Sundsvall: Jurist

Hitta ansökningsinfo om jobbet Jurist i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2025-07-02 // Varaktighet: Heltid

Har du något års erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning? Vill du växa in i din roll och utvecklas tillsammans med oss på Digg? Här får du stimulerande uppgifter inom ett område som driver samhällsutvecklingen framåt.

Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Vi söker dig som tog din juridikexamen för några år sedan och som har arbetat med juridiska frågor på myndighet eller inom annan offentlig förvaltning. Du är intresserad av att arbeta med verksamhetsutveckling och digitalisering och vill gärna utveckla dina kunskaper ytterligare. Tjänsten är placerad på enheten för juridik där det idag arbetar 13 jurister. Enheten ger stöd och rådgivning i juridiska frågor kopplat till vår verksamhet. Som jurist hos oss får du delta i olika regeringsuppdrag och tillhöra team med olika kompetenser från övriga delar av verksamheten. Du kommer att löpande besvara frågor från verksamheten och stötta verksamhetens olika utvecklingsprojekt. Du gör även rättsutredningar och svarar på remisser. 

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Kvalitetsmedveten - du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt lägger ner stor vikt vid att leva upp till dessa.
• Helhetssyn - Du tar ansvar för att förstå och agera i enlighet med Diggs roll och uppdrag på en övergripande nivå. Du har lätt för att sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling.
• Initiativtagande - Du tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.

Kunskaper
Krav

• God kunskap i svensk lagstiftning
• God kunskap inom IT-rätt, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt dataskydd
• Goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt
• Relevanta kunskaper i engelska - både i tal och skrift utifrån den nivå rollen kräver

Meriterande

• Kunskap om immaterialrätt
• Kunskap om lagstiftning inom vårt verksamhetsområde, exempelvis kring e-legitimationer och e-underskrifter

Erfarenheter
Krav

• Erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av juridiskt arbete som primärt fokuserat på digitalisering av offentlig förvaltning

Meriterande

• Erfarenhet från arbete i förvaltningsdomstol
• Erfarenhet av arbete enligt agila metoder

Utbildning
Du har en juristexamen eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Om Digg
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Eventuell organisationsförändring
I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamheten och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret som minst en dag i veckan och när arbetet kräver det. Distansarbetets omfattning varierar mellan olika personer utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder

• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning
• placeringsort är Sundsvall eller Stockholm
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• en säkerhetsprövning kan komma att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 3 augusti.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Helene Thorgren på tel 010-4847403. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som Förvaltningsjurist

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som Förvaltningsjurist.

Rättsliga experter till Rättsavdelningens område prejudikatbildning

Läs mer Jan 27
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Är du beredd att göra skillnad?
Rättsavdelningen ansvarar för den rättsliga styrningen av myndighetens verksamhet och för att driva vägledande avgöranden som rör Försäkringskassans verksamhet. Rättsavdelningen ansvarar även för att hålla samman myndighetens regelutvecklingsarbete och för det rättsliga stödet till vissa avdelningar. Avdelningen är också stabsfunktion till styrelsen och generaldirektören i rättsliga frågor.

Rättsavdelningen behöver fler jurister som kan tänka strategiskt och kreativt och som vill vara med och utveckla och förädla regelverket bakom de 21 miljoner beslut Försäkringskassan fattar varje år, så att det blir tydligare och mer förutsägbart. Framförallt handlar det om att använda dina kunskaper och erfarenheter till att göra skillnad för enskilda människor och hela samhället. Det är ett stort ansvar. Vill du dela det med oss?

Vi söker nu fler jurister till området som arbetar med processföring i prejudikatmål.

Ansvar och arbetsuppgifter
Område Prejudikatbildning ansvarar för myndighetens processföring i prejudikatmål, dvs. alla mål i högsta domstolsinstans, mål med prejudikatintressanta frågor samt alla mål där Allmänna ombudet för socialförsäkringen är part. Området har också ansvar för att bevaka, analysera och informera om prejudikatintressanta domar och rättspraxis samt för viss rättslig styrning.

Tjänsten som rättslig expert passar dig som vill och kan arbeta självständigt, med stort eget ansvar och mandat. Genom ditt arbete skapar du förutsättningar för en enhetlig och korrekt rättstillämpning på Försäkringskassan. Du bidrar till ett gott samarbete både inom avdelningen och med andra avdelningar, både försäkringsavdelningar och övriga avdelningar. Vi erbjuder ett utvecklande och stimulerande arbete, med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi utgår i vårt arbete från Försäkringskassans etiska kod och värderar en god arbetsmiljö. Medarbetarna har möjlighet att arbeta en viss del av sin arbetstid på distans.

