Sundsvall: Kommunikatör

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kommunikatör i Sundsvall. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Sundsvall inom den kategorin.

Publicerad: 2024-05-03 // Varaktighet: Heltid

Har du erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete inom offentlig förvaltning? Gillar du att arbeta med kommunikationsinsatser i samverkan med många olika aktörer? Vill du vara med och skapa samhällsnytta med oss? 

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Vi söker en erfaren kommunikatör till kommunikationsenheten. På enheten arbetar vi både strategiskt och operativt med att stötta ledning och medarbetare i interna och externa kommunikationsfrågor som är prioriterade utifrån Diggs uppdrag, mål och leveranser. 

Som kommunikatör kommer du att:


• arbeta som kommunikationsstöd i uppdrag som utvecklar digitala tjänster för offentlig sektor
• arbeta med analys, strategi, genomförande och utvärdering av kommunikationsinsatser
• skriva och publicera texter såsom nyhetsartiklar, pressmeddelanden, presentationer, webbinnehåll på digg.se och vårt intranät
• planera och genomföra webbinarier som Digg forum och publicering på Digg play
• arbeta med nyhetsvärdering, budskapsformuleringar och ge stöd till chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor
• skriva och publicera korta budskap i våra sociala kanaler

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Ansvarstagande - du tar ansvar, arbetar mot mål, fokuserar på och levererar resultat i prioriteringar, planering och dina handlingar. Du har lätt för att ställa om och ändra inriktning när förutsättningarna förändras. Genom din prestigelöshet tar du ditt ansvar och gör det som behöver göras.
• Samarbetssförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Självgående - du tar ansvar för din uppgift. Strukturerar själv ditt angreppssätt och driver sina processer vidare.
• Flexibel - du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheterna i förändringar.

Kunskaper
Ska-krav

• Kan självständigt planera, genomföra, följa upp och vidareutveckla kommunikationsinsatser.
• Goda kunskaper i att producera nyhetsartiklar, pressmeddelanden, webbinnehåll och korta budskap i våra sociala kanaler.
• Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, både muntligt och skriftligt. Det innebär att du uttrycker dig både skriftligt och muntligt på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du behöver kunna presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum såväl internt som externt. Du är en god skribent med förmåga att utforma budskap, tydliggöra och kommunicera komplex information.
• Kunskap om digitala verktyg och är digitalt nyfiken

Erfarenheter
Ska-krav

• Minst fem års erfarenhet av kvalificerat strategiskt och operativt kommunikationsarbete i en politiskt styrd organisation från den senaste 10 årsperioden.
• Erfarenhet av att ta fram kommunikationsplaner och budskapsformulering.
• Erfarenhet av praktiskt arbete med de lagar, riktlinjer och standarder som offentliga aktörers webbplatser ska efterleva.

Bör-krav

• Erfarenhet av att vara kommunikationsstöd i uppdrag som utvecklar digitala tjänster för offentlig sektor.
• Erfarenhet av agila arbetssätt.
• Erfarenhet av planera och genomföra webbinarier.
• Erfarenhet av beställarrollen för kommunikationstjänster.

Utbildning
Du har en akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap (minst 3 års akademiska studier) eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• tidsbegränsad anställning om 12 månader med tillträde så snart som möjligt
• placeringsort är Sundsvall
• resor förekommer och dess antal kan variera över tid.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 16 maj 2024.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Boija på tel 010-484 73 94. Fackliga kontaktpersoner är Arvid Perbo för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Sundsvall som Informatör/Kommunikatör

Nedan visas andra jobb i Sundsvall som Informatör/Kommunikatör.

Kommunikatör till Kommunikationsavdelningen

Läs mer Mar 28
Kommunikationsavdelningen arbetar strategiskt och operativt för att sätta Mittuniversitetets utbildning och forskning på kartan. Vi jobbar med att rekrytera studenter, göra forskningen synlig och skapa goda relationer internt och externt. Vi håller också medarbetare och vår omvärld uppdaterade om vad som händer hos oss. Kommunikationsverksamheten är centraliserad och alla kommunikatörer på universitetet tillhör avdelningen.



