Sundsvall: Områdeschef inom område plattform och integration till Sundsvall

Hitta ansökningsinfo om jobbet Områdeschef inom område plattform och integration till Sundsvall i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2024-03-15 // Varaktighet: Heltid

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Vi söker en driven och målmedveten områdeschef till IT-produktion/IT-avdelningen. Här finns en möjlighet för dig som vill leda och hantera ett teknologiskt framtidsinriktat och föränderligt arbetsområde med ett samhällsviktigt uppdrag.

IT-produktion, strategiskt ledarskap, IT-verksamhetsutveckling
Som områdeschef för plattform och integration ansvarar du för att leda och styra alla produkter inom ditt område samt utarbetar färdplaner för produktområdet. Rollen övervakar och följer upp utvecklingen och hanteringen av produktlivscykeln för produkter inom området. Områdeschefen rapporterar status och planering för sitt produktområde till verksamhetsområdets portföljstyrning samt övriga berörda intressenter.

Området består av ca 70 personer fördelat på 4 enheter som tillhandahåller kontinuerlig utveckling och drift av IT-tjänster till Försäkringskassan och andra myndigheter. Verksamheten omfattar b la databasteknik, externa och interna integrationsplattformar, autentisering, auktorisering, signering och federationer samt Container-plattformar.

Som områdeschef ansvarar du för att styra verksamhet och leda människor utifrån myndighetens långsiktiga mål och avdelningens gemensamma inriktning. Den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Du leder i första hand enhetschefer som leder andra medarbetare. I ditt uppdrag är du ett stöd för avdelningens beslutsfattande och tar ansvar för att fattade beslut genomförs inom ditt område.

Du skapar förståelse för sammanhang, riktning och de målbilder avdelningen satt upp och genomförandet av de planer din verksamhet har. Du har verksamhetsansvar, budgetansvar samt personalansvar. Du har en aktiv roll att driva samarbetsfrågor utifrån ett större samhällsperspektiv tillsammans med andra myndigheter och aktörer. Du representerar Försäkringskassan i mediekontakter.

I områdets ledningsgrupp styr du verksamheten tillsammans med dina enhetschefer. Du konkretiserar och bryter ned mål till praktisk handling och säkerställer genom dialoger med dina enhetschefer att strategier och planer förankras och genomförs. Genom ditt ledarskap skapar du den förutsägbarhet, trygghet och hållbarhet som är nödvändig för att medarbetarna ska kunna ta sitt ansvar samt möta behov av förändring. Du anpassar och utövar ditt ledarskap på ett sätt som skapar förutsättningar för medarbetarna att använda sitt omdöme och kompetens.

Som områdeschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp och din närmast överordnade chef är verksamhetsområdeschefen.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

 

 Vi söker dig som 


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har tidigare chefserfarenhet
• har god ledarskapsförmåga
• utvecklar långsiktiga och positiva målbilder
• tar egna initiativ och agerar proaktivt, får saker att hända och tar ansvar för resultatet
• förstår organisationens struktur och kultur och tar tillvara kompetenser effektivt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god självkännedom och är stabil som person, främjar ett förtroendeskapande arbetsklimat
• främjar ömsesidig dialog, är lyhörd och anpassar sin kommunikation efter behov och situation.

Det är meriterande om du 


• har erfarenhet av operativt, taktiskt och strategiskt ledarskap
• har erfarenhet av ledarskap inom IT verksamhet med fokus på produktion
• har erfarenhet av process- och portföljstyrning
• har kunskap om principerna i en produktstyrd organisation
• har kunskap om agila arbetssätt
• har erfarenhet av verksamhetsutveckling på taktisk och strategisk nivå.
• har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
En tjänst, tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Sundsvall. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test att användas som en del av urvalsarbetet.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Peter Axelborn tel 010-1147534 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, tel 010-1186812 (för frågor omrekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST: Marie Nordenfjäll, Saco-S: Ann Wiström, Seko. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 april. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som Platschef/Områdeschef, försäkringskassa

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som Platschef/Områdeschef, försäkringskassa.