Vi söker dig som


• har juristexamen
• är notariemeriterad eller har erfarenhet av annat kvalificerat juridiskt arbete som kan bedömas likvärdigt
• uppskattar och har mycket god förmåga att samarbeta med andra för att nå gemensamma mål
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos olika samarbetspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Det är meriterande om du


• erfarenhet från överrätt i allmän eller förvaltningsdomstol tex. som assessor eller justitiesekreterare
• erfarenhet av arbete i Regeringskansliet
• erfarenhet av och god förmåga att leda projekt 
• förmåga att tänka både strategiskt och kreativt
• förmåga till självledarskap.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
En eller fler tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Placeringsorter: Stockholm, Malmö, Göteborg eller Sundsvall.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Vill du veta mer om anställningarna är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Moa Beijer tel. 010- 116 45 32. Har du frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR specialist: Lisa Berglin, tel. 010-113 45 08, lisa.berglin@forsakringskassan.se. Vid fackliga frågor kontakta Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, tel. 010-116 22 96, Saco-S: Peter Moberg, tel. 010-118 55 29 Seko: Johanna Grundström, tel. 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16 februari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Rättsliga experter inom dataskydd och digitalisering till Rättsavdelningen

Läs mer Jan 22
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Är du jurist och beredd att göra skillnad? Vi behöver fler jurister, som kan tänka strategiskt och kreativt.

Ansvar och arbetsuppgifter 
Som rättslig expert arbetar du med styrning och stöd inom dataskydd och digitalisering. Detta innefattar även förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess och övrig myndighetsjuridik. Du ger även stöd till övriga delar av myndigheten i arbetet med styrande dokument och deltar i arbetet med att ta fram interna styrdokument, till exempel rättsliga ställningstaganden i dataskyddsfrågor. Du deltar i arbetet med remissyttranden och framtagandet av författningsförslag inom ansvarsområdena. I arbetet ingår att hålla i utbildningar och att i stor utsträckning delta som juridisk expert i olika projekt och arbetsgrupper. Ditt fokus som rättslig expert kommer vara att bistå med rättslig expertkompetens i myndighetens utvecklingsarbete inom digitalisering. Du ska med utgångspunkt i djupa kunskaper om regelverken som styr digitaliseringsarbetet kunna representera Försäkringskassan i myndighetsövergripande samarbeten på digitaliseringsområdet.

Du kommer jobba i ett team där nyfikenhet, prestigelöshet och omtanke om kollegorna är en självklarhet. Som rättslig expert hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som


• har juristexamen
• har mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
• har mycket goda kunskaper i digitaliseringsrätt och dataskydd
• har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet
• är handlingskraftig
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
• uppskattar och har mycket god förmåga att samarbeta med andra.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av att arbeta med digitaliseringsfrågor, gärna på myndighet eller annan relevant uppdragsgivare, till exempel advokatbyrå
• är notariemeriterad eller har annan motsvarande domstolserfarenhet
• har erfarenhet av arbete med säkerhetskyddsrättsliga frågor
• har erfarenhet av samarbete med medarbetare inom olika områden
• har en god pedagogisk förmåga och kan förklara och förenkla komplicerade juridiska termer.  

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Placering på någon av följande orter: Göteborg, Malmö, Stockholm och Sundsvall.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Rekryterande chef: Ulrika Hedberg, tel 010-112 26 86 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Lisa Berglin, tel 010-113 45 08 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, tel 010-116 22 96, Saco-S: Peter Moberg, tel 010-118 55 29, Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 13 februari 2023. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Ansök nu

Rättsliga experter till Rättsavdelningen i Sundsvall

Läs mer Jan 10
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

 

Är du jurist och beredd att göra skillnad? Vi behöver fler jurister, som kan tänka strategiskt och kreativt.

Rättsavdelningen ansvarar bland annat för den rättsliga styrningen av myndighetens verksamhet och för att driva vägledande avgöranden som rör Försäkringskassans verksamhet. Rättsavdelningen ansvarar även för att hålla samman myndighetens regelutvecklingsarbete och för det rättsliga stödet till vissa avdelningar. Avdelningen är också stabsfunktion till styrelsen och generaldirektören i rättsliga frågor.

Rättsavdelningen behöver fler jurister som kan tänka strategiskt och kreativt och som vill vara med och utveckla och förädla regelverket bakom de 21 miljoner beslut Försäkringskassan fattar varje år, så att det blir tydligare och mer förutsägbart. Framförallt handlar det om att använda dina kunskaper och erfarenheter till att göra skillnad för enskilda människor och hela samhället. Det är ett stort ansvar. Vill du dela det med oss?

Vi söker nu fler jurister till område Regelutveckling. I området arbetar idag 12 jurister på flera olika orter.

Ansvar och arbetsuppgifter
Område Regelutveckling ansvarar för myndighetens regelutvecklingsarbete och remisser i rättsliga frågor. Som rättslig expert innebär det att du arbetar med hanteringen av remisser och med myndighetens framställningar om författningsändringar. Arbetsuppgifterna spänner över många olika rättsområden. Du hanterar frågor som är aktuella inom Regeringskansliet och är med och utvecklar gällande rätt. Större frågor föredras för myndighetens högsta ledning för beslut. Du företräder Försäkringskassan i externa forum, till exempel i möten med Regeringskansliet och andra myndigheter samt inom ramen för nätverket motståndskraft hos utbetalande och rättsvårdande myndigheter, mot missbruk och brott i välfärdssystemen (MUR). En del av arbetet innebär att vara med och utveckla verksamheten och arbetsformerna.

Tjänsten som rättslig expert passar dig som vill och kan arbeta självständigt, med stort eget ansvar och mandat. Det är också bra med ett intresse för olika samhällsfrågor. Du bidrar till ett gott samarbete både inom myndigheten och med andra aktörer som tex. andra myndigheter. Vi erbjuder ett utvecklande och stimulerande arbete, med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv. Vi utgår i vårt arbete från Försäkringskassans etiska kod och värderar en god arbetsmiljö. Medarbetarna har möjlighet att arbeta viss del av sin arbetstid på distans.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som


• har juristexamen
• är notariemeriterad eller har erfarenhet av annat kvalificerat juridiskt arbete som kan bedömas likvärdigt
• uppskattar och har mycket god förmåga att samarbeta med andra för att nå gemensamma mål
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos olika samarbetspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Det är meriterande om du


• erfarenhet från överrätt i domstol tex. som assessor, justitiesekreterare eller föredragande
• erfarenhet av arbete i Regeringskansliet
• annan relevant erfarenhet från myndighet
• kunskap och intresse inom digitalisering och dataskydd, totalförsvarsjuridik, socialförsäkringsjuridik eller arbete mot felaktiga utbetalningar
• erfarenhet och intresse av att hantera remisser eller arbete med regelutveckling
• erfarenhet av och god förmåga att leda projekt. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Placeringsorter: Göteborg, Malmö, Sundsvall eller Stockholm.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Vill du veta mer om anställningarna är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Annacarin Rathsman tel. 010-118 69 77 eller rättsliga experten Marcus Lundén tel. 010-112 08 63. Har du frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR specialist: Lisa Berglin, tel. 010-113 45 08, lisa.berglin@forsakringskassan.se. Vid fackliga frågor kontakta Fackförbundet ST: Behzad Barkhodaee, tel. 010-116 22 96, Saco-S: Peter Moberg, tel. 010-118 55 29, Seko: Johanna Grundström, tel. 010-115 30 44.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2 februari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Sommarjurister

Läs mer Feb 9
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är drygt 600 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.

För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!

ARBETSUPPGIFTER
Har du slutfört dina gymnasiestudier och pluggat minst tre terminer på juristprogrammet? I så fall kan vi erbjuda två lärorika sommarvikariat på vår rättsavdelning. Ett jobb som kan ge dig användbar och värdefull erfarenhet och en inblick i vår verksamhet. Dessutom bidrar du till samhällsnyttan! Bra va?

Bolagsverkets rättsavdelning ansvarar för den rättsliga styrningen och ger förutsättningar för att myndigheten bedriver en rättssäker verksamhet. Här ingår bl.a. att styra och driva rättsutvecklingen, omvärldsbevaka och samverka i juridiska frågor med olika aktörer samt ge stöd i juridiska frågor till verksamheten.

I den här annonsen söker du vikariat som sommarjurist på rättsavdelningen. Du kommer att ge råd och stöd internt inom myndigheten i olika juridiska frågor med särskild inriktning mot frågor gällande associationsrätt, känneteckensrätt, årsredovisningslagstiftning och förvaltningsrätt. Arbetet innebär även att du får skriva förslag på beslut och yttranden till domstol.

KVALIFIKATIONER
* Vad behöver du för att gå vidare i rekryteringsprocessen?
Du ska ha slutfört dina gymnasiestudier och har läst minst tre terminer på juristprogrammet. Du behöver vara bra på svenska, både muntligt och skriftligt, så att du på ett tydligt sätt kan kommunicera med kollegor i verksamheten och andra externa kontakter.