Till kommunikationsavdelningen söker vi en kommunikatör som ska ge kommunikativt stöd till olika utbildnings- och forskningsmiljöer på Mittuniversitetet.

Du bidrar med din kompetens och ser till att kommunikation används som ett strategiskt verktyg för att uppnå Mittuniversitetets mål.

 

Arbetsuppgifter ??

Du kommer att arbeta såväl strategiskt som operativt genom ett verksamhetsnära stöd till forskningsledare, chefer, lärare och forskare. Du ingår i ett team av kommunikatörer med motsvarande roll som stöttar varandra både kompetens- och resursmässigt. I uppdraget ingår att producera populärvetenskaplig kommunikation, samt vägleda och stödja verksamheten i kommunikationsfrågor riktade mot studenter, potentiella studenter och forskningssamverkanspartners.

Som kommunikatör kommer du rent operativt ta fram kommunikationsplaner, producera innehåll (text, film, bild) samt publicera i olika digitala kanaler. Du kommer också planera och genomföra olika typer av event. Resor mellan campusorterna Östersund och Sundsvall är vanligt förekommande, men det mesta av vår dialog och möten sker digitalt.

 

Din bakgrund

Vi söker dig som:

- har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap motsvarande minst kandidatexamen.
- har erfarenhet av att arbeta med kommunikation i en större verksamhet.
- har erfarenhet av webbpublicering, gärna i EpiServer.
- är en driven skribent som kan skriva målgruppsanpassat för flera olika kanaler, såsom sociala medier och webb.
- kan skriva och tala obehindrat på svenska och engelska.
- har erfarenhet av grafisk produktion i mallar, fotografering och att göra enklare filmproduktioner för sociala medier.



Det är meriterande om du har erfarenhet av:

- att ha arbetat med kommunikationsuppdrag vid ett universitet eller högskola.
- strategiskt kommunikationsarbete såsom kommunikationsplanering och rådgivning.
- Eventkoordinering.

 

Dina egenskaper  

Vi söker dig som har ett stort intresse samt vilja och förmåga att bidra i det operativa och strategiska kommunikationsarbetet. Du samarbetar bra med andra och levererar med hög kvalitet. För att lyckas i rollen krävs att du är idérik, lösningsfokuserad och tar egna initiativ. Eftersom detta arbete innebär att du ger stöd till flera olika uppdragsgivare är det viktigt att du kan prioritera och avgöra rätt insatser och ambitionsnivå utifrån beställarens kommunikationsutmaningar och behov.

Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper.

 
Anställning och tillträde

Anställningen är en särskild visstidsanställning på heltid från och med 2024-05-01 eller enligt överenskommelse, dock längst tom 2024-12-31.

Anställningsort: Sundsvall eller Östersund


Information

Närmare upplysningar lämnas av kommunikationschef Marlene Berg, telefon 010-142 87 79.


Ansökan

Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska.

Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-04-18. 

Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld.


Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar.


Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt.


Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Kommunikatörer med styrelseuppdrag

Läs mer Feb 17
HSB planerar, finansierar, bygger och förvaltar bostäder över hela Sverige - i dag totalt cirka 26 000 hyresrätter och 340 000 bostadsrättslägenheter.

HSB Södra Norrland verkar i Gävleborg, Västernorrland och Jämtland. Vi servar ca 450 bostadsrättsföreningar och andra fastighetsägare med ett heltäckande utbud av förvaltningstjänster. HSB har också ca 2 000 hyreslägenheter i regionen. Till vår hjälp har vi nästan 250 duktiga medarbetare som nu behöver förstärkning med placering i Sundsvall.