Verksamhetsområdeschef, VO IT-Utveckling i Stockholm eller Sundsvall

Läs mer Feb 21
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Är du beredd att ta Sveriges viktigaste IT-jobb?

Om du vill ha ett vanligt IT-jobb, utan utmaningar, då kan du sluta läsa här. Men om du vill ha ett jobb där du påverkar människors liv och hela samhället? Då ska du läsa vidare.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du har god förmåga att omsätta strategiska mål till operativt arbete. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för områdets resultat och för dess utveckling. På detta sätt bidrar du till verksamhetsområdet och avdelningens övergripande resultat. I rollen ingår personal-, budget- och resultatansvar.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du medarbetarna en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du ingår i IT-avdelningens ledningsgrupp där du utifrån ditt ansvar för verksamhetsområdet IT-utveckling bidrar med kompetens och engagemang för IT-avdelningens ledning och styrning med fokus på strategisk och taktisk förflyttning.

Ditt övergripande ansvar är att leda, utveckla och förvalta verksamhetsområdet IT-utveckling inom avdelningens ansvarsområde. Du gör det främst i samarbete med de övriga verksamhetsområdena inom IT-avdelningen och genom dina underordnade chefer inom IT-utveckling, samt i nära samarbete med chefer inom övriga avdelningar på myndigheten. Genom ditt ledarskap stödjer du cheferna i att driva utvecklings- och förvaltningsaktiviteter och säkerställer att verksamhetsområdets löpande leveranser svarar mot verksamheternas behov.

Ditt verksamhetsområde består av sju underliggande områden med olika leveransansvar som kontinuerligt utvecklar och förvaltar myndighetens IT-system.

 

Vi söker dig som


• Har akademisk examen inom IT, data- och systemvetenskap från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har erfarenhet av ledningsgruppsarbete på hög organisatorisk nivå (2-5 årsperspektivet)
• Har erfarenhet av ledarskap och styrning av IT-utveckling
• Har erfarenhet av att leda förändring inom IT-verksamhet
• Har god ledarskapsförmåga och erfarenhet av att leda och motivera chefer
• Har god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen kräver
• Är initiativtagande, målinriktad och kan omsätta visioner och strategier till förväntade resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god analytisk förmåga
• Har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du


• Har förståelse för IT-arkitektur som ett medel för både flexibilitet i utveckling och stabilitet i produktion.
• Har erfarenhet av statlig it-verksamhet
• Har erfarenhet av teambaserat arbetssätt
• Har erfarenhet av agila arbetsmetoder
• Har erfarenhet av att leda innovation

 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm, alternativt Sundsvall. Resor ingår i tjänsten. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del av rekryteringsprocessen. Svenskt medborgarskap krävs då tjänsten är säkerhetsklassad och en säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning.

Kontakt

Chef (för frågor om tjänsten): Stefan Blom 010-116 91 79, HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Anneli Wetterholt, 010-118 68 12. Fackförbundet ST: Peter Lampinen Saco-S: Ingmarie Johansson och Seko-representant nås via växeln, 08-7869000.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 6 mars 2022.

Ansök nu

Områdeschef till avdelningen för Gemensamma försäkringsfrågor, omprövning

Läs mer Feb 7
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att enhetschefer ska kunna och vilja ta stort ansvar för områdets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Områdeschef ingår personalansvar, budgetansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för ditt område. Du förväntas att ta ett strategiskt helhetsansvar för ditt område men även att agera operativt utifrån lokala förutsättningar.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du enhetscheferna och medarbetarna i ditt område en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Områdeschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. I områdets ledningsgrupp styr du det strategiska arbetet tillsammans med dina enhetschefer och stödfunktioner. Ledningsgruppen består av 12 enhetschefer. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå. Som områdeschef hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi söker dig som


• Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har god ledarskapsförmåga
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du