* Vad ökar dina chanser?
Vi ser det som positivt om du har erfarenhet av ärendehandläggning och myndighetsutövning.

* Hur är du som person?
Du är strukturerad och kan organisera och planera ditt arbete på ett bra sätt. Du kan ta de initiativ som behövs och kan nå resultat. Du kan behålla lugnet även om det är mycket att lära sig eller mycket att göra.

ÖVRIGT
Bifoga CV och personligt brev till din ansökan.

Bakgrundskontroll av våra slutkandidater via vårt externa rekryteringsstöd kan ingå som en del i vår rekryteringsprocess. Genomförd och godkänd bakgrundskontroll är då en förutsättning för anställning hos Bolagsverket.

På Bolagsverket vill vi ge våra medarbetare goda förutsättningar att göra ett bra jobb, trivas på jobbet och må bra. För när du mår bra, gör du även ett bra jobb. Vi satsar på arbetshälsa för att öka hälsomedvetandet och ge alla möjlighet till ett aktivt och regelbundet deltagande i hälsofrämjande aktiviteter på arbetsplatsen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonshjälp.

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från Myndigheten För Digital Förvaltning

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från Myndigheten För Digital Förvaltning .

Systemutvecklare med inriktning DevOps

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Jul 8
Nytt
Det är inte en superhjälte som vi söker men definitivt någon som har ett systemperspektiv och vill jobba med helheten. Drivs du av att få möjlighet att jobba med olika tekniker och vara en möjliggörare för våra devopsteam? Vill du jobba i ett plattformsteam där ni tillsammans skapar en grundstruktur för utveckling, drift och förvaltning av IT-tjänster?Digg ansvarar för infrastruktur och tjänster som ska användas av många olika offentliga aktörer. Nu förstärker vi inom IT-avdelningen och söker en kollega till vårt Plattformsteam. 

Om jobbet
Vårt fokus är att bygga upp den gemensamma digitala infrastrukturen för att kunna förse både det offentliga Sverige, privata aktörer och medborgare med digitala tjänster. Exempel på tjänster som vi utvecklar och driftar finns inom säker meddelandeutväxling, elektronisk identifiering och digital plånbok. För att nå dit satsar vi nu starkt på att bygga vidare på vår egna IT-leveransförmåga. Vi har idag ett flertal devopsteam och ett plattformsteam. Uppdraget är bland annat att utveckla applikationer och etablera den tekniska plattformen som krävs för att vi ska kunna realisera och möjliggöra en effektiv leverans av våra digitala tjänster.

Vår tekniska målmiljö är ett antal kubernetes-kluster från Red Hat (Openshift 4) där vi idag driftar egna tjänster, utvecklingsmiljöer och vår CI/CD-pipelines. Vi utvecklar mikrotjänster i Java och Quarkus samt använder Vue för frontendutveckling med typescript. Om du har erfarenheter av större datacenter och Linux-serverdrift är det enbart positivt då vi har ett eget datacenter.I vårt plattformsteam kommer du tillsammans med dina teamkollegor bl.a. konfigurera för deployment av applikationer och andra funktioner som loggning och övervakning av driftsatta applikationer. 

Om dig
För det här jobbet behöver du ha något års erfarenhet inom Systemutveckling och/eller inom DevOps/Systemadministration och tycka att det är roligt att arbeta med komplexa frågor. Du har lätt att anpassa dig och arbetar mot mål och resultat. Du är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra, dela med dig av din kunskap och leverera lösningar. 


För att lyckas och trivas i rollen ser vi att du har följande kompetenser, erfarenheter och kunskaper:

Kompetenser:

• Samarbetsförmåga - Du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Problemlösande analysförmåga - Du arbetar bra med komplexa frågor. Du analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem.
• Flexibel - Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheterna i förändring.

Erfarenheter och kunskaper:

• minst 2 års erfarenhet av konfiguration av applikationer för deployment i Kubernetes/Openshift
• minst 2 års erfarenhet av arbete i agila team och av GitOps
• minst 3 års erfarenhet av Linux som utvecklings och driftmiljö
• minst 3 års erfarenhet av Docker/Podman och av versionshantering i git eller motsvarande
• goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift

Meriterande erfarenheter och kunskaper:

• erfarenhet av utveckling i Java
• erfarenhet av nätverksadministration och Linuxadministration
• erfarenhet av Istio och av PKI-hantering samt av administration av gitlab och nexus
• erfarenhet av agil utveckling och av argoCD

Utbildning:

• akademisk utbildning eller motsvarande som vi bedömer som relevant

Om Digg
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla. 

Eventuell organisationsförändring

I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör. Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamheten och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret som minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.  Distansarbetets omfattning varierar mellan olika personer utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder

• Vi erbjuder tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning.
• Placeringsort för den här tjänsten är Sundsvall eller Stockholm.
• Resor förekommer men antal kan variera över tid.
• Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap och en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• Det kan även komma att bli aktuellt med beredskapstjänstgöring. Generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 29 augusti, 2025
Har du frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta enhetschef Niklas Karlsson via epost extern.niklas.karlsson@digg.se alternativt om du har allmänna frågor om Digg som arbetsplats, eller specifikt plattformsteamet, kontakta systemutvecklaren Jonathan Bonde på jonathan.bonde@digg.se. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Backendutvecklare

Backend-utvecklare
Läs mer Jul 8
Nytt
Vill du bygga säkra och smarta lösningar för Sveriges Digitala Infrastruktur?

Vi söker minst en systemutvecklare med intresse för säkerhet, identitet och åtkomst, som vill bidra till att bygga och driva kritisk digital infrastruktur. Du blir en del av ett erfaret DevOps-team som utvecklar system med stor betydelse för det svenska samhället.

Vi arbetar inom två huvudområden:


• Identitet och åtkomst.Vi utvecklar säkra identitets- och åtkomstlösningar baserade på standarder som OIDC, OAuth 2.0 och SAML – både för interna behov och externa tjänster. Miljön är modern, containerbaserad och med höga krav på tillgänglighet och säkerhet.
• Federationstjänster. Vi bygger och förvaltar federationer för offentlig och privat samverkan med tekniker som SAML 2.0 och OpenID Federation. Du får vara med och forma den svenska federationsinfrastrukturen.

Tycker du detta låter intressant då är du kanske en av de utvecklare vi söker!
Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 


Om jobbet
Vårt fokus är att bygga upp den gemensamma digitala infrastrukturen för att kunna förse både det offentliga Sverige, privata aktörer och medborgare med digitala tjänster. Exempel på tjänster som vi utvecklar och driftar finns inom säker meddelandeutväxling, elektronisk identifiering och underskrift och den gemensamma digitala ingången till EU. För att nå dit satsar vi nu starkt på att bygga vidare på vår egna IT-leveransförmåga.

Idag är vi en grupp arkitekter, utvecklare och UX:are med en stark teamkänsla som arbetar tätt tillsammans och vi behöver bli fler. Vi har ett flertal utvecklingsteam som är kopplade till en eller flera tjänster. Vi har även ett plattformsteam som stödjer utvecklingsteamen. Vår filosofi är att det team som hanterar nyutvecklingen av en tjänst också tar hand om tjänsten under hela livscykeln.

Arbetet i utvecklingsteamen sker agilt i tätt samarbete med interna behovsägare som formulerar verksamhetens behov såväl som systemets funktionella och icke funktionella krav. Du förväntas både samarbeta i team men trivs också med att arbeta självständigt på egen hand.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
•  Kvalitetsmedveten - du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt lägger ner stor vikt vid att leva upp till dessa.   

Erfarenheter och kunskaper

• erfarenhet av backendutveckling med t ex Java i minst 5 år
• erfarenhet av microservicearkitektur
• erfarenhet av Quarkus, Spring eller liknande
• erfarenhet av säkerhetslösningar, exempelvis för autentisering, auktorisation eller policyhantering
• erfarenhet av identitets- och åtkomsthantering – inklusive arbete med OIDC, OAuth 2.0 eller liknande autentiserings- och auktorisationslösningar
• erfarenhet av av federationstekniker baserade på standarder som SAML och OIDF, samt tillhörande specifikationer och ramverk
• erfarenhet av bidrag till Open Source-projekt, särskilt inom identitet, åtkomst eller säkerhet
• erfarenhet av agil utveckling



Meriterande erfarenheter och kunskaper


• erfarenhet av containerorkestrering med Kubernetes, inklusive drift, övervakning och säkerhet
• erfarenhet av CI/CD och automatisering av bygg-, test- och leveransflöden, gärna i containerbaserade och molnnära miljöer
• erfarenhet av frontendutveckling med moderna ramverk som Vue.js, Angular eller liknande


Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom relevant område eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.