Vi söker två kommunikatörer med olika inriktning som helhjärtat vill medverka i vår fortsatta positiva utveckling. Tjänsterna består till 50 procent av styrelseuppdrag. I rollen som kommunikatör hos HSB Södra Norrland erbjuds du en utvecklande och spännande arbetsvardag och som HSB ledamot utgör du en viktig kugge för styrelserna i bostadsrättsföreningarna.

KOMMUNIKATÖR - INRIKTING VARUMÄRKE, GRAFISK PROFIL OCH WEBB

Ansvar och arbetsuppgifter

Du verkar för att skapa en tydlig och gemensam bild av varumärket HSB gentemot utpekade målgrupper, samt ger verksamheten både direktiv som support i frågor som rör grafisk profil och varumärke. Femtio procent av tjänsten jobbar du som HSB ledamot och är i nära kontakt med styrelserna i bostadsrättsföreningarna. Tjänsten innebär visst kvällsarbete.

Huvudsakliga ansvarsområden:

- Redaktionellt innehåll och digital publicering

- Support, utbildning och superuser

- Varumärkesansvar

- Driva kampanjer

- Säljmaterial och annonser

- Delta vid marknadsaktiviteter/mässor/seminarier

- HSB ledamot

KOMMUNIKATÖR - INRIKTNING KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSPLANERING

Ansvar och arbetsuppgifter

Du utvecklar, driver och samordnar företagets kommunikationsverksamhet utifrån de nationella riktlinjerna. Du verkar för att skapa en tydlig och gemensam bild av varumärket HSB gentemot utpekade målgrupper, samt ger verksamheten både direktiv och support i frågor som rör kommunikation. Femtio procent av tjänsten jobbar du som HSB-ledamot och är i nära kontakt med styrelserna i bostadsrättsföreningarna. Tjänsten innebär visst kvällsarbete.

Huvudsakliga ansvarsområden:

- Upprättande och samordning av kommunikations- och marknadsplan

- Kampanjer kopplade till marknadskommunikation och employer branding

- Press- och mediakontakter

- Förslag till budget för marknad- och kommunikationsaktiviteter

- Projektledning och projektdeltagande vid behov

- Utbildningar kopplade till kommunikationsområdet

- Delta vid marknadsaktiviteter/mässor/seminarier

- HSB ledamot

FÖR ATT LYCKAS I ROLLERNA BEHÖVER DU FÖLJANDE:

Erfarenhet

Vi söker dig som har högskoleutbildning med examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller kunskap och erfarenhet som kan bedömas likvärdig. Du har erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete i en större organisation där du har erfarenhet av både operativt och strategiskt arbete. Goda kunskaper i svenska både i tal och skrift och är bra på att målgruppsanpassa budskap.

För att lyckas i rollen krävs goda kunskaper i Officepaketet. Meriterande om du även har erfarenhet av Apsis, Episerver och InDesign och att du har lätt att lära dig nya digitala verktyg.

Meriterande är också om du har erfarenhet av förenings- och styrelsearbete.

Vi ser helst att du har B-körkort och tillgång till egen bil då det förekommer resor i tjänsten.

Personliga egenskaper

Vi söker en engagerad person som tar ett stort ansvar för sitt arbete, som är självgående och trygg i sin roll och som självständigt kan identifiera kommunikationsbehov. När förutsättningarna ändras, svänger du enkelt om och kan hantera snabba insatser med korta deadlines. För att lyckas i rollen är det viktigt att du är serviceinriktad och bra på att bygga relationer.

Vidare förutsätter vi att du delar våra värderingar och att ditt agerande gentemot kunder, kollegor och medlemmar utgår ifrån dem.