• Har erfarenhet av operativt och strategiskt ledarskap
• Har erfarenhet av att leda chefer
• Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
• Har erfarenhet av att leda på distans
• Har erfarenhet av nära samarbete med kollegor på distans
• Har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placeringsort kommer vara Stockholm, Göteborg, Jönköping eller Sundsvall. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Joakim Axelsson 010-118 69 08 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Christel Lind 010-114 01 67. Saco-S: Anja Johansson 010-111 61 87. Seko: Johanna Grundström 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 27 februari 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Ansök nu

Områdeschef till avdelningen för barn och familj i norra Sverige

Läs mer Jun 21
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Avdelningen barn och familjs 2 400 medarbetare arbetar med att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar. Varje år betalas cirka 73 miljarder kronor ut i föräldrapenning, VAB, barnbidrag, bostadsbidrag, graviditetspenning och underhållsstöd till ungefär 2 miljoner blivande föräldrar samt föräldrar. Avdelningen finns representerad på 18 orter i hela landet.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som chef i Försäkringskassan arbetar du enligt myndighetens uppdrag från regeringen. Du ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av en god service. Du leder verksamheten utifrån en helhetssyn och med respekt för fattade beslut. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att enhetschefer ska kunna och vilja ta stort ansvar för områdets resultat och för sin egen utveckling. I rollen som Områdeschef ingår personalansvar, budgetansvar och det yttersta resultat- och uppföljningsansvaret för ditt område. Du förväntas att ta ett strategiskt helhetsansvar för ditt område men även att agera operativt utifrån lokala förutsättningar.

Ditt engagemang i ledarskapet är stort och den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom att balansera kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet erbjuder du enhetscheferna och medarbetarna i ditt område en hälsofrämjande arbetsmiljö. Du har en god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver.

Som Områdeschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp och bidrar där med din kompetens och ditt engagemang. I områdets ledningsgrupp styr du det strategiska arbetet tillsammans med dina enhetschefer och stödfunktioner. Ledningsgruppen består av ett antal enhetschefer. Du är en god kommunikatör på både individ- och gruppnivå och vid behov representerar Försäkringskassan i externa samarbeten och i mediekontakter.

Vi söker dig som


• Har akademisk examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• Har god ledarskapsförmåga och är en god arbetsgivarrepresentant
• Är initiativtagande, målinriktad och skapar resultat
• Kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
• Har god självkännedom och är stabil som person
• Har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
• Samarbetar och samverkar effektivt med andra
• Har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du


• Har erfarenhet av operativt och strategiskt ledarskap
• Har erfarenhet av att leda chefer
• Har erfarenhet av ledarskap i liknande verksamhet
• Har erfarenhet av att leda på distans

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper

Övrigt

En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placeringsort är Luleå, Skellefteå eller Sundsvall. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef (för frågor om tjänsten): Jenny Cederborg, 010-119 20 30. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Rebecca Svanedal, 010-111 37 53. Fackförbundet ST: Evelyn Isaksen, 010-119 22 14, Saco-S: Ingmarie Johansson, 010-119 26 37, Seko: Irre del Barba 010-115 30 87.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 5 augusti 2018 . Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet och ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från Försäkringskassan

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från Försäkringskassan .

It-tekniker inom central logghantering i Sundsvall

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Apr 5
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.

Efterfrågan på säkra plattformar för informationsdelning och distansmöten ökar avsevärt, både inom myndigheter och mellan olika aktörer. Vi strävar efter att samla en bred och djup kompetens inom samtliga områden som berör digitala samarbetstjänster. Detta är avgörande för vår förmåga att hålla jämna steg med den kontinuerliga utvecklingen av säkra molnliknande tjänster

Central logghantering, Elasticsearch, Teknisk expertis, Incidenthantering, ITIL-ramverk
Vi söker en skicklig It-tekniker som vill ta del av vårt team inom It-produktion, It-arbetsplats och Basinfrastruktur. I den här rollen kommer du att fokusera på central logghantering med hjälp av Elastics produktflora. Det innebär att du får chansen att delta i olika projekt och aktiviteter där din tekniska expertis inom området kommer att vara avgörande.

Ditt arbete kommer att innefatta regelbundna kontakter både internt och externt. Du kommer i enlighet med ramverket ITIL lösa incidenter och genomföra ändringshantering för att ständigt förbättra och vidareutveckla de tjänster som vårt produktområde ansvarar för att leverera.

Som en del av vårt team kommer du att ha möjlighet att driva både ditt eget och teamets arbete framåt. Du kommer att vara involverad i prioriteringen av kommande arbetsuppgifter och agera som en rådgivare i tekniska frågor. Vi tror på ett starkt samarbete där varje medlem bidrar till att uppnå våra gemensamma mål.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

 

Vi söker dig som


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har flerårig dokumenterad erfarenhet av arbete på Linuxplattform
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat  
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du


• har erfarenhet av och förståelse för storskalig IT-drift samt erfarenheter av processorienterat arbetssätt
• har jobbat med automatisering eller automatiseringsverktyg Git
• har kunskap om programmering eller skriptning
• har kunskap och erfarenhet av Elastics produkter
• har erfarenhet av arbete inom Försäkringskassan IT.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
En tjänst tillsvidare anställning, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Intervjuer sker löpande under rekryteringsprocessen. Placeringsort: Sundsvall

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Nicklas Granlund, tel 010-118 72 76 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ahmad Mohsen, tel +46 10 113 45 24 eller Ahmad.mohsen@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Peter Lampinen, Saco-S Ann Wiström och Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 15 maj. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till BankID kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

It-tekniker till databas i Sundsvall

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Apr 15
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Utveckling, förvaltning och drift
Som it-tekniker inom databas utför du installationer, konfigurationer, uppgraderingar, patchningar av olika databashanterare. Automatiseringar och effektiviseringar är ständigt i fokus. Du arbetar med incident- och problemhantering, utför monitoreringar, prestandauppföljning och optimeringar. Du samarbetar i ett eller flera databasteam. Du deltar även i projektuppdrag tillsammans med andra kollegor från olika verksamhetsdelar.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som 


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har dokumenterad erfarenhet av databashanterare i Linuxmiljö
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat  
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du har


• har dokumeterad erfarenhet av Containermiljö
• har erfarenhet av Postgre, Db2, Oracle DB, My, MariaDB, MongoDB, Cassandra eller andra OpenSource-databashanterare
• har kompetens inom automatisering och scriptning
• har kompetens gällade säkerhet, loggning och spårbarhet
• har erfarenhet av ramverket ITIL.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Placeringsort: Sundsvall  

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Katrin Eriksson, tel 010-118 72 60 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ann Dahlstedt ann.dahlstedt@forsakringskassan.se tel 010-112 41 82. Fackliga representanter är för ST Marie Nordenfjäll, Saco-S Amelie Johansson , Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 maj. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

Skiftgående it-tekniker till Produktionsövervakningen i Sundsvall

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Apr 8
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Produktionsövervakningens vision är att vara hjärtat i Försäkringskassans it-produktion. Vår primära roll är att dygnet runt övervaka och avhjälpa fel i Försäkringskassans it-infrastruktur, applikationer och tjänster. Vi utvecklar verktyg och arbetssätt för att möjliggöra proaktivt agerande och därigenom kunna ingripa innan en störning hunnit få kundpåverkande konsekvenser.

It-tekniker, it-drift och it-övervakning 
I rollen som it-tekniker är ditt huvudsakliga ansvarsområde att övervaka den dagliga produktionen och med snabbhet agera vid avvikelser för att minimera otillgänglighet för interna och externa användare. Detta innebär att du i enlighet med ITIL:s ramverk löser incidenter, skapar problemärenden samt deltar i genomförandet av ändringar. Arbetet innehåller många kontaktytor med både interna och externa parter där en viktig del i ditt arbete är att vid en incident snabbt sköta spridning av korrekt driftinformation till de kunder och intressenter som berörs.

Då verksamheten är igång dygnet runt, årets alla dagar så kommer du att arbeta enligt ett av gruppens uppskattade scheman med både dag och nattpass.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter, vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som 


• har högskoleexamen inom it-området eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har arbetslivserfarenhet av storskalig drift på Unix/Linux och Windows plattform
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat  
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• är trygg och förtroendegivande, även i belastade situationer 
• har goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du har


• har kunskaper om ramverket ITIL och dess processer, framför allt incident, problem, change och release
• har erfarenhet av samhällsviktig 24/7-verksamhet
• har erfarenhet av administration av applikationer på Linux och Windows servrar
• har erfarenhet inom servervirtualisering
• har erfarenhet från skifttjänstgöring
• har relevanta certifieringar.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap.

Placeringsort: Sundsvall

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Mikael Lundgren, 010-112 62 90 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Hanna Fransson, hanna.fransson@forsakringskassan.se, 010-113 44 55 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Christina Lövgren, Saco-S Ann Wiström, Seko Johanna Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

IT-tekniker inom Infrastruktur Windows i Sundsvall

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Apr 12
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Vi söker dig som vill arbeta som It-tekniker på en av landets största It-avdelningar. Våra It-tjänster används av miljontals människor. Vi arbetar med hela kedjan - från utveckling till produktion och förvaltning av It-tjänster. Vi satsar på ny teknik och hög kvalité och söker dig som vill vara med på vår fortsatta resa mot digitalisering. Försäkringskassan har fått i uppdrag av regeringen att tillhandahålla It-drift åt andra myndigheter och med anledning av detta så behöver myndigheten förstärka sin förmåga inom Windows Server området.

Utveckling Infrastruktur Serverplattform Windows
Huvudsakliga ansvarsområdet är den dagliga driften och utveckling av Försäkringskassans och våra anslutna myndigheters Windowsmiljöer inklusive active directory. Detta innebär bl.a. att du i enlighet med ITIL´s ramverk löser problem och incidenter, deltar i ändringshantering, testar, verifierar samt genomför kvalitetshöjande åtgärder inom vår dagliga produktion inom området.

I arbetsuppgifterna ingår också att delta i projektarbete som representant för leveransområde Serverplattformar för att säkra produktion och nyutveckling.  Det ingår även att driva förbättringsarbete och automatiseringar inom Windows.

Inom Serverplattformar jobbar vi fokuserat med att bygga vår kultur genom att leva efter våra värderingar – Samarbete, Kvalitet, Ansvar, Helhetssyn och Arbetsglädje.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Du kommer arbeta i ett sammansvetsat team på 8 personer med lång och bred erfarenhet på området.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som 


• har erfarenhet av storskalig serverdrift, teknisk felanalys/åtgärd och ändringshantering av Windows servrar
• har goda scriptkunskaper i Powershell eller annat programeringsspråk för att kunna automatisera manuella handhavande
• behärskar svenska i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska.

Det är meriterande om du har


• har kunskaper om ramverket ITIL och dess processer, framförallt incident, problem, change och release
• har scriptkunskaper i andra programmeringsspråk än Powershell
• är certifierad inom Windows serverområdet
• har erfarenhet av SCCM och SCOM
• har erfarenhet av samhällskritisk 24/7-verksamhet
• har erfarenhet av VMware
• har erfarenhet av active directory.

Övrigt
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Sundsvall, annan ort kan bli aktuell. 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Stefan Westin, tel 010-112 39 85 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Klas Lindblad, tel 010-113 10 43 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST: Peter Lampinen, Saco-S: Ann Wiström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan snarast, senast 2024-05-05, eftersom vi arbetar med urvalet löpande. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. 

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

IT-tekniker inom Infrastruktur Linux i Sundsvall

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Apr 12
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Vi söker dig som vill arbeta som It-tekniker på en av landets största It-avdelning. Våra It-tjänster används av miljontals människor. Vi arbetar med hela kedjan - från utveckling till produktion och förvaltning av It-tjänster. Vi satsar på ny teknik och hög kvalité och söker dig som vill vara med på vår fortsatta resa mot digitalisering. Försäkringskassan har fått i uppdrag av regeringen att tillhandahålla It-drift åt andra myndigheter och med anledning av detta så behöver myndigheten förstärka sin förmåga inom Linux Server området.