Om Digg
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Eventuell organisationsförändring

I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör. Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamheten och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret som minst en dag i veckan och när arbetet kräver det. Distansarbetets omfattning varierar mellan olika personer utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning
• placeringsort är Sundsvall eller Stockholm
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• det kan även komma att bli aktuellt med beredskapstjänstgöring.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 29 augusti, 2025
Har du frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta tf enhetschef Niklas Karlsson via epost extern.niklas.karlsson@digg.se. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Självgående rekryterare på visstid

Rekryterare/Rekryteringskonsult
Läs mer Jul 3
Har du omfattande erfarenhet av hela rekryteringsprocessen? Trivs du i en utvecklande miljö där du får ta stort ansvar? Är du en prestigelös och hjälpsam person? Då passar du hos oss!

Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
På Digg är vi digitala visionärer som driver på utvecklingen och skapar möjligheter för enkla och trygga digitala tjänster. Genom att samla kraften i offentlig sektor formar vi ett samhälle som är mer tillgängligt, effektivt och inkluderande – där alla kan vara med. I hr-teamet har vi ett tätt samarbete och stor frihet under ansvar. Vi är tre hr-specilister, en hr-administratör och en hr-chef. Digg växer i både antal uppdrag och antal anställda och med anledning av det söker vi nu en rekryterare på visstid till enheten för lednings- och verksamhetsstöd. 

Som rekryterare kommer du att självständigt driva rekryteringsområdet på Digg. Du stöttar de rekryterande cheferna i hela processen, från behovsanalys och kravprofilsarbete till arbetsprov, intervjuer och referenstagning. Du kommer också att ansvara för verksamhetsutveckling inom området. Vi arbetar självklart med kompetensbaserad rekrytering.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Självgående - tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv ditt angresppssätt och driver dina processer vidare.
• Samarbetsförmåga - Du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Kvalitetsmedveten - Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa.
• Strukturerad - Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar.

Kunskaper
Krav

• Goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift

Meriterande

• Kunskap om rekryteringsverktyg, exempelvis Reachmee

Erfarenheter
Krav

• Aktuell, omfattande och praktisk erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering
• Erfarenhet av rekryteringar inom olika kompetensområden, exempelvis specialister, IT-kompetenser, jurister, chefer
• Erfarenhet av rekryteringar i olika grader av senioritet

Meriterande

• Erfarenhet av rekrytering inom offentlig förvaltning (stat, region, kommun)
• Kännedom om olika kollektivavtal
• Erfarenhet av att stötta chefer inom rekrytering
• Erfarenhet av att arbeta i olika it-stödsystem främst inom HR och rekrytering

Utbildning
Du har en akademisk utbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Om Digg
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Eventuell organisationsförändring
I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamheten och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret som minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.  Distansarbetets omfattning varierar mellan olika personer utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder

• tidsbegränsad anställning, särskild visstidsanställning 1 år
• placeringsort är Sundsvall
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• en säkerhetsprövning kan komma att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 24 augusti.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Monica Grahn på tel 010 484 73 18. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Systemutvecklare för aktörskatalogen och offentliga API:er

Mjukvaruutvecklare
Läs mer Jul 8
Nytt
Har du erfarenhet av både frontend- och backendutveckling och brinner för att ta fram förvaltningsvänliga helhetslösningar? Gillar du att arbeta med olika tekniker och att prova på nya? Vi på DIGG utvecklar bland annat olika kommunikationslösningar, informationsutbyten och administrativa stödsystem som används av många offentliga aktörer. Tycker du detta låter intressant samt vill bidra till att vidareutveckla vår it-verksamhet, då är du kanske den fullstackutvecklare vi söker!

Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 


Om jobbet
Vårt fokus är att bygga upp den gemensamma digitala infrastrukturen för att kunna förse både det offentliga Sverige, privata aktörer och medborgare med digitala tjänster. Exempel på tjänster som vi utvecklar och driftar finns inom säker meddelandeutväxling, elektronisk identifiering och underskrift och den gemensamma digitala ingången till EU. För att nå dit satsar vi nu starkt på att bygga vidare på vår egna IT-leveransförmåga.

Idag arbetar arkitekter, utvecklare och UX:are med en stark teamkänsla tätt tillsammans. Vi har ett flertal utvecklingsteam som ansvarar för en eller flera tjänster. Vi har även ett plattformsteam som stödjer utvecklingsteamen för att tillsammans ta ansvar för it-tjänsterna. Vår filosofi är att det team som hanterar nyutvecklingen av en tjänst också tar hand om tjänsten under hela livscykeln.