Vad HSB erbjuder

HSB strävar hela tiden efter att bli bättre, både som organisation och som arbetsplats, och det blir vi när medarbetarna utvecklas. Hos HSB är det du som påverkar din utveckling. Med den rätta ambitionen och stark drivkraft är en anställning inom HSB en bra investering i din karriär. Organisationen präglas av kärnvärderingarna Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke och Samverkan och beslutsvägarna är korta, vilket innebär att du ges goda möjligheter att påverka. Du får också stor frihet under ansvar i arbetet och HSB försöker alltid - så långt det är möjligt - att hjälpa dig att skapa balans i tillvaron mellan jobb och fritid. Genom att bidra till organisationens framgång kommer dina insatser att värdesättas. Möjligheterna finns hos HSB.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Urval sker löpande, ansök därför redan idag. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag 2024-03-10, intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan.
Vill du veta mer, kontakta Tina Enheim Jonsson, chef medlem, marknad och kommunikation, 070-244 93 49 eller tina.enheim@hsb.se.

Björn Könberg, Unionens representant, bjorn.konberg@hsb.se. Camilla Bylund HR-ansvarig, camilla.bylund@hsb.se.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Sundsvall från Myndigheten För Digital Förvaltning

Nedan visas andra jobb i Sundsvall från Myndigheten För Digital Förvaltning .

Uppdragsledare med kompetens inom verksamhetsutveckling

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Maj 16
Har du erfarenhet av både uppdragsledning och verksamhetsutveckling? Vill du vara med och bygga och utveckla arbetssätt för arbetet med Sveriges digitala infrastruktur? 

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Nu söker vi en uppdragsledare med kompetens inom verksamhetsutveckling till enheten för samordning. På enheten arbetar idag tio kollegor med liknande kompetenser. I det här jobbet kommer du framförallt att leda olika uppdrag men också delta i uppdrag och arbetsgrupper beroende på vad som är på gång inom verksamheten. Framför allt behöver vi förstärka teamet som arbetar med Ena - Sveriges digitala infrastruktur som gör att data kan utbytas enkelt, säkert och effektivt. Du kan också får rycka in i något annat uppdrag på myndigheten som för tillfället behöver din kompetens som uppdragsledare eller verksamhetsutvecklare. 

Ditt jobb innebär bland annat att:


• Leda och delta i olika arbetsgrupper inom arbetet med Ena eller annat utvecklingsuppdrag på myndigheten. 
• Bygga och vidareutveckla effektiva arbetssätt och strukturer för arbetet med den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen.
• Utveckla förutsättningar för andra organisationer att ansluta till och nyttja de olika komponenterna i infrastrukturen.
• Kommunicera både muntligt och skriftligt för att skapa engagemang.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Helhetssyn - du tar ansvar för att förstå och agera i enlighet med Diggs roll och uppdrag på en övergripande nivå. Du har lätt för att sätta dig in i och växla mellan olika perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa i beslut och handling.
• Ledarskap -  leder, motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Samordnar grupper och blir en referenspunkt för andra. Skapar engagemang och delaktighet.
• Omdöme - gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.
• Strukturerad - planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.

Kunskaper
Ska-krav

• Kan leda, planera och samordna uppdrag.
• Kan analysera och utreda komplexa frågeställningar samt dokumentera i rapport och presentera.
• Kan leda workshops och kan metoder för utvecklings- och förvaltningsstyrning.
• Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, både muntligt och skriftligt och uttrycker dig på ett pedagogiskt sätt i båda formerna.

Bör-krav

• Ha förmåga att pedagogiskt summera komplexa diskussioner för att komma vidare till nästa steg.
• Kunskap om hur man samlar behov och tar fram användningsfall.

Erfarenheter
Ska-krav

• Minst tre års erfarenhet som projektledare/uppdragsledare eller annan operativ ledare för tvärfunktionella grupper.
• Minst tre års erfarenhet från verksamhetsutveckling där teknik, kundbehov, juridik och säkerhet är centrala områden, exempelvis ta fram och förbättra arbetssätt, metoder, rutiner och processer för en effektiv verksamhet.
• Arbetat inom offentlig sektor minst fyra år.
• Ha erfarenhet av arbete enligt agila principer. 

Meriterande 

• Erfarenhet av att ha arbetat med regeringsuppdrag.
• Erfarenhet av att ta fram övergripande kostnadsbilder för lösningsförslag.

Utbildning
Ska-krav
Du har en akademisk utbildning om minst tre år eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. 

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning
• placeringsort är Sundsvall, i undantagsfall i Stockholm.
• resor förekommer men antal kan variera över tid.
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 29 maj 2024.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Anna Nilsson på tel. 072-4641953. Fackliga kontaktpersoner är Arvid Perbo för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Jurist med fokus på e-legitimation

IT-jurist
Läs mer Maj 13
Vill du arbeta i ett av offentliga Sveriges mest spännande uppdrag? Är du bra på att göra rättsliga krav begripliga för beställare och utvecklare? Har du erfarenhet av verksamhetsutveckling och agila arbetssätt?

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Nu söker vi en jurist till enheten för juridik. Som jurist med fokus på e-legitimation kommer du att ingå i ett tvärfunktionellt team som utvecklar en lösning för en ny statlig e-legitimation som ska vara tillgänglig för alla. Din roll i teamet kommer vara att fungera som bryggan mellan it-utvecklingen och de rättsliga kraven. Det innebär att du kommer genomföra rättsutredningar, svara på verksamhetens frågor samt analysera och dokumentera ert arbete ur ett rättsligt perspektiv.

Utöver arbetet i teamet kommer du också att:


• Bidra till rättsutvecklingen inom såväl myndighetens egna verksamhetsområden som digitaliseringen av den offentliga förvaltningen i stort, exempelvis genom att identifiera juridiska utmaningar och ge juridisk vägledning till statliga myndigheter, kommuner och regioner inom ramen för den förvaltningsgemensamma digitaliseringen.
• Arbeta tillsammans med övriga jurister på myndigheten i rättsliga frågor som vi hanterar.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Kvalitetsmedveten - du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard samt lägger ner stor vikt vid att leva upp till dessa.
• Problemlösande analysförmåga - du arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och byrter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem.
• Muntlig kommunikation - du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och små och stora grupper. Du lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.

Kunskaper
Ska-krav

• God kunskap i svensk lagstiftning
• God kunskap inom IT-rätt, förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess samt dataskydd
• Goda kunskaper i svenska och engelska, vilket innebär att du kan producera rapporter och annat skriftligt material på den nivå uppgiften kräver. Du uttrycker dig både skriftlift och muntligt på ett pedagogiskt sätt så att mottagaren ska förstå och den röda tråden bibehålls. Du kan presentera både muntlig och skriftlig information såväl internt som externt.

Bör-krav

• Kunskap om lagstiftning inom vårt verksamhetsområde, exempelvis kring e-legitimationer och e-underskrifter, e-handel eller den gemensamma digitala ingången till Europa (SDG).

Erfarenheter
Ska-krav

• Minst tre års erfarenhet av kvalificerad juridiskt arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av juridiska frågor kopplat till digitalisering och verksamhetsutveckling inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av agila metoder och arbetssätt.

Bör-krav

• Erfarenhet av samverkan med aktörer inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av implementering av EU-regelverk och tjänster
• Erfarenhet av verksamhetsutveckling av digitala tjänster.

Utbildning

• Du har en juristexamen.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning
• placeringsort är Sundsvall eller Stockholm.
• resor förekommer och dess antal varierar över tid.
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 29 maj 2024.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Helene Thorgren på tel 010 48 47 403. Fackliga kontaktpersoner är Arvid Perbo för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Jurist

Verksjurist
Läs mer Maj 16
Har du ett par års erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning? Är du intresserad av digitaliseringsfrågor och vill utvecklas tillsammans med oss och bidra i digitaliseringen av det offentliga Sverige?

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Nu söker vi jurister till enheten för juridik. Du kommer arbeta med löpande juridiska frågor inom myndighetens verksamhetsområden. Du kommer besvara remisser, bereda utlämningsärenden och svara på frågor från verksamheten. Du kommer också att:


• Bidra med expertis i juridiska frågor i syfte att säkerställa att myndighetens verksamhet bedrivs inom ramen för gällande rätt.
• Självständigt driva ditt eget arbete, men också ingå i tvärfunktionella arbetsgrupper med andra kompetenser inom myndigheter och i samverkan med andra aktörer.
• Bidra med juridisk expertis i vårt interna utvecklingsarbete.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Samarbetsförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Muntlig kommunikation - du talar klart, välformulerat och engagerat i enskilda möten och små och stora grupper. Lyssnar och är mottaglig för motparten och anpassar dig till situationen.
• Serviceinriktad - du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.
• Ansvarstagande - du tar aktivt ansvar, planerar mot mål, fokuserar på och levererar resultat i prioriteringar, planering och dina handlingar. Du har lätt för att ställa om och ändra inriktning när förutsättningarna förändras. Genom din prestigelöshet ta du ansvar och gör det som behöver göras.

Kunskaper
Ska-krav

• God kunskap i svensk lagstiftning
• Godkunskap inom förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift.

Erfarenheter
Ska-krav

• Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig förvaltning.

Bör-krav

• Erfarenhet av juridiska frågor kopplat till digitalisering och verksamhetsutveckling inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av arbete med dataskyddsfrågor
• Erfarenhet av arbete med avtals- och upphandlingsrätt.

Utbildning
Du har en juristexamen.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och individens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning.
• placeringsort är Sundsvall
• resor förekommer och antal kan variera över tid.
• jobbet är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 29 maj 2024.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Helene Thorgren på tel 010 48 47 403. Fackliga kontaktpersoner är Arvid Perbo för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Javautvecklare

Backend-utvecklare
Läs mer Apr 29
Gillar du att vara med från början och utveckla fram helt nya tjänster där kraven på säkerhet är väldigt höga? Är du en erfaren backendutvecklare som drivs av att tänka säkerhet i varje steg? Vill du vara med och skapa samhällsnytta med oss?

Det svenska e-legitimationssystemet är under utveckling med både nationella förändringar och förändringar på EU-nivå. Nationellt har regeringen aviserat att de vill utveckla en statlig e-legitimation och inom EU har man beslutat att utveckla en europeisk digital identitetsplånbok (EUDIW), tillgänglig för alla EU-invånare. Digg har ett stort och viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt och vi behöver bli fler, läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Vårt fokus är att bygga upp den gemensamma digitala infrastrukturen för att kunna förse både det offentliga Sverige, privata aktörer och medborgare med digitala tjänster.  Exempel på tjänster som vi utvecklar och driftar finns inom säker meddelandeutväxling, elektronisk identifiering och underskrift och den gemensamma digitala ingången till EU.  För att nå dit satsar vi nu starkt på att fortsätta att stärka vår egna IT-leveransförmåga.

Idag är vi en grupp arkitekter och utvecklare med en stark teamkänsla som arbetar tätt tillsammans och vi behöver bli fler. Vi har idag ett flertal applikations- och ett plattformsteam. Uppdraget är bland annat att utveckla applikationer och etablera den tekniska plattformen som krävs för att vi ska kunna realisera och möjliggöra en effektiv leverans av våra digitala tjänster.

Du kommer att delta i ett tvärfunktionellt team vars uppgift är att utveckla nya tjänster samt driva införandet av vår målarkitektur och applikationsplattform. Arbetet sker agilt i tätt samarbete med interna behovsägare som formulerar verksamhetens behov såväl som systemets funktionella och icke funktionella krav. 

Du kommer att delta i: 


• utvecklingen av våra tjänster, applikationsplattform och målarkitektur
• teamets arbete med att forma metoder, processer och riktlinjer när det gäller vår utveckling, t.ex. etablering av automatiserad testning, kodgranskning och andra kvalitetssäkrande åtgärder
• teamets analys, design och leverans av våra tjänster och API:er
• utvecklingen av vissa konceptlösningar för att iterativt utvärdera och validera ramverk, målarkitektur och applikationsplattform.

Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter.

Kompetenser:


• Samarbetsförmåga - hos oss går laget före jaget. Det betyder att du samarbetar bra med andra genom att du lyssnar, kommunicerar och kan ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.
• Problemlösande analysförmåga - du analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem och komplexa frågor.
• Flexibel - du har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra sitt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheterna i förändringar.
• Ansvarstagande - du tar aktivt ansvar, arbetar mot mål, fokuserar på och levererar resultat i prioriteringar, planering och dina handlingar. Du har lätt för att ställa om och ändra inriktning när förutsättningarna förändras. Genom din prestigelöshet tar du ditt ansvar och gör det som behöver göras.
• Kvalitetsmedveten - du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa.    

Du har följande erfarenheter och kunskaper:


• minst 5 års erfarenhet av javautveckling
• erfarenhet av agil utveckling
• goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift.

Meriterande erfarenheter och kunskaper:


• erfarenhet av microservicearkitektur
• erfarenhet av kubernetes
• erfarenhet av Quarkus, Springboot eller liknande
• erfarenhet med automatisering av bygg-, test- och leveransflöden i containerbaserade miljöer
• erfarenhet av utveckling inom e-legitimering och e-underskrift
• erfarenhet av utveckling av säkerhetsfunktioner
• erfarenhet av certifikatshantering
• kunskap om databaser

Du har en akademisk utbildning inom relevant område eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och medarbetarens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det. 

Om tjänsten


• Vi erbjuder tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse, anställningen inleds med sex månaders provanställning.
• Placeringsort för den här tjänsten är Sundsvall eller Stockholm.
• Resor förekommer men antal kan variera över tid.
• Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap och en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• Det kan även komma att bli aktuellt med beredskapstjänstgöring.

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 19 maj 2024.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Katarina Hörting, mejl: katarina.horting@digg.se. Fackliga kontaktpersoner är Arvid Perbo för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Arkitekt med inriktning verksamhets- och informationsarkitektur

Verksamhetsarkitekt
Läs mer Apr 26
Vill du jobba med många aktörer inom Sveriges offentliga förvaltning för att skapa nytta för hela samhället? Har du erfarenhet av informations- och begreppsmodellering och en god samarbetsförmåga? 

Vi vill förstärka vår laguppställning med ännu fler kompetenta spelare, kanske är du vår nästa? Digg är en myndighet med ett viktigt uppdrag att driva digitaliseringen av det offentliga Sverige framåt. Vill du vara med på resan? Läs mer om Digg här. 

Om jobbet
Nu söker vi en arkitekt med inriktning mot verksamhets- och informationsarkitektur till enheten för samordning. På enheten har du flera arbetskamrater med liknande kompetens och initialt kommer du huvudsakligen att dela din tid mellan två uppdrag som bemannas med resurser och kompetenser ifrån flera delar av organisationen. 


Första uppdraget handlar om EU-förordningen om Singel Digital Gateway (SDG). 2018 beslutades denna förordning som ska leda till en digital ingång för privatpersoner och företagare till Europa. Varje EU-land ska ha en nationell samordnare och regeringen har utsett Digg till nationell samordnare för Sverige. Det betyder att vi är ingången för frågor gentemot EU-kommissionen och samordnar det nationella arbetet med de offentliga aktörer som berörs av förordningen. 
Inom SDG-förordningen kallas den information som en myndighet tillgängliggör och en annan konsumerar kopplat till SDG:s förfaranden för bevis. Dessa bevis ska se likadana ut oavsett vilket EU-land som utfärdar det. Det pågår därför ett standardiseringsarbete kopplat till bevis som EU-kommissionen leder. 
 
Det andra uppdraget handlar om Säker digital kommunikation (SDK). Från och med den 1 april är det Digg som ansvarar och tillhandahåller infrastruktur för SDK. En tjänst där man tryggt, enkelt och säkert kan skicka känslig och sekretessklassad information mellan aktörer i den offentliga sektorn, med potential att skapa stora vinster för samhället.

I det här jobbet kommer du att:


• vara Sveriges representat i det europeiska arbetet med att definiera bevisen inom ramen för SDG 
• vara spindeln i nätet och koppla ihop arbetet som sker inom kommissionen med berörda myndigheter i Sverige inom SDG
• ansvara för och arbeta med kodverksförvaltning inom SDK 
• stödja i arbetet med informationskartläggning inom SDK 
• skapa kontakter och samordna nyckelaktörer i berörda myndigheter kopplat till de båda uppdragen
• bidra till helhetssyn kring arkitektur tillsammans med övriga arkitekter på Digg 

 



Om dig
För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du ha följande kompetenser, kunskaper och erfarenheter:

Kompetenser

• Strukturerad - du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och håller tidsramar
• Problemlösande analysförmåga - du arbetar bra med komplexa frågor. Analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem
• Samarbetsförmåga - du lyssnar, kommunicerar och kan både ge och ta feedback på ett konstruktivt sätt. Du tar dig an uppgifter med nyfikenhet och fokuserar på ditt och andras lärande.

Kunskaper
Ska-krav

• Kan uttrycka dig pedagogiskt i bild och text
• God kunskap i att leda workshops
• Mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift

Bör-krav
Erfarenheter
Ska-krav

• Tre års erfarenhet av verksamhets- eller informationsarkitektur inom offentlig förvaltning från den senaste fem årsperioden
• Erfarenhet av informationsmodellering
• Erfarenhet av begreppsmodellering
• Erfarenhet av modellering av processer och förmågor
• Erfarenhet av agil utveckling

Bör-krav

• Erfarenhet av myndighetssamverkan
• Erfarenhet av terminologiskt arbete

Utbildning
Du har en akademisk utbildning it-området, annan inriktning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Om Digg och vad vi erbjuder
Digg är en myndighet som arbetar brett med att stödja och samordna digitaliseringen av den svenska offentliga förvaltningen. Vi utvecklar digital infrastruktur och tjänster som hjälper andra offentliga aktörer i deras digitalisering. Vi säkerställer även att digital offentlig service är tillgänglig för alla.

När vi är i Diggs lokaler finns vi på huvudkontoret i centrala Sundsvall i moderna aktivitetsbaserade lokaler eller i ett mindre och modernt kontor i centrala Stockholm. Vi är positivt inställda till att ge utrymme för distansarbete utifrån verksamhetens och medarbetarens behov, men det förväntas att du är på kontoret minst en dag i veckan och när arbetet kräver det.

Vi erbjuder


• tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
• placeringsort är Sundsvall, i undandagsfall Stockholm.
• resor förekommer men antal kan variera över tid.
• jobbet är placerad i säkerhetsklass 2 vilket innebär att en säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär kan du få här.
• generösa förmåner. Läs mer på digg.se

Sök
Vänta inte med att söka! Vi strävar efter att ha en så snabb, effektiv och fördomsfri process som möjligt och arbetar därför löpande, strukturerat och systematiskt med vårt urval. Ägna inte onödig tid åt att uppdatera ditt cv, svara istället på våra urvalsfrågor i ansökan.

Sista ansökningsdag är 12 maj.
Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Anna Nilsson på tel 010-484 74 50. Fackliga kontaktpersoner är Arvid Perbo för Saco-S och Åsa Fridholm för ST. De nås via växeln på 0771-11 44 00.

Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

 

____

Ansök nu