Utveckling Infrastruktur Linux
Huvudsakliga ansvarsområdet är den dagliga driften och utveckling av Försäkringskassans och våra anslutna myndigheters Linuxmiljöer. Detta innebär bl.a. att du i enlighet med ITIL´s ramverk löser problem och incidenter, deltar i ändringshantering, testar, verifierar samt genomför kvalitetshöjande åtgärder inom vår dagliga produktion. I arbetsuppgifterna ingår att delta i projektarbete som representant för enheten Serverplattformar för att säkra produktion och nyutveckling. Det ingår även att driva förbättringsarbete och automatiseringar inom Linux. 

Du kommer arbeta i ett sammansvetsat team på 7 personer med lång och bred erfarenhet på området.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som 


• har erfarenhet av storskalig serverdrift, teknisk felanalys/åtgärd och ändringshantering av Linux/Unix servrar
• har kunskaper i skriptprogrammering för att kunna automatisera manuella handhavande
• har dokumenterad erfarenhet av Linux baserade system
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• är serviceinriktad och delar med dig av dina kunskaper
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• behärskar svenska i tal och skrift samt har goda kunskaper i engelska.

Det är meriterande om du har


• har kunskaper om ramverket ITIL och dess processer, framför allt incident, problem, change samt release
• har praktisk erfarenhet av Linux Red Hat eller gedigen utbildning inom Linux Red Hat
• är certifierad RHCT/RHCSA eller RHCE inom Linux Red Hat
• har erfarenhet av Grafana eller annan övervakningsplattform
• har kunskaper inom Ansible/AWX
• har kunskaper inom Python
• har erfarenhet av VMware eller annan virtualiseringsplattform.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Sundsvall, annan ort kan vara aktuellt. 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Stefan Westin, tel 010-112 39 85 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Klas Lindblad, tel 010-113 10 43 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST: Peter Lampinen, Saco-S: Ann Wiström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan snarast, dock senast 2024-05-05, eftersom vi arbetar med urvalet löpande. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan. 

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu

IT-tekniker inom drift och förvaltning Applikationsdistribution i Sundsvall

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Apr 8
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
Drift och förvaltning Applikationsdistribution
Enheten Arbetsplats Klientplattformar söker en social och driven medarbetare till teamet applikationspaketering.

Du kommer att tillhöra ett fantastiskt trevligt team i Sundsvall som hanterar applikationspaketering och distribution av applikationer till Försäkringskassan och anslutna myndigheter.


• du ansvarar för pilotinstallationer, driftsättningar, avvecklingar och ändringshantering av applikationer
• du kommer hantera installation, reparation och avinstallation av applikationer efter dialog med användare
• du ansvarar för att uppdatera Task Sequence applikationer efter driftsättningar
• du kommer att ha dialog och avstämningar med interna beställare samt anslutna myndigheter
• du kommer delta i förbättringsarbete inom teamet
• du kommer att arbeta med test av paketerade applikationer (inför pilot/driftsättning).

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som 


• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har specialistkompetens och sakkunskap inom applikationsdistribution, konfigurationshanterare MECM (SCCM),  med fokus på distribution
• har goda kunskaper om och erfarenhet av felsökning, felavhjälpning och användarstöd i Windows-miljö
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat  
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.

Det är meriterande om du har


• har arbetat i en större Windowsmiljö/IT-arbetsplats med fokus på distribution via MECM (SCCM)

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
1 tjänst tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Placeringsort: Sundsvall 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner
Chef: Stefan Bäckman, 010-1147222 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ann Dahlstedt, 010-1124182 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Marie Nordenfjäll, Saco-S Ann Wiström , Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 30 april 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Ansök nu