Arbetet i utvecklingsteamen sker agilt i tätt samarbete med interna behovsägare som formulerar verksamhetens behov. Du förväntas både samarbeta i team med andra men trivs också med att arbeta självständigt på egen hand.

Arbetet i utvecklingsteamen sker agilt i tätt samarbete med interna behovsägare som formulerar verksamhetens behov såväl som systemets funktionella och icke funktionella krav. Du förväntas både samarbeta i team med andra men trivs också med att arbeta självständigt på egen hand.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga - du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback, samt fokuserar på ditt och andras lärande.
• Problemlösande analysförmåga - du analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem och komplexa frågor.
• Flexibel - du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheterna i förändringar.
• Kvalitetsmedveten - du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt lägger ner stor vikt vid att leva upp till dessa.    

Erfarenheter och kunskaper

• Erfarenhet av frontendutveckling med t ex. Vue, React, Angular eller liknande i minst 3 år
• Erfarenhet av backendutveckling med t ex. Java, Node.js eller liknande i minst 3 år
• Erfarenhet av microservicearkitektur
• Erfarenhet av Quarkus, Spring eller liknande
• Erfarenhet av Javascript, Typescript
• Erfarenhet av teambaserad utveckling enligt agila principer
• Goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift

Meriterande erfarenheter och kunskaper


• Erfarenhet av html/css
• Erfarenhet av Tailwind
• Erfarenhet av arbete med tillgänglighet/WCAG
• Erfarenhet av Kubernetes
• Erfarenhet av automatisering av bygg-, test- och leveransflöden i containerbaserad miljöer
• Erfarenhet av Open source
• Erfarenhet av SAML2 samt relevanta standarder inom området samt Java
• Erfarenhet av OIDC och OAuth 2.0 samt relevanta standarder inom området samt Java


Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom relevant område eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.


Om Digg 
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Eventuell organisationsförändring

I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamheten och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret som minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.  Distansarbetets omfattning varierar mellan olika personer utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder

• Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning
• Placeringsort är Sundsvall eller Stockholm
• Resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• Jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• Det kan även komma att bli aktuellt med beredskapstjänstgöring. Generösa förmåner. Läs mer på digg.se

 

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 22 augusti, 2025
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Malin Nordin Palm via epost malin.nordin.palm@digg.se. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Handläggare till Diggs digitala tjänster

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Jul 4
Vill du arbeta med digitalisering som förenklar vardagen för privatpersoner, företag och offentlig sektor? Har du erfarenhet av administrativ handläggning och av arbete inom offentlig förvaltning?

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här

Om jobbet
Nu söker vi en handläggare till enheten för Säker kommunikation och anslutning, på avdelningen Tjänster och tillgänglighet. Som handläggare kommer du arbeta med flera team och flera digitala tjänster som avdelningen utvecklar och förvaltar. 

I din roll är du en viktig kontakt som kommer ge råd och stöd samt arbeta med varierande handläggningsärenden inom de team som hanterar tjänsterna. Tillsammans med teamen kommer du även vara med och utveckla arbetssätt och processer. Din roll riktar sig främst till myndigheter, kommuner och regioner.

Som handläggare kommer du bland annat att:


• svara på frågor om tjänsterna via telefon och e-post
• stödja användare som ska använda tjänsterna
• hantera anslutningar och avtal kopplat till tjänsterna samt ha kontakt med organisationer som ska ansluta
• utföra administrativa arbetsuppgifter såsom diarieföring och posthantering
• ta fram statistik och arbeta med uppföljning och rapportering
• arbeta med synpunktshantering
• delta i incidenthanteringsarbetet
• hantera ärenden och arbetsuppgifter tillsammans med teamet
• samverka med kundservice, samt övriga team och enheter för att skapa effektiva och gemensamma arbetssätt och processer.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga. Hos oss går laget före jaget. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Kvalitetsmedveten. Är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa.
• Stabil. Är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.
• Serviceinriktad. Är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar.

Erfarenheter och kunskaper
Krav

• Flerårig erfarenhet av arbete med kundservice eller annan support, exempelvis med kundrelationer via e-post och telefon
• Erfarenhet av administrativ handläggning såsom att till exempel granska och godkänna ansökningar
• Erfarenhet av arbete med diarieföring och ärendehanteringssystem.
• Grundläggande kunskap om digitala lösningar
• Goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska.

Meriterande

• Erfarenhet av frågor av juridisk karaktär
• Erfarenhet av arbete inom offentlig sektor
• Erfarenhet av att kommunicera med kommuner, regioner eller andra myndigheter
• Erfarenhet av att ta fram stödmaterial, statistik eller rapporter
• Erfarenhet av verksamhetsutveckling.

 

Utbildning
Du har relevant utbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Om Digg
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Eventuell organisationsförändring
I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Hos oss arbetar engagerade personer som alla har en viktig roll i digitaliseringen av Sverige. Vi rekryterar långsiktigt och det är viktigt att du som medarbetare mår bra, har möjlighet att utvecklas på jobbet och trivs med det du gör.

Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamheten och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret som minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.  Distansarbetets omfattning varierar mellan olika personer utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder

• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning 
• placeringsort är Sundsvall 
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• en säkerhetsprövning kan komma att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är söndag den 17:e augusti.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Kristin Aastrup på tel 010 484 74 13. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Initiativrik enhetschef till it-avdelningen

Chief Information Officer/CIO/IT-chef
Läs mer Jul 3
Gillar du att skapa goda förutsättningar för medarbetare och ha en helhetssyn med verksamhetens bästa i fokus? Vill du samverka med chefer inom andra verksamhetsområden? Är du vår nästa engagerade ledare? 

Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här

Om jobbet
Nu söker vi en enhetschef till en av enheterna inom systemutveckling som är en del av it-avdelningen. Enheten ansvarar för närvarande för utvecklingen och driften av de tekniska plattformarna och den digitala identitetsplånboken. Resurserna i enheterna, tillsammans med övriga enheter inom avdelningen, utgör stommen i de olika devopsteamen som ansvarar för it-tjänsterna. På Digg bedrivs arbetet till stor del tvärfunktionellt, vilket innebär att medarbetare från olika delar av myndigheten deltar i enhetens leveranser. Teamen arbetar agilt och kan bestå av en blandning av medarbetare, konsulter och inlån från andra myndigheter.

Som enhetschef kommer du att:


• Leda och skapa förutsättningar för dina medarbetare samt ha personal- och arbetsmiljöansvar för de medarbetare som ingår i enheten
• Ansvara för strategier, mål, planer och uppföljning inom enhetens verksamhet
• Leda förändrings- och utvecklingsarbete inom enheten
• Ha verksamhets- och budgetansvar inom enheten
• Samverka med chefer och medarbetare inom myndigheten
• Aktivt arbeta för att vår kultur genomsyrar det arbete som bedrivs
• Representera enheten och avdelningen i externa sammanhang
• Bidra till it-avdelningens utveckling

Om dig
Du är en god ledare vilket för oss betyder att du leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt uppnå gemensamma mål. Du samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Du skapar engagemang och delaktighet.

Du har god samarbetsförmåga. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande. 

Du har helhetssyn. Du tar ansvar för att förstå och agera i enlighet med Digs roll och uppdrag på en övergripande nivå. Du har lätt för att sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling.

Du gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Du väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

Du är trygg, stabil och har självinsikt och visar personlig mognad. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i den här rekryteringen.

Du har följande erfarenheter och kunskaper:

• Minst 3 års erfarenhet av att leda systemutveckling av produkter och it-tjänster under hela dess livscykel i en agil verksamhet med fokus på människor och interaktion
• Erfarenhet av personal- och budgetansvar
• Erfarenhet av att arbeta med mål, planer och uppföljning
• Erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete
• Erfarenhet av att bygga och utveckla goda relationer och grupper/team inom kompetensområdet
• Du kan delegera till och skapa förutsättningar för medarbetare i deras arbete
• Relevanta kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.

Meriterande erfarenheter och kunskaper:

• Erfarenhet av att leda process- och metodutveckling
• Erfarenhet av att leda enligt principerna för DevOps
• Erfarenhet av att företräda verksamhet i externa sammanhang

Utbildning
Akademisk utbildning inom relevant område eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

Diggs huvudkontor finns i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler. Vi har också ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning
• placeringsort för tjänsten är Sundsvall
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid
• jobbet är placerat i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras inför anställning. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Eventuell organisationsförändring

I syfte att stärka digitaliseringsarbetet har regeringen gett Digg och Post-och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att lämna förslag på hur våra två myndigheter skulle kunna gå samman till en gemensam. Redovisningen lämnades till regeringen 14 mars och vi inväntar nu besked om en organisationsförändring ska genomföras. Vårt arbete med att digitalisera Sverige fortsätter, vi hoppas du vill vara med på resan.

Redovisning av uppdrag att lämna förslag på organisationsförändring

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 17 augusti.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta avdelningschef Tomas Stenlund på tel 010-4847405. Fackliga kontaktpersoner är Mattias Ekhem för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu