stödjer vårt mål att vara den bästa arbetsplatsen.

Du har sedan tidigare en dokumenterad vana avseende Kvalité, Miljö och Arbetsmiljö kopplat till byggbranschen, du har förståelse för komplexiteten i ett anläggningsprojekt och kan lätt sätta dig in i dina kollegors vardag i produktionen.

Dina kunskaper kan du ha förvärvat genom högskolestudier eller genom praktisk erfarenhet. Du kommunicerar väl på svenska, både i tal och i skrift. Körkort B är ett krav och resor i tjänsten förekommer inom Västernorrland och Jämtland.

Övrigt

Vi erbjuder ett mycket omväxlande arbete med många utmaningar och goda utvecklingsmöjligheter. I Peab blir du delaktig i det spännande arbetet att bygga framtidens hållbara samhälle. Vi engagerar oss i sociala frågor och i frågor som rör miljön för de människor som nu och i framtiden påverkas av det vi bygger och anlägger. Det är viktigt för oss att du delar våra kärnvärden jordnära, utvecklande, personliga och pålitliga eftersom de är grundläggande för det vi gör. Hos oss finns stora möjligheter till personlig utveckling.

Urval sker löpande!

Vill du bygga ett hållbart samhälle med oss? Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Lärling Byggåret, Bygg & Anläggning

Lärling, beläggningsarbete
Läs mer Feb 9
Vi i branschen har uppenbarligen inte lyckats skapa förändring och bevisa motsatsen - att vår bransch är till för alla. På Peab har vi därför bestämt oss för att gå i bräschen för att på allvar göra vår bransch mer jämställd.

Vi måste bli fler kvinnor i byggbranschen! Därför drar Peab nu i gång Byggåret – ett kvinnligt lärlingsprogram som inte kräver några förkunskaper, och där du som har intresset, drivet och nyfikenheten får lära dig allt som krävs för en karriär inom ett av Sveriges roligaste och mest eftertraktade yrken. Till det får du lön under utbildningen. Vi har över 50 platser på 17 orter, från Malmö till Kiruna.

Programmet drar i gång den 1 september 2023. Hoppas vi ses där och då – vi behöver dig!

Vad innebär det att vara lärling?

Att vara lärling betyder att du både jobbar och utbildar dig samtidigt. Jobbet är på heltid, och på arbetstid kommer du också att läsa en yrkesteoretisk kurs som pågår under hela året. Som lärling har du en handledare på arbetsplatsen och tillsammans är ni ute och jobbar på ett Peab-projekt. En dag per vecka har du tid avsatt åt dina studier. Under Byggåret gör du färdigt grundutbildningen riktad antingen mot Träarbetare eller Väg- och anläggningsarbetare. På vissa orter erbjuder vi enbart lärlingsplatser som Träarbetare, på andra enbart som Väg- och anläggningsarbetare. På några orter har vi platser inom båda verksamheterna. Läs mer på www.byggaret.se om de olika yrkena.

Efter din grundutbildning fortsätter din kvalificeringstid som lärling i ytterligare 36 månader innan du kan få ut ditt yrkesbevis. Allt detta regleras av Yrkesutbildningsavtalet och den partsgemensamma organisationen Byggbranschens Yrkesnämnd, BYN. Läs mer på: www.byggbranschensyrkesnamnd.se/

Vilka valmöjligheter finns i min stad?

I Sundsvall erbjuds möjlighet att söka lärlingsplats både som Träarbetare och Väg- och anläggningsarbetare. Som träarbetare arbetar du inom bygg och är med och bygger och renoverar alla typer av hus. Exempelvis bostäder, badhus och förskolor. Vi erbjuder också byggservicetjänster till privatpersoner.

Som anläggningsarbetare kommer du arbeta med alla förberedande arbeten såsom borrning i jord, berg och grundförstärkningsarbeten. Du är också med och bygger vägar, järnvägar och broar. Det är ett yrke med stor variation som lägger grunden för hur bra ett bygg eller anläggningsprojekt kan bli.

Vem borde söka till Byggåret?

Detta är ett initiativ för att få in fler kvinnor i byggbranschen och vår resa mot en mer jämställd bransch. Vi vill understryka att du inte behöver någon tidigare erfarenhet av byggbranschen. Däremot behöver du en stark vilja att utvecklas inom ett hantverksyrke och ser en framtid inom vår bransch.

- Det allra viktigaste är att du har ett starkt driv, är nyfiken som person och att du gillar att jobba i lag och vill vara med och bygga morgondagens samhälle.
- Du är inte främmande för att ta i när det behövs och du mår som bäst när du får vara utomhus och arbeta med hela kroppen.
- Då lärlingsprogrammet varvar teori med praktik är det viktigt att du har förmåga att ta ansvar för dina studier och ta in den information som behövs för att kunna utvecklas under praktiken.
- Du måste vara över 18 år och ha gått ut gymnasiet.
- Körkort är meriterande.

Övrigt

- Anställningsstart: 1 september 2023
- Heltid: 40 timmar/vecka
- Lön: arbetstid, semester etc. enligt kollektivavtal

Din ansökan skall innehålla CV och personligt brev och i denna rekryteringsprocess kommer vi lägga stor vikt vid det personliga brevet. Vi vill att du motiverar varför just du skall få en plats till Byggåret och vad som lockar dig med byggbranschen.

Sista ansökningsdagen är den 10 april 2023 och efter det kommer vi att påbörja urvalsprocessen. Vår ambition är att alla platser skall tillsättas under juni månad.

Har du frågor om tjänsten och din ansökan är du välkommen att kontakta: Byggaret@peab.se

OBS! Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, ej via email eller telefon.

Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu